Seguidors

20141001

[834] Donosti, 1572

1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Una esplèndida vista del turó Urgull als peus del qual s'emplaçava la vella ciutat de Donòstia. Com totes les altres vistes, s'acompanya del text llatí, descriptiu de la història, dels costums i de l'economia. L'escrit era generalment laudatori, atès que era convenient d'acontentar tots els possibles compradors de la magna obra, que ben cert tingué un glamurós èxit comercial amb ses edicions llatina, francesa i alemanya, entre la noblesa habitual i la puixant burgesia mercantil de l'Europa de l'Edat Moderna. L'obra va editar-se en 6 toms (1572, 1575, 1581, 1588, 1598 i 1617) i es reedità sovint i a diversos països. 
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Les esplèndides vistes de l'obra foren editades, reeditades i copiades per més de dos segles, en una època en què les representacions gràfiques amb perspectiva o a vista d'ocell eren escasses. «Sanct. Sebastianum vulgo Donostien ad mare occeanum insigne regnum Guipuzcoa oppidum» Es presenta la ciutat i es repeteix que els habitants en sa llengua pròpia en diuen altrament: «Oppidum Sancto Sebastianum, quod patria lingua incole Donostien appellant...», i a l'amplíssim port ple de mercaders germànics i cantàbrics «...qui varia genera mercium advehunt et in alias mundi partes exportant...»
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
La badia de la Conxa, tancada entre els turons Igueldo i Urgull i per l'illa de Santa Clara. A l'altra banda, sense que s'acabi d'apreciar, la desembocadura del riu Urumea. Totes les vistes de l'obra responen a perspectives aèries, que ensenyaven la ciutat des de llocs alts propers. Per aquest motiu tingueren tant d'èxit entre el públic de l'època. A més, se solien acompanyar d'escenes costumistes pròpies del lloc retratat, de vegades prou llunyans i exòtics per als benestants compradors. El públic europeu podia, per primer cop en la història, viatjar per tot el món conegut sense sortir del menjador de casa, vull dir, dels salons dels palaus i grans casalicis. El ressò de l'obra convertí les imatges en arquetips iconogràfics de les més de 500 ciutats retratades.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Vista de la petita ciutat emmurallada a redós de l'església gòtica i l'antic convent dominic.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
La signatura de l'artista flamenc Georgius Hoefnagle, que es trepitjà bona part de les ciutats descrites en els sis volums de l'obra. Les escenes que adornen el paisatge donostiarra corresponen a escenes inevitablement marineres.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detall de la barca en construcció a l'entrada de la ciutat, arrecerada darrere els murs i als peus del turó Urgull.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detalls de l'antiga catedral i de la fortalesa.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detall del vell i segur port de Sant Sebastià, «molt espaiós, on les naus tenen refugi assegurat i resguardat de les enfurides ones i dels vents inclements».
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detall de la platja de la Conxa siscentista, llavors amb barquetes de pescadors enlloc de turistes.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detall de l'illa de Santa Clara al bell mig de la badia de la Conxa.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Representació del patró de la ciutat, Sant Sebastià, un sant patró romà del segle III, que es féu molt popular entre el cristianisme medieval, potser pel seu dolorós martiri a base de dards o fletxes. 
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
La perfecció dels dibuixos fins als detalls fou una de les claus de l'obra. L'animació amb figures humanes, a més de completar la informació sobre la ciutat representada, servia per dificultar el seu ús informatiu o bèl·lic de part dels otomans, atès que la religió musulmana impedia la representació de la figura humana.
1572. Donòstia, Euskal Herria. 
«S. Sebastiani Opp», dins «Civitates Orbis Terrarum», de Georg Braun.
Detalls dels murs de la ciutat i de la fortalesa.