Seguidors

20111205

[82] Del safareig al facebook

Fer safareig avui és una simple frase feta, sinònima de facebook, sigui dit així perquè les noves generacions ho entenguin. Ja fa anys, una colla d'anys, que va perdre el seu significat literal: quan cap als anys 60 de la passada centúria van començar a arribar les primeres rentadores, aquelles de turbina, obertes de dalt, a les quals calia tirar-hi un parell de galletes d'aigua calenta.

Jo encara no anava a parvulets (perquè no començàvem fins als sis anys), i rondant com un marrec amunt i avall de casa, vaig ensopegar amb la galleta d'aigua bullenta que la mare tenia preparada per llançar dins la rentadora. La cremada i els plors foren monumentals. I la mare, cames ajudeu-me, cap a buscar el «sinyor metge» per veure què hi podia fer. D'aquella feta me n'ha quedat la marca a l'esquena, com a recordatori perenne que allò que crema no s'ha de tocar...

Després vingueren les rentadores modernes, les de tambor, com les d'ara però només amb un parell o tres de programes. Recordo perfectament com la primera tarda que va funcionar tots els de casa ens vam passar el parell d'hores que durava el programa de rentar mirant com rodava la roba, ara cap ací, ara cap allà. Un dia va vindre una meua tia-padrina a veure tal miracle: ella no hi creia en les màquines que rentaven roba, no podien deixar-la neta de cap manera: quan la batien, on l'esfregaven i com l'esbandien? La meua mare, plena de bones intencions, que li ensenya la màquina, però no hi va haver manera d'engegar-la: la porta rodona de la rentadora no estava ben tancada i ningú va adonar-se'n. No cal dir que d'aquesta, la tia-padrina va acabar els seus dies sense creure que les rentadores rentaven.

Si per sortir de la crisi, hem de recular uns quants anys, que diuen que sí, doncs si més no, que puguem continuar rentant la roba a mà...quina i que puguem anar fent safareig pel facebook!

Anys 1900. Lleida. 
Fent safareig al Segre, sota el vell pont d'abans de la riuada de 1907.

Anys 1940. Corbins. 
Fent safareig a la Noguera Ribagorçana, amb els coves de vímet per traginar la roba.
Anys 1920. Guimerà.
Fent safareig al riu Corb, mentre els homes s'ho miren.
Anys 1920. Montblanc. 
Bugada al riu Francolí, amb els llençols estesos sobre els matolls, els homes mirant-s'ho des del pont del ferrocarril.
Anys 1920. Safareig de Bellvís al costat de la creu de terme.
Anys 1920. Guissona. 
Els safaretjos van augmentar considerablement la qualitat de vida de les dones, perquè ja no calia baixar fins al riu.
Anys 1920. Balaguer. Safareig de la Reguereta.
Anys 1920. Safareig a Perpinyà. 
Molta roba i poc sabó.
Anys 1920. Safareig a Agramunt. 
També s'hi observen dones anant a omplir els càntirs a la font.
1930. Safareig a Peníscola.
1921. El bisbe de la Seu inaugurant el safareig del poble (en sentit literal), fet que demostra l'enorme progrés que van suposar, igual que les rentadores dècades després.
Anys 1930. Safareig a Cervera, amb les panistres plenes de roba.
1917. Safareig de Víctor Català a la revista Femina (núm.127, 25 novembre). Tindre safareig al solar de casa era realment un luxe.
Tot i les rentadores, els safaretjos de formigó a la galeria mai no faltaven, per si de cas. Avui en dia, fets de ceràmica blanca, més aviat per a decoració.



20111128

[81] El corralet de la padrina

No vull pas cridar l'euromaltemps -que prou que ve tot sol- i ja em perdonareu la traducció calcada de l'argentí «corralito», nom amb què els mitjans de comunicació es van referir a la crisi financera d'aquell país austral ara fa... només... deu anys! De tindre un «peso» (moneda) paritari amb el dòlar, van passar de la nit al dia a no poder disposar dels diners ingressats als bancs, ni materialment ni amb llibreta o targeta de crèdit. Aquesta situació restrictiva de la llibertat econòmica dels ciutadans va durar uns 5 anys.

