Seguidors

20140611

[750] De la cruïlla de la C-1313 a les Tres Carreteres

1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Arribant de Barcelona, a l'entrada de Lleida, poc abans del cementiri i de la cruïlla anomenada de les Tres Carreteres, la N-II començava a congregar algunes de les fàbriques  lleidatanes més importants.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de la N-II arribant a Lleida, amb l'antiga cruïlla amb la C-1313, actualment C-13. La carretera d'Alcoletge i Balaguer a Lleida acabava en una prominent pujada, on ara hi ha la gran rotonda d'entrada a Lleida, que actualment continua cap al Polígon dels Frares amb un pas elevat. A l'esquerra de tot, la carretera cap als Mangraners. Al centre, pujant per la N-II, els dipòsits de la CAMPSA encara existents i més grans, el canviador del ferrocarril, i la desapareguda fàbrica de la Cros lleidatana a l'esquerra de la N-II. 
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
A l'angle superior dret, la cruïlla de les Tres Carreteres. La de baix és la que puja als Mangraners, la del mig és la N-II al costat de la fàbrica de la Cros i la plataforma del ferrocarril a l'altre costat, i la de dalt és la que portava a la fàbrica Sant Miquel.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de la carretera que passava pel costat de la fàbrica Sant Miquel. Aquesta carretera desaparegué quan es féu el Polígon del Segre, el més antic. L'edifici de tres cossos de sota la carretera, és l'estació del Pla de Vilanoveta.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de la cruïlla de les Tres Carreteres, al costat del cementiri de la ciutat. Entre la via i la N-II, l'antiga serradora.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de l'antiga fàbrica de la Cros, entre la carretera de Borges i Tarragona, que passava pels Mangraners i la N-II. També tingué un ramal de via que entrava dins la fàbrica.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de la CAMPSA a sota, i de l'esplanada de vies del Pla de Vilanoveta, a dalt, amb la plataforma giratòria per canviar l'encarament de les màquines, i l'edifici semicircular que els feia de garatge.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall dels camps de secà que ara ocupa el Polígon dels Frares. A l'esquerra la carretera dels Mangraners, on s'hi veuen els primers edificis d'habitatges socials. A l'angle superior dret, la cruïlla de la N-II amb la carretera d'Alcoletge i Balaguer (abans C-1313, ara C-13). Just al marge de dalt s'aprecia un quadre ple de rodones: són els dipòsits de la CAMPSA.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall més ampliat: a la dreta s'hi observen les dues enormes piscines. Eren dipòsits d'aigua potable, que s'omplien de la 4a sèquia del Canal d'Urgell, que tot just s'escolava allà, al seu costat, per anar a morir poc més avall. Quan sobreeixien, l'aigua vessava pel gran mur de pedra de la N-II que hi havia just davant de la cruïlla de la carretera de Balaguer. És una imatge que tinc gravada des de petit, quan amb el cotxe de línia anàvem a comprar a Lleida amb la meua mare. El mur va desaparèixer en fer-hi la rotonda de la LL-11, o potser ja abans.
1968. Lleida, carretera N-II, foto SACE (ICC).
Detall de l'esplanada, que fa baixada, entre els Mangraners i la N-II. El barri llavors començava a fer-se gran, enmig del caos urbanístic del tardofranquisme i l'especulació dels de sempre, dels qui no tenen altre cor ni altra pàtria que el diner. Així se n'empatxin!