Seguidors
20220406
[2367] La Sardera lleidatana
20220402
[2366] L'antic Cafè (i cinema) d'Europa lleidatà
Diria que l'única foto d'un cinema lleidatà que tenim d'abans de l'any 1940. Per això l'he volguda posar ací. Al magnífic Blog del Senyor i, s'hi fa una aproximació a la llista dels cinemes lleidatans que, abans d'aquella data, és la següent:
- Gran Cinematógrafo (1901-1902)
- Teatre Municipal dels Camps Elisis (1903-1938)
- Botiserroph (1905-1906)
- Cinematógrafo Diorama (1906-1907)
- La Estrella (1906-1909)
- Salón Porfoliograph/Porfolio(1907-c.1955)
- Moderno (1909-1917)
- Salón Nueva Cataluña/Cataluña (1912-1991)
- Sala Granados/Granados (1917-1949)
- Teatro Viñes/Vinyes (1919-1978)
- Teatro Cine Victoria (1923-1986)
- Salón Cine Español (1923-1954)
- Coliseo (1925-1926)
- Cinema Rambla (1932-1967)
Respecte de la cartellera que hem vist més amunt, hi faltarien pràcticament tots. Perquè més que de sales de cinema (o de teatre o de varietats que feien cinema), es tractava de cafès que oferien projeccions, molts dels quals ja desaparegueren al llarg de la dècada dels anys 20, quan precisament la majoria de sales de cinema foren creades, com el Granados i el Vinyes (amb el nom dels dos grans músics lleidatans, no sabria dir si del mateix amo), el Victòria, l'Español, el Coliseo foren inaugurats, amb el Rambla als anys 30.
20220330
[2365] Del mudadís nom del panís
Dacsa és mot «valencià i eivissenc, que primer havia designat una espècia de panís, i en importar d'Amèrica el Zea Mays va passar a designar aquesta gramínia; probablement de l'àrab». Afegeix Coromines que «la forma normal moderna es generalitza des de mj. segle XV», en comptes d'adacsa medieval. «Aquesta paraula ja va començar a aplicar-se a la gramínia americana almenys des de c. 1600». Encara: «una corroboració del fet que l'arabisme medieval designava un gra de la mena del panís es pot veure també en el fet que en alguns punts extrems de la terra valenciana usen dacsa i panís com a sinònims per designat el Zea Mays». Sempre és complicat de reduir la riquesa dialectal a simples colors sobre un mapa. En aquest mapa dialectal, ho intentem amb diferents de tons del groc.
Blat de moro es documenta des del segle XVII, concretament al 1648 al Diccionari Torra i és usual fins avui «en tots els bisbats de Barcelona, Girona i Vic». Per a sorpresa nostra (de Coromines), s'hi afegeix «i a Urgell i Ribagorça». Ací no parla de bisbats, òbviament, i potser només d'informants esporàdics. Segueix dient «mentre al camp de Tarragona es diu moresc..., a València dacsa i a Mallorca i Menorca blat de les Índies; a aquest correspon també el rossellonès blat d'Índia», reduït sovint a blat-indi.
A moresc, s'hi especifica que és el nom del blat de moro «des del Camp de Tarragona fins a l'Ebre..., si bé no hi ha cap raó per preferir-la al normal, general i irreprotxable blat de moro (a desgrat d'una arbitrària consigna que va tenir èxit periodístic en els anys 20-30, sense altra raó que l'absurda fòbia contra els mots en -o)», aclareix el nostre etimòleg de capçalera.
20220326
[2364] Les darreres pedres del castell d'Arbeca
«L’any 1851 els Medinaceli posen en venda el seu castell mitjançant una subhasta privada per la qual en demanen un capital a partir de 20.000 rals. Se l’adjudica a Antoni Gayroles que amb l’adquisició obtingué el castell, les muralles i alguns edificis del poble.
«El castell-palau restà, en part, encara de peus, però foren diversos esdeveniments els que contribuïren a una ràpida i greu desaparició: l’espoli de pedra destinat a restaurar les destrosses fetes a la vila durant diferents conteses bèl·liques o simplement, a contribuir al desenvolupament urbanístic de la vila, sobretot a partir de l’enderrocament de les muralles (finals del segle XVIII).
«La construcció de grans infraestructures necessàries per al creixement econòmic de la nostra vila, com els molins (destaquem la construcció del Molí Nou que requerí una gran quantitat de pedra) i a finals del segle XIX amb la construcció de la carretera Bellpuig – Flix (hi ha qui diu que s’utilitzà part de les pedres del nostre castell per assentar-la al seu pas per les nostres contrades)» (enllaç).
20220323
[2363] L'Artística Industrial lleidatana, fàbrica de mobles
20220319
[2362] La fàbrica de licors dels germans Lamolla, més
La fàbrica de licor d'Enric Lamolla, als afores de la ciutat, enllà de la Rambla de Ferran, el riu i les vies del ferrocarril. A la dreta al fons, veiem els xops de la vora del Segre. La fàbrica lluïa el nom d'Enric Lamolla (potser ja amo únic) a la façana de l'edifici principal, amb porxo de columnes i tot, damunt del qual s'hi llegeix la inscripció: «Proveïdor de la Reial Casa». La vista general ens dona idea de la distribució dels diferents magatzems, i de la fumera de la caldera de vapor que proporcionava la força motriu a la instal·lació industrial.