En la meua ignorància tècnica d'aquests temes, sempre m'he imaginat que el nostre corralet (creuem els dits ben fort) fóra un corralet de debò, vull dir, un corral com el dels padrins, ple de gàbies de conills, el tossino a la corralina, el gall dins el galliner (sigui aquesta expressió tornada a fer anar amb el seu sentit propi i literal, deixant de banda la metàfora amb què s'havia convertit aquestes darreres dècades). No crec que la dificultat fos tornar a la cria d'animals, anar a arroplegar l'herba per donar-los de menjar, aparellar el mascle amb les femelles, posar la mà sota la gallina per plegar-ne els ous..., sinó que la nostra incapacitat de supervivència es posaria en entredit a l'hora d'aprofitar-los. Dit altrament i clara: a l'hora de matar-los i espellar-los, o plomar-los. Fer-ho amb aquella gràcia que tenia la padrina, tot penjant el conill per les potes del darrere (un servidor ajudant), un tall sec al coll, aprofitar-ne la sang (deliciosa! cuita al foc) que queia en un fi rajolí en un plat, estirar la pell de cap a cap vigilant de no rebentar-ne la bufeta, cosa que donava un tuf insofrible a la carn... 

Aquestes dos o tres darreres dècades, hem assistit a la desaparició total dels corrals als pobles. No eren sanitàriament tolerats. Em pregunto avui si entre tots no haguéssim pogut trobar la manera de conviure-hi, igual que continuem mantenint gats i gossos a les cases... Però feia pobre, ens recordava amb massa cruesa d'allà on veníem. Per això hem acabat sense saber on anem... Els nostres padrins tenien, i no de tot, conills i gallines, tossino i oques, cabra i corderets i, a més d'aquest corral, també van viure el seu propi «corralet» durant la guerra, a partir del 1937. La sort fou que no en tenien gaires, o no gens, de diners al banc (ni a sota la rajola tampoc!). A cada poble van començar a estampar moneda pròpia, bitllets que avui són peça magnífica de museu. Hi tornarem? S'admeten apostes... ací en tenim uns bells exemplars de mostra...



1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Lleida, amb la inevitable i magnífica reproducció de la Seu Vella al revers.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Lleida, encara amb els arcs tapiats de la caserna de la Seu.
 
 
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Artesa de Lleida, amb la signatura d'Isidro Puig com a «conseller de finances», el repadrí per banda materna dels meus fills.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Andorra, que preveient el col·lapse que arribà, ja imprimí moneda pròpia a finals del 36. Potser l'única moneda pròpia que han tingut mai a les Valls.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Balaguer, ací amb la tradicional i magnífica vista del perfil de la ciutat, des del Segre fins a Santa Maria (la mateixa que avui ofereix la càmera del temps del telenotícies). En lloc de bitllet, en deien BON, igual que els discutits eurobons actuals.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Alcolea de Cinca.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Barbens, molt més modesta.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Flix.
1937. Guerra Civil.
Emissió de moneda a Juneda. S'hi aprecia un cert toc artístic en la tipografia principal.



20111126

[80] Vall d'Aran, 1872

1872. Vues des Pyrénées. 
Vista de Bossost cap al nord des del Portilló.
1872. Vues des Pyrénées. 
Vista de Bossost, amb la capella de Sant Antoni en primer terme.
1872. Vues des Pyrénées. Vall d'Aran. 
Vista del Pic d'Arrou.
1872. Vues des Pyrénées. Vall d'Aran.
1872. Vues des Pyrénées. 
Vista de Vielha, sense especulació urbanística encara.
Vista de Bossost, baixant cap a Les, amb Canejan al fons a mitjana alçada.
1872. Vues des Pyrénées. 
Detall de Vielha i de Castell-lleó.
1872. Vues des Pyrénées. 
Vista de Les.
1872. Vues des Pyrénées. 
Detall dels Banys de Les.
1872. Vues des Pyrénées. 
Detall de Les amb el pont de fusta sobre la Garona.
1872. Vues des Pyrénées.
Canejan a mitjana alçada, vist des de Les.



20111123

[79] El vol lleidatà de Garnier (1911)

1911. Gardeny, Lleida. El primer vol lleidatà de Garnier.
Detall de la cua del «Blériot» de Garnier, amb l'espectular imatge retallada de la Seu Vella des de l'esplanada de Gardeny.
1911. Gardeny, Lleida. El primer vol lleidatà de Garnier.
Detall del programa de la festa major de maig,. amb l'anunci de la Segona Festa de l'Aviació, amb l'actuació prevista de Garnier, «a las cuatro de la tarde... y amenizando el acto una banda de música».

