Seguidors

20140820

[802] Das Klein Furkahorn, unsere erste Dreitausend in der Schweiz

2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Senderisme a Suïssa. Hi arribem per la gran porta del Mont-Blanc, a Chamonix, i baixem pel Coll del Forclaz cap a Martigny per endinsar-nos per la llarga i rural vall del cantó del Valais-Wallis, fins a l'altre cap, a Obergesteln (1355 m), on hem fixat el nostre campament base, còmodament instal·lats, amb vistes als prats verdencs i a les muntanyes, altes, blanques muntanyes per tots costats. Am Ende sind wir in den Alpen!
El dia s'aixeca boirós. Sortim direcció a Gletsch, on hi ha la cruïlla de dos dels ports suïssos més imponents, el de Grimsel (2165 m) cap al nord, i el de Furka (2431 m) cap a l'est. Els ports alpins són llargs i des de baix les llaçades i ferradures de la carretera són esfereïdores. Pujant al Furkapass, amb 1200 m de desnivell i percentatges del 13%, trobem el vell hotel Belvedere, d'un luxós encant vuicentista, a l'alçada de la llengua de gel de la glacera del riu Rhone (Roine en català). Cap al 1850, la gelera es despenjava fins al fons de la vall, gairebé 400 m més que ara! Els efectes de l'escalfament climàtic l'han feta recular.
Agafarem la ruta 51 per enllaçar amb l'alpina que porta fins al cim. Fem una mica de temps per veure cap a on gira el temps. Comença a entreveure's el solet i a escampar la boira. Amunt, doncs.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Comencem a pujar per prats plens de floretes, envoltats de verd per totes bandes, sota del blanc-i-blau del cel.
A mesura que guanyem alçada, agafem perspectiva sobre les muntanyes veïnes. Guaitem per on guaitem, sempre hi ha alguna gran gelera a la vista.
Verd prat, blau cel, blanc núvol, gris pedra.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Una dreta ziga-zaga d'esses ens fa suar les primeres gotes, malgrat la rasqueta de bon matí. Guanyem alçada per arribar al coll, des d'on seguirem carenejant fins al cim.
Les vistes a la vall del nounat riu Rhone són una delícia i una preciositat. Al fons, les llaçades de la carretera del port de Grimsel. Quasi som a tocar dels núvols que passen.
Trobem les marques blaves i blanques dels senders alpins suïssos, tot i que una mica desgastades. A partir d'ara toca ballar amb roc.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Divisem el massís del Gottard, la divisòria d'aigües de les quatre conques fluvials de Suïssa. Der Vier-Quellen-Weg ist ein familienfreundlicher, signalisierter Wanderweg von rund 85 Kilometern Länge, der zu den Quellen der vier Flüsse Rhein, Reuss, Ticino und Rhone führtSegons en Coromines, l'arrel etimològica dels rius Rhin, Reuss (afluent de l'Aar, que al seu torn desguassa al Rhin) i Rhone/Roine remet a la primitiva arrel indoeuropea de riu/river. Són noms antiquíssims que simplement i senzilla volen dir riu
La carena és exigent i el roc, dur de ballar...
...però les vistes són meravelloses i l'espectacle grandiós.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Després de tres horetes ja som a les envistes del cim. Encara mitja horeta llarga més... de roc en roc.
Una darrera empenta i ja hi som. Wir sind im Kleinem Furkahorn (3026 m), unsere erste Dreitausend in der Schweiz! A mitges entre l'esforç i l'aire engelidit, la cara s'enrojola tota.
La llengua de gel del riu Rhone ens corprèn amb son blanc, quiet, silenciós pas de segles.
2014. Das Kleines Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Una panoràmica cap a l'oest, cap al Cantó de Wallis, i una altra cap a l'est, cap al Cantó de l'Uri. Per donar fe que tots cantons, tots costats, són núvols i cel i muntanya i gel.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
Menjuquem al cim mentre contemplem l'espectacle de la natura, deixem testimoni escrit de la nostra ascensió i comencem a baixar. El migdia es tapa.
Sembla que als Alps també va així: allò que s'ha pujat, s'ha de baixar.
La broma tornar a ajaure's als seus dominis. No cal badar.
2014. Das Klein Furkahorn, Wallis-Uri, der Schweiz.
De retorn, observem des de baix la llengua de gel a l'alçada de l'Hotel Belvedere. El riu Rhone hi enceta els més de 800 km de llargada que té amb una successió incessant de cascades. A cada poblet que passem, el petit cementiri del costat de l'església es fa present amb ses característiques creus de fusta cobertes. L'aigua dels Alps ens sorprèn per sa color més aviat lletosa i esblanqueïda que no pas blavissa, més translúcida que no pas transparent, de ben segur a causa d'alguns dels minerals que porta dissolts.

Das Klein Furkahorn ist ein 3'026 m ü. M. hoher Berg in den südlichen Urner Alpen. Über seinen Gipfel verläuft die Grenze der Schweizer Kantone Uri und Wallis. Das Klein Furkahorn erhebt sich direkt nördlich über dem Furkapass. Weiter nach Norden führt der Sidelengrat über die 2'958 m ü. M. hohe Sidelengratlücke zum Gross Furkahorn, von dem der Kamm weiter bis zum Galenstock führt. Im Westen verläuft der Zunge des Rhonegletschers. Der Normalweg führt über den Südgrat vom Furkapass aus, die Route ist mit EB [erfahrener Bergwanderer] bewertet.