Seguidors

20150715

[1095] Altres monuments lleidatans en el tombant del XIX al XX

1913. Lleida, Sant Ruf. Col·lecció de postals Urriza.
Les runes gòtiques de Sant Ruf enmig de l'horta lleidatana. 
1913. Lleida, Sant Ruf. Col·lecció de postals Urriza.
L'espectacular creu de terme de Sant Ruf. 
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Façana principal i campanar originals de Sant Llorenç. Amb la guerra, quedà molt afectada i fou reconstruïda per presoners de guerra republicans. 
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Detall de la porta gòtica del lateral, considerada l'entrada principal, amb els blasons de la família Gallart. A la façana, una pintada carlista.
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
L'altra porta principal de Sant Llorenç, església que féu funcions catedralícies després de l'ocupació militar espanyola i fins a la inauguració de la nova Seu.
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Retaule de Sant Llorenç al presbiteri. L'obra de pedra policromada data del segle XIV i s'atribueix a l'escultor Bartomeu de Robió. Llegiu-ne la biografia en aquest article de Pere Beresan. 
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Retaule de Santa Llúcia de Sant Llorenç, també atribuït a Bartomeu de Robió o deixebles seus (com el de Sant Pere), esculpit entre 1360 i 1378, i relacionats amb el mateix estil del retaule major de la Seu Vella.
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Retaule de Santa Úrsula i les Onze Mil Verges, de Jaume Cascalls, un dels grans artistes de la Catalunya de l'època, amb grans obres repartides per tota la geografia del regne de Pere III el Cerimoniós, que li encomanà els panteons reials de Poblet. Quan Jaume Cascalls fou nomenat mestre d'obres de la Seu Vella, cap al 1360, n'interrompé la construcció. En aquesta època degué treballar en el seu obrador, juntament amb sos deixebles, en el retaule de Santa Úrsula. La llegenda de la santa i les seues onze mil donzelles que anaven a Roma a oferir la seua virginitat a Déu, i que fou martiritzada pel propi Àtila, rei dels huns, reflectia la pressió de l'Església romana medieval per al control de la dona. 
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
Sepulcre de Ramon de Tàrrega (1331), un mercader de la ciutat.
1913. Lleida, Sant Jaume. Col·lecció de postals Urriza.
La façana amb les imatges de pedra. Atenció a l'avís de multa: 10 pta per la circulació indeguda de carruatges a la cruïlla del carrer Cavallers amb el carrer Major, on es troba emplaçada la capella, coneguda com el peu del Romeu, per ésser el lloc on segons la llegenda uns angelets amb fanalets li feren llum perquè Sant Jaume es pogués traure una espina del peu en el seu pas de nit per Lleida camí cap a Galícia.
1913. Lleida, la Paeria. Col·lecció de postals Urriza.
L'antiga façana del carrer Major, abans de la reconstrucció dels anys 1920. La porta amb els blasons de la ciutat al damunt, és ara l'única porta que hi resta, i l'edifici contigu fou enderrocat per deixar la torre a la vista. El rellotge monumental també desaparegué durant la reforma.
1913. Lleida, Arc del Pont Vell. Col·lecció de postals Urriza.
L'Arc del Pont, la porta d'entrada a la ciutat durant segles, davant per davant de l'únic pont que hi donava accés. Amb la caiguda de les muralles, s'obrí pas per la banqueta al camí o carretera cap a Saragossa. Els dies de mercat el lloc era tan concorregut, que els carros hi aparcaven a l'entrada. Llavors no hi havia encara l'estàtua dels cabdills ilergetes, que fou emplaçada al davant mateix de la porta, quan ja no feia aquesta funció d'accés principal.
1913. Lleida, Sant Llorenç. Col·lecció de postals Urriza.
La creu de la plaça de Sant Llorenç amb l'escut episcopal de l'edifici del darrere.
1913. Lleida, Sant Jaume. Col·lecció de postals Urriza.
La font del Roser, antic convent dominic, inaugurada al 1830. Poc després l'edifici fóra destinat a ser la seu del primer institut de batxillerat de la ciutat.
1913. Lleida, Sant Jaume. Col·lecció de postals Urriza.
La façana de l'església de Sant Antoni o de la Puríssima Sang.
1913. Lleida, Sant Jaume. Col·lecció de postals Urriza.
La font de la Catedral Nova, amb propaganda de la Cros, i els dos peixots que la presidien dalt dels pilars.