Seguidors

20150613

[1062] El vell Túnel de Viella

1947-48. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Una postal amb la imatge de les obres de construcció del túnel, del fotògraf Solé, de Bossòst. S'hi veu la boca nord, amb les vies de les vagonetes, la construcció del mur exterior i l'edifici amb teulada sense parets del magatzem d'eines i on es devien refugiar els obrers en cas de mal temps.
1947-48. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
L'edifici del magatzem ja construït i la via de les vagonetes que encara penetra per la boca nord.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
El vell túnel sempre regalimava aigua, com si hi plogués. El meu pare sempre ha explicat que, quan hi féu la mili l'any 1951, quan el travessà dalt del camió militar hagué d'estirar un capot sobre la màquina d'escriure i altres elements d'oficina que portava. La imatge n'és testimoni perfecte.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
El cotxe de línia parat després de travessar el túnel, amb els fardos dalt del sostre. Aquesta és l'entrada sud abans que s'allargués artificialment.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La sortida de la boca sud.  
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Com a element de seguretat, s'informa de l'existència d'un telèfon al centre del túnel.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Detall de l'antic port de Vielha, el camí de ferradura obligat abans de l'obertura del túnel, quan la neu ho permetia uns pocs mesos a l'any. Per això, i perquè la vall és oberta al nord i tancada al sud, la frontera lingüística entre el català i l'occità hi és molt clara, a diferència d'altres zones septentrionals com el Capcir. 
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La vella carretera N-230 amb els típics mollons de protecció lateral, amb el port de Viella al fons.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Les imatges de la meua infantesa, quan amb l'R-4 familiar pujàvem fins a la Vall d'Aran, entre corbes i ben sacsejats, marejats i amb vòmits i tot. El nostre era blanc.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Un R-8 sortint del túnel i encarant la baixada cap a Vielha.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Un 600 sortint del túnel per la boca nord. Una feliç família treballadora que pujava d'estatus, es gastava els diners en un cotxet, i se n'anava de passeig a la Vall d'Aran, als confins del Pirineu.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Un 2 cavalls a l'entrada de la boca nord, potser ja entrats els 1970s.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La boca nord assetjada per la neu.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La boca sud allargada artificialment. Els turistes gavatxos tots carregats.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La boca sud i el port, tots nevats.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Els cotxes aturats al lateral per sortir a trepitjar la neu. Entre els cotxes gavatxos, un tiburón, com en dèiem llavors. 
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Un Dyane 6 a la conquesta de la Vall d'Aran. Els cartells de carreteres de l'Espanya franquista, la de sempre, prohibien la llengua pròpia de la gent de la terra.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Les grans nevades d'antany, pujant fins al túnel. Un Seat 1430 sallant per la carretera gelada.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Espectacular nevada a l'entrada del túnel pujant per la Ribagorçana. La longitud de l'obra, 5133 m., el més llarg del món fins a la construcció del de Sant Bernat al 1964. El primer que plantejà la possibilitat d'0brir un túnel fou Pascual Madoz, cap al 1830. L'any 1837 hi exercí de jutge i governador, i hi liderà la resistència contra la carlinada. En va fer redactar un primer projecte per part de dos enginyers francesos, però la construcció definitiva s'anà dilatant fins al cap d'un segle. En plena dictadura borbònica espanyola primo-riverista començà la perforació, que es perllongà durant 22 anys, passada la guerra civil. Amb l'obertura del túnel, l'exèrcit franquista espanyol s'assegurava l'ocupació efectiva de la Vall d'Aran i el principi de la liquidació del maquis.
Anys 1950. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La boca sud, ja avançada respecte de l'Hospital de Viella. El molló quilomètric tombat a l'entrada. El cotxe, crec que un Seat 1500.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Dues vistes de la boca sud. L'Hospital de Vielha començava a perdre la seua funció secular.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
Dues vistes de la boca sud, on era habitual de fer-hi parada també a l'estiu i acostar-se a les aigües de la Noguera Ribagorçana.
Anys 1960-70. Túnel de Vielha (era Val d'Aran).
La classe mitjana sota el franquisme, progrés material sota repressió cultural.