Seguidors

20210427

[2269] Poesia concreta (o visual) lleidatana, més

 

1970. «Poemes de la incomunicació». Guillem Viladot.
L'edició és datada de 1970.

1971. «Poemes de la incomunicació». Guillem Viladot.
«Diario de Lérida», de 13 de febrer (AML).
Encara hi havia en actiu el «Consejo Local del Movimiento», autèntics comissaris polítics del franquisme. Acabada l'exposició, Guillem Viladot publicà d'immediat el llibre Poemes de la incomunicació, amb edició de Josep Iglésias del Marquet sota segell de «Els Llibres del Pardal». Diu la crònica, sense signar: «La intención del libro presente va dirigida a denunciar... la imposibilidad de que el hombre logre una auténtica comunicación con sus semejantes, e incluso consigo mismo»

1971. «Poemes de la incomunicació». Guillem Viladot.
«La Vanguardia», d'11 de febrer (AML).
Iglésias del Marquet en feu la maquetació. S'hi cita una frase seua en el sentit que el llenguatge descansa sobre els cinc pilars fonètics de les vocals, les qual degudament matisades són la clau de la comunicació verbal. I una altra de Joaquim Marco, a la introducció: «La poesia, molt més que cap altre gènere, permet una primera lectura en què la imaginació del lector pot suplir allò que no entén».

1971. «Tonada de la vista, de la dita, de la busca i de la troba»
Guillem Viladot, Josep Iglésias del Marquet, Lluís Trepat.
«Diario de Lérida», de 12 de juny (AML).
Ressenya a tres mans del llibre dels tres autors lleidatans. El pintor targarí s'encarregà de la realització de les xilografies amb fusta. L'escriptor agramuntí hi posà la breu part literària. L'autor artesenc hi va posar la composició i la cerca d'un impressor valent: en Gaspar Vicens d'Agramunt, que pogués fer l'edició dels gravats amb la dignitat requerida. 

1971. «Tonada de la vista, de la dita, de la busca i de la troba»
Guillem Viladot, Josep Iglésias del Marquet, Lluís Trepat.

1972. «Poesia T-47», Guillem Viladot. 
«Diario de Lérida», de 20 de gener (AML).
Al cap d'un any de l'exposició, Guillem Viladot hi tornava, ara amb la publicació de Poesia T-47, amb pròleg de Manuel de Pedrolo, a Editorial Pòrtic, amb dedicatòria a l'amic i company, Iglésias del Marquet. En l'entrevista, l'autor reclama el seu paper de pioner en el camp de la poesia concreta amb el llibre 9 plast-poemes (1965) fet en col·laboració amb Leandre Cristòfol. Hi demana una visió més àmplia del món academicista sobre les noves tendències poètiques, una relació més dialèctica amb la realitat creativa. 

Hi explica també que el llibre recull la creació de poesia experimental de la darrera dotzena d'anys, quan en tenia entre quaranta i cinquanta, i desitja que el llibre sigui "llegit-mirat", perquè és un llibre per llegir i mirar. Sobre la intenció, vol que el llibre sigui testimoni de crítica implacable a tot fet institucionalitzat, a moltes de les coses que els va tocar de viure. «Es una protesta contra quienes someten al hombre», en clara referència als temps de dictadura. 

1972. «Poesia T-47», Guillem Viladot. 
Veg. vídeo del llibre (enllaç).

1972. «Josep Iglésias del Marquet, poeta visual», Emili Puig. 
«Diario de Lérida», de 4 d'agost (AML).
Començava a imposar-se el terme visual, que s'alimenta d'entitats literarioplàstiques, anomenades poegrafies pel poeta artesenc. Ressenya breu de la seua obra «Les Arrels Assumptes».

