Seguidors

20150722

[1103] La Vall d'Anglos, GR-11 amunt

2015. La Vall d'Anglos fins al Coll del Cap dels Estanyets pel GR-11 (la Ribagorça).
Des del Pont de Salenques, i sempre molt ben marcat, pugem per una fageda impressionant, d'aquelles que tenen aquell verd molsós entre romàntic i tenebrós, amb la cantarella inacabable de l'aigua del Salenques, un poderós afluent de la Noguera Ribagorçana.
2015. La Vall d'Anglos fins al Coll del Cap dels Estanyets pel GR-11 (la Ribagorça).
Deixem el riu al darrere i enfilem cap a la Vall d'Anglos. Els llogarencs, en la mil·lenària llengua de la terra, del Pirineu a la plana, pronuncien les L postoclusives com a palatals (com a elles). Això ha fet destarotar els retolaires (espanyols) de cartells i mapes, i veureu el nom de la vall escrit de maneres diverses.
La pujada pel barranc de Riueno fins a la Cabana d'Anglos, damunt l'Estany Gran o inferior, es fa per un magnífic bosc de coníferes, que va deixant pas als rocs a mesura que se supera la cota 2000.
El dia va mig tapat i això esmorteeix la calorada. L'ascensió des de Salenques parteix de la cota 1550 i, doncs, el desnivell és notori.
L'Estany Gran d'Anglos és l'inferior, o sigui, el primer que trobem tot arribant. Davant tenim tota la vall, amb el coll d'Anglos cap a Llauset a l'esquerra, i la vall que torç cap a la dreta. Com altres valls que fan angle, el nom era lògic, com aquesta d'Anglos o la de Conangles, una mica més amunt de la vall de Barravés.
La cabana d'Anglos al mig dels estanys i estanyols, a la cruïlla cap a la presa de Llauset, darrere les característiques muntanyes de terra roja, o bé cap al coll cap de la vall per travessar cap al nou refugi al costat de l'Estany de Cap de Llauset.
La roca acumulada als peus de la vall, a tocar de l'aigua dels estanyols, dóna espectacularitat al sender.
Pedra i més pedra, arrossegada per l'antiga llengua de neu que erosionà la vall i pels desmunts caiguts de les altes penyes. Les formes geomètriques dels blocs petris ens resulten sempre enigmàtiques.
Una tartera acanalada ens espera per a la pujada al Coll del Cap dels Estanyets. Sembla que no hi hagi camí, però això és un senyor GR.
Entre llums i ombres dels núvols que corren pel cel, anem vorejant els estanys ran d'aigua per sobre els rocots.
Entre les pedres i pedrotes, anem ascendint pel senderol, acompanyats d'algunes gencianes de poderós blau elèctric.
La pujada és molt dreta i guanyem perspectiva de pressa: les vistes sobre els estanyets del cap de la vall fins al seu colze, on hem deixat els estanys d'Anglos, són gairebé celestials.
Arribats a la nostra fita d'avui, el Coll del Cap dels Estanyets d'Anglos (2.525 m) contemplem l'Estany del Cap de Llauset i el Coll de Vallhiverna. Natura en estat pur, només hi afegim l'estel del nostre retrat.
Al fons de la vall observem en nou refugi, potser encara inacabat. Però sobretot fitem el gegant del Vallhiverna-Culebres, a veure si un dia d'aquests us fem una visiteta...
Abans que ens congriïn les tempestes de mitja tarda, cal anar baixant.
Retornem altre cop als estanyets glacials del cap de la vall, dignes de postal.
Després de l'aperitiu on the rocks que ens hem empassat durant el descens, arriba el primer plat. L'hora abans de dinar és sempre una de les pitjors, a la muntanya... i a tot arreu, oi?
Havent dinat les coses es veuen diferent, i fins i tot el solet ens acompanya una estona.
Tornem als estanys d'Anglos i deixem la cabana enrere. Però el sol sembla sol de forat: si no te l'ha feta encara, te la farà encabat.
La bellesa de la vall és incommensurable, tot i que a l'ombra de les Maleïdes tan properes, ha quedat potser com una mica oblidada.
Durant una bona estona, abans d'entrar altre cop al bosc, encara al límit de la cota 2000, la vista dels cims i la vall dels Besiberris és magnífica.
Al regne de les pedres que acabem de visitar, la grisor s'ensenyoreix del cel. Dins del bosc, la verdor i l'aigua en són els regents.
El GR-11 continua cap al Coll de Vallhiverna i d'allà cap al refugi d'Estós, passant pràcticament als peus del sobirà dels Pirineus. Al damunt de la vall d'Anglos, la llarga vall de Salenques apunta com una fletxa al cor del massís de la Maladeta.
Des del Pont de Salenques, damunt l'embassament de Senet, o des del poblet d'Aneto, els dos ramals del GR-11 pugen cap als estanys glacials de Llauset i Anglos, només amb l'afegit desastrós de l'obra elèctrica de la presa de Llauset: una altra de les vergonyes de les companyies elèctriques al Pirineu. Si almenys les poguéssim nacionalitzar!