Seguidors

20160310

[1342] La Mollerussa de fa cent anys, 1913

1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

Plànol dels carrers de la Mollerussa capital dels Canals d'Urgell, de l'enginyer Josep Bayer Bosch. El mapa va orientat d'oest a est, és a dir, venint de Lleida per dalt, amb la via del tren a la dreta (nord) i la sèquia del canal a l'esquerra (sud).
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

Els principals carrers i places de la vila.
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

L'antiga vila closa, arrodonida, s'observa amb claredat. A dins, s'hi destaquen la Plaça Major (1), la Plaça del Pou (2, ara de Manuel Bertrand) i el carrer de la Carretera (7), en el qual, si pugem direcció a Lleida, trobem l'antiga Casa Forta al mig. Al seu davant, l'antiga església.
Anys 1920-1930. Mollerussa.
L'amic Ramon Graells em passa aquesta preciosa imatge del carrer de la Carretera, és a dir, de la N-II de gairebé fa cent anys, on veiem com la Casa Forta, que feia les funcions de casa de la vila, es trobava emplaçada al bell mig del carrer. Amb el temps, aquesta fou la seua sentència: fou enderrocada per afilerar la carretera. 
Anys 1920-1930. Mollerussa.
Detalls de l'actual carrer Ferrer i Busquets, llavors sense el tràfec de camions que va martiritzar la vila durant dècades a la segona meitat del segle XX. Davant per davant, hi hagué la vella església. Llavors les portalades de fusta de les cases s'obrien cap enfora, i les tradicionals persianes enrotllables reposaven sobre la barana dels balcons, per ajudar a ventilar i il·luminar l'interior de les estances.
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

La Sèquia tercera del Canal tancava la vila pel sud i per l'oest, fins al salt de la Casa Canal. El camí de Torregrossa (18), amb la Plaça de Santa Caterina (19), sortia en dret de la plaça Major. El camí d'Arbeca (25) marxava cap al sud. La Ronda del Canal (24) era el nom del passeig al llarg de la sèquia.
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

Moltes de les parcel·les i dels carrers encara no eren plens de cases. Enllà de la sèquia, a tocar d'un salt, les naus de l'antiga fàbrica de paper de La Forestal d'Urgell.
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

Al sud, la sèquia, i al nord, la via del ferrocarril (36) tancaven la població com una moderna muralla. La de la via del tren encara perdura avui, mentre que la del canal s'ha saltat amb bon criteri: sense colgar l'aigua... del tot. Al plànol, hi observem alguns dels carrers més tradicionals, com els de la Creu (3), de Sant Llorenç (12) o el camí de Palau (10).
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

La planificació preveia cases amb hortet o corral al darrere. Fou el somni urbanístic de la classe mitjana d'aquella època, que el President Macià va voler convertir en el somni català.

 El carrer de Santa Caterina (33), amb el camí del Molí al damunt. A l'altre costat del pont sobre la sèquia, hi hagué (probablement des de la construcció del canal) un molí de farina on els veïns anaven a fer-s'hi el pa. Més tard, a començament del segle XX, esdevingué la coneguda Farinera de Sant Antoni, l'edifici de la qual encara es conserva en aquest camí de Belianes.
1913. Mollerussa (el Pla d'Urgell).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.

L'estació de ferrocarril (3) data del temps de construcció de la via entre Manresa i Lleida, inaugurada al 1860. Just a l'altra banda del carrer que porta a l'estació i que dóna al carrer de la Carretera (Ferrer i Busquets), hi hagué l'antic edifici de la Societat l'Amistat (1905), que no acabo d'identificar al plànol.