1972. Guillem Viladot, «Entre Opus i Opus».

1972. «Guillem Viladot i la seva obra recent», Josep Vallverdú. 
«Diario de Lérida», de 16 de setembre (AML).
«Si un autor actual tenim que estigui condemnat a rebre més aviat refusos que no abraçades de part  dels seus lectors és Guillem Viladot», escriu l'escriptor garriguenc sobre l'agramuntí. Per haver tingut «de fa temps, la gosadia de triar unes maneres de comunicació condensades, aparentment críptiques..., irritants»: poesia concreta. 

L'article comenta el darrer llibre vidalotià, «Entre Opus i Opus». Que defineix com «un llibre pedagògic, un triomf de la literatura visual... antifotonovel·la... Val per un himne a la dignitat de l'home, per un cant d'esperança, per una picota on exposar les bestieses acumulades de la societat afluent i enganxifosament consumista». 

«El poema demana una disposició tipogràfica delicada, calculada, com les línies i taques d'una litografia de Miró». Bona imatge, la d'en Vallverdú, equiparant el trencament formal poètic amb el pictòric, l'antifigurativisme, com al 1960 havia fet J.V.Foix amb un sonet dedicat a Antoni Tàpies.

1960. J.V. Foix, «Poema per a n'Antoni Tàpies».
L'antifigurativisme poètic a semblança del pictòric. Mentre que l'art modern ha triomfat al llarg d'aquest segle XX, per alguna poderosa raó, la poesia concreta o visual no ha passat de l'estadi experimental o marginal. El trencament formal del llenguatge ha portat a la incomunicació, i els poetes no han seguit per aquest cantó. Han preferit el trencament temàtic. A diferència de la pintura i l'escultura, en què la varietat infinita de propostes abstractes ha connectat amb una part de la nostra emoció humana. Cosa que no permetem al llenguatge, necessitem entendre la frase, no en suportem el tancament o bloqueig semàntic. O només com un joc.



1972. «La poesía visual y concreta como  elementos de estudio científico», Guillem Viladot. 
«Diario de Lérida», de 8 de desembre (AML).
La poesia concreta i visual mostrava, segons Viladot, un caràcter radicalitzant, fet insòlit en la història literària, però del bracet dels moviments contestataris del moment. S'hi comenta el llibre de Klaus Peter Dencker, antologia de la poesia icònica o del text-imatge. Escriu el d'Agramunt que si bé la desintegració de la paraula i les lletres és un fet recent, la conversió del llenguatge en imatge o l'entrecreuament entre tots dos mons comunicatius ve d'antic. En el llibre de Dencker se'n mostren exemples grecollatins, medievals i barrocs. Sense oblidar-se dels poemes-imatge de Lewis Carrol a «Alícia en terra de meravelles».

S'hi mostra d'acord amb l'autor alemany que la poesia concreta és predominantment semàntica, mentre que la poesia visual és òptica o plàstica. Segons ell, aquesta darrera (text-film, text-imatge, text-espai, etc.) és un desenvolupament lògic de l'altra, com una fase avançada. 

1865. «Alícia en terra de meravelles», Lewis Carrol,
«Cal·ligrama del ratolí», capítol III.
Trad. de Josep Carner, 1927.


1972. «La poesía visual y concreta como  elementos de estudio científico», Guillem Viladot. 
«Diario de Lérida», de 8 de desembre (AML).
El llibre de l'autor alemany ressenyat per Viladot es deté en els avantguardismes literaris del segle XX, dels orígens de Morgenstern i Apollinaire fins mots en llibertat del futurisme i l'antiart dadà. La segona part de l'antologia és dedicada a la poesia concreta i visual de la segona meitat del segle XX. Amb una part final dedicada a la publicitat comercial, que sovint fa ús dels mecanismes d'aquesta poesia d'avantguarda. 

1974. Mostra de poesia concreta de Guillem Viladot. 
«Diario de Lérida», de 30 de maig (AML).
Exposició al col·legi d'arquitectes lleidatà de la poesia concreta i visual de Viladot, al centre. A la dreta, Víctor Siurana i Josep Vallverdú al costat de l'homenot agramuntí. 

