1885. «Guia geográfica, histórica, monumental y estadística de las comarcas que ha de atravesar el ferrocarril del Noguera Pallaresa», Josep Pleyan i de Porta, Impremta de Francesc Carruez, Lleida (FPIEI). La construcció de ferrocarril transpirinenc de Lleida a Sent Gironç a l'Arieja occitana fou una veritable obsessió entre els intel·lectuals lleidatans de la segona meitat del segle XIX. El camí de ferro havia de perforar el Pirineu per connectar Lleida amb Europa i el món. Per fi, Lleida entraria a la via del progrés. mai tan ben dit. Per això en feren bandera el catalanisme i el liberalisme lleidatans de l'època. Com tantes altres empreses col·lectives en aquest nostre país al llarg del segle XX, es quedà a mig fer i no va poder passar de La Pobla de Segur. Altra vegada els Collegats feien de frontera infranquejable. Ara hem repetit fiasco amb l'aeroport. I és que, com deia el poeta, «tenim a penes el que tenim i prou». |
Seguidors
20160519
[1414] Lo Camí de Ferro de la Pallaresa
Etiquetes de comentaris:
Alcoletge,
Balaguer,
Bellpuig de les Avellanes,
Camarasa,
Ferrocarril,
Gerb,
Granyena,
Linyola,
Noguera Pallaresa,
Pallars,
Pleyan i de Porta,
Segle XIX,
Segre,
Térmens,
Vilanova de la Barca