1949. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
Revista «Ciudad», quadern IX (FPIEI).
Vista de la Lleida d'abans de la guerra, amb el Museu Morera i l'estructura del Mercat de Sant Lluís en primer terme. A l'esquerra, les torres de la Catedral Nova. Al fons, l'antic pont de ferro modernista i el gran embalum de l'edifici del Seminari Vell al Pla dels Gramàtics, al peu de la Seu.
1949. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
Revista «Ciudad», quadern IX (FPIEI).
Cap als volts de l'any 1920, sorgí la idea de planificar un ferrocarril que de Fraga i Mequinensa enllacés amb Lleida. No s'escapava a ningú l'interès econòmic de l'empresa: el trasllat ràpid del carbó, potser també de la producció agrícola de tot el Baix Segre i el Baix Cinca. Se'n formà un comitè i se'n feren les primeres passes amb els estudis corresponents de viabilitat.
1949. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
Revista «Ciudad», quadern IX (FPIEI).
L'any 1929, un reial decret [del govern espanyol] aprova el traçat de la línia de Lleida a Terol per Fraga, amb la intenció de connectar amb el Transpirinenc (que només arribava a Balaguer i després a la Pobla de Segur!) i que havia de donar servei als pobles d'Alcarràs, Soses, Aitona, Massalcoreig, Seròs, Fraga i Torrent de Cinca. L'any 31 ja se n'havien expropiat i ocupat nombroses finques, desmuntat i esplanat diversos trams, i construït alguns ponts al terme de Soses i entre Fraga i Torrent. Al territori hi deuen restar encara avui, gairebé cent anys després, alguns testimonis de les obres.
2023. L'antic ferrocarril de Lleida a Fraga.
Al poble de Soses, hi ha quedat lo Camí de la Via, que travessa el terme de nord a suc i actualment tanca el poble per la banda est.
1949. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
Revista «Ciudad», quadern IX (FPIEI).
Camins esplanats i ponts, testimonis de la línia fèrria mai no acabada.
1949. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
Revista «Ciudad», quadern IX (FPIEI).
Vista de la Fraga de la postguerra del segle XX, amb el pont nou de l'N-II, construït al 1944.
1916. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
«El Pallaresa», de 30 d'octubre (FPIEI).
Una de les primeres notícies sobre l'impuls a aquesta línia de tren, amb assemblea a la Diputació de Lleida.
1916. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
«El Pallaresa», de 30 d'octubre (FPIEI).
Les conclusions de l'assemblea. L'interès econòmic tan elevat de la línia feu que en només quinze anys més, ja s'hi fessin obres. L'arribada de la guerra, però, deixà el projecte abandonat.
1935. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
«El Siglo Futuro», Madrid, de 9 de novembre (BDH).
1935. Lo ferrocarril de Lleida a Fraga.
«El Siglo Futuro», Madrid, de 9 de novembre (BDH).
El diputat carlí lleidatà a les Corts (espanyoles), Casimir Sangenís, fa petició al ministre d'Obres Públiques de continuïtat de les obres de la línia, llavors aturades per rescissió de contracte de l'Estat amb l'empresa constructora, a la qual se li havien disparat els costos. Per causa, segons el diputat, «de la obligada intervención de la Confederación Sindical Hidrogáfica para el señalamiento de la cota del proyectado embalse de Fayón [Faió]... que ocasionaban la limitación de zonas de trabajo al contratista con los consiguientes trastornos económicos».
Amb la CHE de l'època van topar: un dels organismes del deep state (espanyol) que anava i va sempre a la seua, com hem pogut patir aquest hivern amb el buidatge dels pantans lleidatans en època d'agusada sequera. Ningú no hi ha dimitit. Els guanys de les elèctriques, colossals. Potser algú, algun periodista vull dir, si en queden dels d'abans (d'investigació sobre el terreny, pas només davant l'ordinador a la redacció, repetint notícies d'agència), ho hauria d'escodrinyar.