1974. Mostra de poesia concreta de Guillem Viladot. 
«Diario de Lérida», de 31 de maig (AML).


1975. Guillem Viladot, lleidatà del mes. 
«Diario de Lérida», de 5 de març (AML).

1975. Guillem Viladot, lleidatà del mes. 
«Diario de Lérida», de 5 de març (AML).
La designació de l'autor agramuntí com a lleidatà del mes aquell 1975 marcaria el punt àlgid de la popularitat del poeta i novel·lista a les nostres terres, que no és pas el mateix que dir dins de la literatura catalana, sempre barcinocèntrica. Els bons llibres de text actuals, que no són pas tots, li dediquen un espai merescut al costat de Joan Brossa. 

1981. I Exposició de Poesia Visual als Països Catalans.
«Diario de Lérida», de 14 de febrer (AML).
Retrospectiva de deu anys de poesia visual catalana, des dels orígens lleidatans a l'exposició de la 'Petite Galerie', amb Viladot, Iglésias del Marquet i Brossa. 




 

20210422

[2268] «Poesia Concreta» (o visual) lleidatana, 50è aniversari

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
Enguany es commemora el cinquantè aniversari d'aquella exposició mítica a la capital lleidatana. En el pòster original, s'hi fan constar els autors: Joan Brossa, Guillem Viladot i Josep Iglésias del Marquet, que juntament amb el crític d'art Francesc Vicens signen en aquest cartell. A més de la 'Petite Galerie', sempre citada, el cartell en recull el patrocini de l'Esbart Màrius Torres del Sícoris Club. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
A la Fundació Brossa ho recorden amb aquest remake. Un detall que diu molt dels gestors de la fundació en aquella nostra capital del país, autista habitual amb les manifestacions de comarques. Això sí, gairebé a cada telenotícies tenim una crònica de Beirut de la Txell Feixas (gran professional, sigui dit de passada). No me la perdo mai. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
La foto 'oficial' dels protagonistes de l'exposició poètica, amb jerseis de llana i de coll alt, com calia al gener lleidatà. Al fons, el poeta d'Artesa de Lleida, Josep Iglésias, de cal Marquet. Al centre, en Viladot, l'agramuntí, i un jove Brossa de perfil. Tots tres amb les ulleres quadrades de pasta, icona de tota una època, com el Michael Caine a les pel·lis d'espies. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
Daniel Giralt-Miracle, «Destino», de 27 de febrer (ARCA).
La mostra poètica meresqué més de mitja plana del setmanari barceloní. Giralt-Miracle hi comença tot assenyalant el paper preponderant de la galeria de l'Aliança Francesa en la vida cultural lleidatana d'aquells temps. No feia gaire que havia començat a funcionar sota la direcció de Jaume Magre, dedicat de molts anys a l'ensenyament del francès des del seu retorn de l'exili. 

Per què tres poetes exposaven en una galeria d'art? Doncs per la peculiaritat dels poemes: «realizaciones plásticas... dentro de esta especialidad tan poco usual e ignorada en nuestros ámbitos». Tan desconeguda, que —per una vegada— Lleida fou capdavantera al país a organitzar-ne la primera mostra. El crític esmenta la trajectòria sostinguda d'en Viladot en aquesta disciplina poètica: «Nou plast-poemes» (1965), «Pòsters Poemes» (1968), «Cartrons Concrets» (1968), «5+1 lais concrets d'homenatge a Antoni Tàpies» (1969). 

La conferència que obrí l'exposició, 'La poesia concreta i l'art contemporani', anà a càrrec de Francesc Vicens, i es feu a la seu de la Cambra de Comerç lleidatana. La poesia concreta es formulava com una poesia que feia servir els mots com a objectes, tot trencant l'oralitat del poema i la tradició poètica, en la mateixa direcció que l'abstracció havia portat a l'art pictòric del segle XX. Convertides en objectes concrets, les paraules són empeses «a un nuevo campo de fuerzas, donde adquiere una especial importancia su aislamiento o continuidad con otros elementos, especula con valores que son simultánamente plásticos y literarios».