Léonce Garnier era un mecànic aficionat a l’aviació. De nacionalitat francesa, s’havia establert a la ciutat basca de Donosti, on tenia un taller. L’any 1911 tot just feia deu anys que els germans Wright, els pioners de l’aviació, havien experimentat el primer vol de la història (desembre de 1903), almenys des d’Ícar i Dèdal. Els pilots que s’atrevien a construir-se i enlairar una d’aquestes màquines voladores es llogaven per fer exhibicions (Loygorri, Lafoerestier). L’aviació era la gran novetat del moment. Una novetat plena de riscos encara, amb uns artefactes de poca potència, del tot artesanals, però que s’atrevien a contravindre les lleis de la gravetat. Això atreia i fascinava encara més i més la gent, entregada i embadalida davant d’aquest autèntic repte, convertit en espectacle.


Així fou com aquell 1911, Garnier portaria l’aviació al cel de nombroses ciutats ibèriques. Els ajuntaments de l’època rivalitzaven per contractar-lo i fer relluir la festa major com mai s’havia vist. Segurament fou d'aquesta manera com Garnier acabà donant tombs al cel de Lleida. Encara no existia el primer camp d’aviació de la ciutat, al pla dels Mangraners, i el lloc escollit com a pista fou l’esplanada de Gardeny. De ben segur que els lleidatans de fa cent anys ja havien vist passar algun aeroplà sobre el campanar de la Seu, però aquella vigília de Sant Joan de 1911, Lleida inaugurava formalment la seua relació amb l’aviació que, amb penes i poques glòries, s’allargarà fins avui, amb el flamant inútil (de moment, i quant durarà aquest moment?) aeroport Lleida-Alguaire. El preu d’un vol d’exhibició podia costar uns 500 duros de cent anys enrere. Depenent del nombre i dies de vols, és fàcil calcular que, tot i perillós, no deixava pas d’ésser un molt bon negoci. Una festa amb dos dies de vols, i un parell de vols cada dia, un al matí i un a la tarda, podia arribar a les 10.000 peles (aclariment per als menuts: pessetes de començaments del segle XX). Els pilots tenien per a tal fi un representant, com els futbolistes d’ara. L’aparell que féu servir s’anomenava «Blériot», que era el nom del pilot i antic propietari de la màquina, que havia creuat el Canal de la Mànega dos anys abans.

L’exhibició de Garnier a Lleida aquell 16 de maig de 1911 degué aplegar molts lleidatans curiosos i sorpresos, però no ens en resta cap fotografia de la multitud expectant, que sapiguem. Segons que es relata a La Vanguardia de l’època, també a Pontevedra (Espanya) van contractar en Garnier per 5.000 pta per dos dies d’exhibició a l’agost. De sobte, l’ajuntament va assabentar-se que un dia abans, el pilot volaria a Vigo, l’eterna ciutat rival, contractat per 10.000 pta i una sola exhibició. Enrabiat i gairebé fora de si, l’alcalde de Pontevedra acudí a queixar-se al governador civil de la província, per denunciar-hi que Garnier havia firmat una clàusula d’exclusivitat. La premsa va continuar i augmentar l'espiral d’acusacions mútues, i els ànims dels dirigents i de la gent s’anaven sollevant a totes dos ciutats. El governador, atesos els papers signats, donà la raó a la capital provincial, ara amb la corresponent còlera dels ciutadans de Vigo, la qual va provocar la dimissió en ple de l’ajuntament i tot, i segons la crònica de La Vanguardia el 23 d’agost s’hi van arribar a manifestar fins a 25.000 persones!


El paper tant del pilot com del seu representant sembla fou ben galdós. Si fa no fa com actualment els representants dels esportistes en les negociacions dels traspassos. A la fi, Garnier féu dos vols d’exhibició a Pontevedra, "una población en fiebre, con trenes vomitando gente, calles invadidas por forasteros y cafés atestados". El públic pogué observar "lucidísimas vueltas" de fins a 300 m d’alçada, amb els consegüents calfreds. Sembla que el vent del segon dia va fer el vol més complicat. En baixar de l’aparell volador, la multitud el va passejar a collibè una bona estona, com si fos un torero. Què no donaríem per descobrir com va anar tot al cel de la Terra Ferma!

