Seguidors

20150716

[1096] Canal de Seròs avall

1915 ca. Canal de Seròs.
L'aigua del Segre, Canal de Seròs avall. En la imatge, una barcassa amb alguns treballadors o potser directius de l'empresa La Canadenca fent el trajecte amb el canal mig ple, a la sortida del campament de Lleida, en direcció a Albatàrrec.
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Les obres d'excavació de la gran trinxera del Canal foren d'una envergadura fins aleshores mai vista a la ciutat. Començaren a les acaballes del 1912 i en poc més de dos anys la central d'Aitona ja produïa kilowats. «Es treballava en jornades esgotadores de 14 i 16 hores, amb jornals que eren per damunt del que llavors es pagava en altres feines, i que era motiu que no manqués una abundosa oferta de mà d'obra».
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Detall de la foto amb l'encofrat en construcció. S'hi observa amb precisió els sistema d'abocament de ciment, canalitzat des de la part superior. Aquestes obres «comportaren un formidable esforç alhora que una demostració d'eficàcia...»
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Detall de la base de la trinxera. «Per aconseguir aquell ambiciós objectiu s'havien empleat, tant en homes com en maquinària, mitjans fins llavors desconeguts...»
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Detall d'un dels capatassos a peu de canal. «Dirigí les obres fins a l'agost de 1913 l'enginyer F. Williams Abbot, que passà a fer-se càrrec de la direcció de les obres de la Canadenca al Pallars. Amb ell, un equip altament qualificat d'enginyers i de tècnics s'aplicà a la comesa de dur endavant les obres amb un alt sentit d'eficiència, racionalitzant els treballs per als quals no es disposava encara del parc de maquinària pesant que farà la seva aparició a Tremp i Camarasa, com ara grues, dragues, pales excavadores, formigoneres, moderns cabrestants, vehicles de gran tonatge...»
1913. Torres de Segre, Pas de la barca.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Una meravellosa imatge del pas de la barca de Torres de Segre.  
1913. Torres de Segre, Pas de la barca.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Un carro ple de garbes damunt la barca. S'aprecien ben bé els cables de guia i els diferents grups de trons plantats i creuats que els subjectaven des de la riba.
1913. Torres de Segre, Pas de la barca.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Vista del bosc de ribera amb la població al fons. 
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
La central d'Aitona en construcció. La feina s'ha aturat per estar atents al retratista.
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Detall de la imatge, que ens mostra els operaris i l'oficial encarregat dels treballs.
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Animals que rompien el terreny per començar la trinxera, i màquines de vapor per al transport pesant. Una combinació essencial en la construcció del canal.
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Una esplèndida vista de la banqueta superior del canal, en què es pot apreciar la parafarnàlia d'obres i la distribució de les tasques. 
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
La via per on circulava la màquina a vapor que distribuïa el ciment, i la gran bastida de fusta muntada als laterals, des d'on penjaven les grues per a la càrrega de terra, materials i ciment que baixaven fins a la base.
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Els obrers a dins del canal, pagesos dels pobles dels voltant, com el meu padrí Daniel del Soleràs. Les vies de les vagonetes per al transport dels residus, que després eren elevades amb les grues des de les bastides laterals. 
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
A finals d'any del 1913, bona part del canal estava construït i s'hi podia circular en cotxe per a fer-ne la inspecció corresponent. 
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
El 9 d'octubre d'aquell any, una avinguda va rompre la presa de la Mitjana. En la foto s'hi observa el trencament i les noves comportes del Canal aixecades a la riba esquerra, al camí de Granyena. 
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Una de les turbines de la central d'Aitona. «En arribar al quilòmetre 27,37 el cabal del canal esdevé font d'alimentació de les quatre turbines del canal. Cada turbina compta amb un cabal aprox de 30 m3/s. Les canonades són quatre, de planxa d'acer i d'una longitud de 90 m. i 2,90 de diàmetre. El salt net de Seròs només té 49 m, si bé el formidable cabal que hi circula permet d'obtenir una potència en turbines de 56.000 kw».
1913. Canal de Seròs.
Col·lecció IEI, a L'aventura de l'aigua, Diari Segre.
Dos detalls de la turbina i dels treballadors, un amb barretina i tot. A la dreta, els oficials o capataços d'obra, molt més mudats.
 Molt interessant el muntatge de vídeo de Josep Casals, amb moltes de les diferents entrades d'aquest blog, sobre la construcció del Canal de Seròs.