La concrete poetry era el terme internacionalment aleshores per a la poesia moderna, però fora la denominació de poesia visual la que acabaria quallant. Deixem de banda les disquisicions de detall sobre semblances i diferències entre una i altra que es fan en alguns tractats. Sovint, aquesta poesia feta objecte era més valorada en ambients artístics que no pas literaris. S'apartava massa dels cànons i als catedràtics de lletres els semblava un joc de carallots al costat de Riba o Carner. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 20 de gener (AML).
La denominació de Poesia Concreta s'havia formulat cap al 1955, gràcies al polifacètic autor boliviano-suís de llengua alemanya, Eugen Gomringer, que el creà a imitació del terme Art Concret que als anys 30 es posà en circulació per referir-se a l'art abstracte. També el poeta brasiler Décio Pignatari contribuí a la popularització d'aquesta denominació amb l'assaig Teoria de la poesia concreta (1965).

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 22 de gener (AML).
Sembla que en aquell ambient del tardofranquisme local i espanyol a Lleida, l'exposició poètica acaparà l'atenció i l'interès del món cultural a la ciutat. Els mitjans de comunicació de la Lleida del moment se'n feren cert ressò. La bibliografia dels tres autors i del crític era airejada públicament. Em crida l'atenció la referència al Teatret Xinès de Sarrià, fundat per l'artesenc Iglésias del Marquet l'any 54, quan en tenia 22 i devia voltar com a estudiant per la Barcelona del moment. En aquest local o petita sala, s'hi «experimentaven improvisacions teatrals a l'estil del que avui es coneix amb el nom de 'happening'». 


1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 23 de gener (AML).
La novetat de la poesia concreta era absoluta. A la redacció del diari van recórrer al volum VII del Diccionari Salvat, pàg. 320 per resumir-ne la idea per als lectors. En destaca com a elements definitoris: la conjunció visual i fonètica, l'ús de la tipografia (unitària o seriada), ús de símbols de codis comunicatius, valoració del signe semàntic, valor intrínsec de l'espai de disposició del poema, integració d'altres arts com la fotografia, el disseny, el gravat.

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 24 de gener (AML).
La crònica de la conferència de Francesc Vicens és signada per la periodista Magda Ballester, regidora pel PSUC al final d'aquella dècada a la primera Paeria postfranquista. S'hi nota la seua particular visió, disfressada sota les paraules de la crònica: «los habitantes de esta ciudad agrícola y problemática tuvieron la oportunidad de iniciarse en este arte de vanguardia». O bé quan escriu «'La Petite Galerie' me recuerda la leyenda de la caja de Pandora. A pesar de esas pequeñas dimensiones contiene la fuerza de los cuatro famosos vientos»

 També s'hi descobreix que «detrás de ambas entidades estaba la aportación de Omnium Cultural». I s'hi inclou una bona ressenya del discurs del crític. No sé si podríem trobar un fet així en els diaris d'avui. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 31 de gener (AML).
En la crítica de l'exposició, s'hi rebaixa la categoria poètica de la poesia concreta a la de «grafismos parapoéticos», que és titllada de moda passatgera, arrelada en els cal·ligrames d'Apollinaire, «con los nuevos aditamientos de otros símbolos, como la combinación de póster-poema». Se'n destaca la força impactant de les composicions, «si bien es previsible que a la larga serán abandonadas por sus propios practicantes». El subtil menyspreu amb què l'anònim Ciudadano Equis obsequia els autors li fa pontificar que «Viladot es un magnífico escritor que no precisa de esta clase de propaganda para ser conocido»

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«La Vanguardia», de 6 de febrer (AML).
L'ona expansiva de l'exposició arribà també a Barcelona i, finalment, al diari barceloní de referència se n'hi publicà un breu. S'hi fa recordatori de les exposicions de la Petite Galerie lleidatana des del 1968, i del fet que a la seu de l'Esbart Màrius Torres del Sícoris s'hi acabava de pronunciar un cicle de conferències sobre la literatura universal del segle XX, amb primeres plomes com Joan Triadú, Joaquim Moles, Francesc Vallverdú, s'hi presentà el Mim dels Joglars d'Anton Font, s'hi havia atorgat el I Premi Màrius Torres de poesia a Zoraida Burgos, i era a punt de començar un altre cicle de conferències amb motiu del centenari del naixement de Prat de la Riba. La Lleida intel·lectual bullia. 