1911. Gardeny, Lleida. El primer vol lleidatà de Garnier.
23 de juny de 1911. Léonce Garnier a Lleida. Diari SEGRE: esplèndida reproducció a doble pàgina de la fotografia que inaugurà l'època de l'aviació a la nostra ciutat.
1911. Gardeny, Lleida. El primer vol lleidatà de Garnier.
Detall de Garnier al comandament del «Blériot», entrelligat amb tot de filferros amunt i avall.
1911. Perspectiva davantera del «Blériot», amb Garnier al comandament.
Foto de l'època d'alguna exhibició en una altra ciutat.
1911. «L'Esquella de la Torratxa». 
Acudit sobre l'aviació, que era una gran novetat social: «-Tu hi creus ab això de l'aviació? -Fuig, tonta... Ens ho fan veure del mateix modo que'ns fan creure que'ls nens petits venen de París».
1914. «L'Esquella de la Torratxa». 
Acudit que diu: «-I d'això de l'aviació, què me'n diu? -Al principi semblava qui sab què, però ara... veu?... ja comença a anar cap-per-avall».
1911. Full de revista amb la notícia del «raid» entre Sitges i Tarragona. 
L'aviador Mauvais s'enlaira amb la silueta de la Blanca Subur al fons i una gran generació d'encuriosits observadors. A la foto superior, observem l'aparell exposat al públic dins l'envelat.
1910. 1st.  National Aviation Meeting, a Indianapolis. 
Foto de la revista «Motor Speedway», 13-18 juny de 1910. Cursa d'avions seguint l'oval de la pista, amb un «zeppelin» observant al fons.

20111120

[78] Barcelona Traction, Light and Power

Al 1911 es constituí l'anomenanda «Canadiense», una companyia elèctrica del Canadà (d'on el nom, òbviament), impulsada per un americà, l'enginyer Frederick Start Pearson, el Dr. Pearson que dóna nom a carrers i avingudes a Lleida i altres poblacions. 

La Barcelona Traction, Light and Power Company Limited (Barcelona Tracció, Llum i Força S.A.) fou la constructora del Canal de Seròs, la mar de ràpida per als temps que corrien (del desembre del 1912 a la primavera del 1914). També aixecà dos grans preses, la de Sant Antoni a Tremp i la de Camarasa. El seu potencial era tan gran que al voltant de la Gran Guerra era la primera productora elèctrica d'Europa i la setena del món. Anys després, amb l'arribada a Catalunya de les hordes espanyoles de militars, funcionaris i jutges franquistes, se certificà la desaparició de la companyia, per via d'usurpació com a botí de guerra per dret de conquesta, disfressada de plets als tribunals. Naixia la FECSA del banquer de Franco, el mallorquí Joan March, que recuperava d'aquesta manera els capitals invertits en la compra d'armament per a l'exèrcit revoltat. 

Encara molts anys més tard, per una altra cacicada de l'Estat (espanyol), FECSA s'integraria a ENDESA i, encara més!, ara no fa quatre dies el govern (espanyol) en el procés de privatització vetaria que l'empresa elèctrica passés a mans de Gas Natural (hereva de Catalana de Gas), dirigida per la Caixa. Aquest és el tros de la història que falta explicar en el Museu de l'Aigua, situat en l'antic campament que s'aixecà durant la construcció del canal, i de visita molt recomanable per altra part: que aquesta empresa pot considerar-se símbol de l'espoli persistent del país durant el segle passat a càrrec de l'estat veí, i amb la col·laboració de la mateixa burgesia catalana durant el franquisme. La pela és la pela, nois.

1912-13. Lleida. 
Construcció de les comportes del Canal de Seròs a la Mitjana.
Anys 1910-20. La Seu Vella de Lleida vista des de les Comportes del Canal de Seròs de «la Canadenca» a la Mitjana.
Anys 1910-20. Lleida. Postal acolorida de les Comportes del Canal de Seròs de «la Canadenca» a la Mitjana.
Anys 1910-20. Lleida. Comportes del Canal de Seròs de «la Canadenca» a la Mitjana.
Anys 1910-20. L'aigua vessa a la presa del Canal de Seròs a La Mitjana.
Anys 1910-20. Les comportes del Canal de Seròs, en una estereoscòpica de l'època.
Anys 1910-20.  Passera al Canal de Seròs.
Anys 1910-20. Comportes del Canal de Seròs, amb el pont del camí de Granyena.
Anys 1910-20. Pont del Canal de Seròs al camí de Granyena, al peu mateix de les comportes.
Anys 1910-20. Passera al Canal de Seròs.
Anys 1912-13. Fotografia de l'enginyer Pearson en una revista de l'època.
Anys 1910-20. Acció de la companyia «la Canadenca».
Anys 1910-20. Acció de la companyia «la Canadenca».
Anys 1910-20. Acció de la companyia «la Canadenca».
Anys 1920. La Seu Vella des de les Comportes del Canal de Seròs a la Mitjana.
Lleida. Canal de Seròs. 

Sense Ficció (TV3 a la Carta): La gran aventura de la Canadenca

[110] Canal de Seròs, 100 anys