1971. Exposició de Poesia Concreta. 
'La Petite Galerie de l'Alliance Française', Lleida.
«Diario de Lérida», de 12 de febrer (AML).
Acabada l'exposició, a l'article sense signar hom s'hi congratula de la capitalitat cultural lleidatana ni que fos per un parell de setmanes, i la bona reacció de la ciutat. S'hi reconeix el paper de la imatge en la societat que arribava: «El llenguatge ha perdut capacitat per comunicar massivament les persones entre si. La imatge ha vingut a suplir aquesta mancança, encara que ben bé no sigui en profit d'una millor comunicació entre individus d'una comunitat, com de crear un estat d'opinió favorable a unes determinades formes de consum». Sembla endevinar-s'hi la ploma de la Magda Ballester. 

Sobre cadascun dels autors, breument, fa notar la mestria de Brossa per la capacitat d'estilització poètica de les composicions, remarca la humanitat de les poegrafies d'Iglesias del Marquet, i la qualitat comunicativa dels poemes concrets viladotians.

Poegrafia, Iglésias del Marquet.

Poema de la incomunicació, Guillem Viladot.

Poema de l'alliberament, Joan Brossa.


20210418

[2267] «Episodis de la Història» lleidatans





1962. «Manuel de Montsuar, President de Catalunya»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, 33, Rafael Dalmau, editor. 
Un dels primers episodis de temàtica lleidatana en aquesta mítica col·lecció. El nostre cronista local en va fer una dotzena o potser algun més i tot. Ara no en vull fer l'inventari estricte. Ni de l'historiador i cronista lleidatà, que encarnà les paradoxes i contradiccions ideològiques que el seu temps de postguerra (franquista i espanyolista), forjà en la pell de molts compatriotes. Fruit també d'una mala fi de l'esperança republicana, que tot s'ha de dir. Ni tampoc vull  enumerar tots els números editats i reeditats d'una col·lecció d'història que acaba d'arribar als 60 anys. Quina gran visió i encert de l'editor Dalmau! Que tothom en tenim uns quants, d'aqueixos llibrets, a la nostra biblioteca: píndoles de la nostra història.

Amb la seua visió i els mitjans d'avui, que no se'n podrien fer de coses! Però, com dic i sostinc de fa temps, malgrat tot el processisme del món, vivim nacionalment i culturalment anestesiats i sense Ítaca. No només deu ser culpa de la globalització ni de la Meseta. Alguna cosa haurem hagut de fer malament aquests darrers quaranta anys. Fora important de saber-ho per mirar d'adobar-ho, oi? 

1961. «La conquesta de Lleida»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, 24, Rafael Dalmau, editor. 

1965. «La primera guerra carlina a les terres de Lleida»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1965. «Tragèdia de Llorenç de Montcada i els seus»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1967. «Invasions i intents d'integració de la Vall d'Aran a França»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1967. «Arnau de Solsona, un mercader lleidatà a Tunis»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1969. «Naixement de Lleida contemporània»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1969. «La Facultat de Medicina de l'antiga Universitat de Lleida»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1970. «Escoles i mestres antics de minyons a Lleida»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1971. «Lleida durant la Guerra dels Segadors»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1972. «El bandolerisme a la Catalunya occidental (1473-1616)»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1974. «Arnau Mir de Tost»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1976. «Relacions entre Mallorca i Lleida a l'època medieval»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 

1977. «Informe històric sobre els topònims Lérida-Lleida»
Josep Lladonosa i Pujol.
Episodis de la Història, Rafael Dalmau, editor. 



20210415

[2266] Mossèn Pere Amic, la pesta del segle XVII i els morbers

 

Lleida, Carrer de Mossèn Amic.
Els carrers més transitats de la Lleida medieval eren els que pujaven del carrer Major amunt. Tot un envitricoll de carrers, carrerons i carreronets, ara oblidats de la història. Per resseguir-los, feu-hi un tomb virtual amb el magnífic Blog del senyor i. El carreró de Mossèn Amic puja des de la plaça Paeria i torçant-se cap a la dreta dona al carrer del Clavell. 

La denominació de mossèn per als cavallers en temps medievals i encara posteriors és prou coneguda, combinació de mossènyer amb el tractament En, que aviat s'escurçà i reduí a mossèn. Sempre amb e tancada en el  nostre dialecte. Ho llegim al DECLC d'en Coromines, el nostre etimòleg de capçalera. «Mossèn és sabut que fins al segle XV no tenia res d'especialment eclesiàstic. Però sí cosa d'alt honor... de gran cerimònia, mentre que don (<DOMINE) havia caigut entre nosaltres tan per terra, que la llengua es va decidir a oblidar-lo (fins que modernament el va tornar a importar la noblesa acastellanada)... En el segle XV, encara que per als castellans mossèn i mossènyer fossin mirats fredament com a cosa d'estrangers, els castellans que aprenien en terra catalana o s'establien entre la nostra gent cuitaven a fer-se aplicar aqueixa noble etiqueta: Mossen Enrique de Villena, Mossen Diego de Valera... Ni l'un ni l'altre, quan tornaren a les seves terres castellanes, deixaren d'adornar-se amb la pomposa paraula, que llurs compatriotes sabien de noble rang».

Afegeix el savi lingüista: «En tot l'Estat catalanoaragonès mossèn passà aviat a ser cosa de gent d'església, quasi pertot. Car no ho fou menys a l'Aragó...» des dels segles de l'Edat Moderna, usat ja com a mot comú, sense nom propi al darrere.

Segle XVII. Mossèn Pere Amic.
Vidal Vidal, «Lleida, la ciutat de l'oblit», 1998.
L'escriptor arbequí ens enllustra sobre l'apotecari Pedro Amigo, d'origen aragonès, establert a la ciutat al segle XV, a la mateixa plaça Paeria. Un seu descendent al segle XVII esdevindrà el nostre mossèn Pere Amic, atent a les necessitats urgents dels lleidatans durant la Guerra dels Segadors a la ciutat. Dirigí l'Hospital de Santa Maria i morí al 1652 de pesta. «Una malaltia que no feia distincions entre rics i pobres, entre analfabets i facultatius, i que no respectava tampoc el currículum dels més conspicus». Com la pandèmia del coronavirus actual, doncs.

Després dels setges no era infreqüent que es declaressin pestilències per raons òbvies. En aquells temps, passada la guerra cruenta, fou instal·lat un hospital als afores, al costat esquerre del riu, i que fou dit Hospital del Morbo, del llatí morbus, 'malaltia', en el sentit d'hospital de la pesta. Devia tractar-se d'una construcció no gaire sòlida i provisional, potser aprofitant-ne alguna que ja hi hagués pels voltants. Però feia el fet: permetia de traure de dins els murs lleidatans els infectats, perquè hi restessin aïllats i no contagiessin la població. Els encarregats de tal establiment eren dits morbers i, assimilada la bilabial, mormers (DECLC, Coromines). Els tractes de mossèn Amic amb els curadors o amb els malalts i tot, el portaren a infectar-se i a la mort. En el seu establiment encara ara hi ha una apotecaria, sota el modern nom de farmàcia, que després de diversos propietaris torna a tindre el nom d'Aragonés, com el seu fundador medieval.

Lleida, Carrer de Mossèn Amic.
El carreró entre la Farmàcia Aragonès i una franquícia de moda, però que fins no fa tant, fou la Drogueria Simon, centenari comerç nascut al segle XIX.