El meu padrí es diu
Isidre. Sempre m’explica que aquest nom és el d’un sant que era pagès i que,
temps era temps, va deixar els bous al tros per anar a missa. El Senyor, veient
en aquest home una gran força de la fe cristiana, el va premiar amb l’ajut dels
àngels, que van baixar a menar el parell d’animals i fer la feina, mentre el
sant camperol era a església.
El meu padrí va començar
fent de pagès cap als 11 o 12 anys. Ben jovenet, perquè així era de costum en els
anys 40 del segle passat, i perquè s’havia quedat orfe de pare per mor dels
franquistes. Llavors encara cultivava la poca terra de propietat familiar amb
animals. Amb un animal, per ser més exactes: una matxo. En aquell temps, els
jovenots començaven a sentir parlar als grans amb meravella d’unes màquines que
feien la feina del camp, una mena de mules mecàniques. Eren els primers
tractors que arribaven a la
Catalunya del període de la postguerra, cap als voltants dels
anys 43 i 44. Eren tractors antiquats ja als seus països i que arribaven aquí
de segona mà, expressió que vol dir que ja eren usats i, com diu el meu padrí,
material més aviat de ferralla. Eren tractors amb rodes de ferro, igual que les
tenien els antics carros.
Havien de col·locar uns
cèrcols a les rodes quan havien de circular per carretera, cosa que al
poble no passava mai. De camins, no n’hi havia cap d’enquitranat com els
d’ara. Tots eren camins de carro, estrets i plens de tolls, amb les espones (marges)
plenes d’herbassar. Tots excepte les carrerades, com per exemple la de Grealó,
que eren els camins rals de la transhumància del bestiar. Els primers tractors amb unes mínimes
condicions arriben cap als anys 50.
Són tractors de potència
mitjana, al voltant de 30 a
50 cavalls. Una característica important i impensable avui en dia per als joves
agricultors és que tots els estris o eines de treball que feien servir s’havien
d’aixecar a plom, de manera manual, ja que no tenien braços hidràulics per moure
els elements que s’hi havien d’enganxar. Alguns ja disposaven de motors dièsel,
però n’hi havia també de gasolina. Normalment procedien dels Estats Units,
França i Anglaterra, que eren països molt més desenvolupats, tot i que en
ocasions també n’arribaven d’Alemanya i d’Itàlia.
Cap a mitjans dels
seixanta van arribar els motocultors, que es caracteritzaven perquè tenien dues
rodes i es conduïen des de terra. Això va fer possible la mecanització a moltes
petites famílies camperoles que no podien fer front als preus de la maquinària.
Segons el meu padrí, abans la gent de pagès no solia comprar mai res si no
tenia abans els quartos fets. Només a poc a poc, alguna família anava comprant
a crèdit amb el que se’n deia pagar amb lletres, que eren els rebuts que cada
mes et passava a cobrar per casa el representant d’un banc al poble. Diu el meu
padrí que es remenaven quantitats molt notables de diners en metàl·lic. Però el
que lluïa més de tot era pagar-ho tot i en efectiu al moment. Alguns renoms de
les cases dels pobles en són testimoni, com ara Cal Trinco-Trinco.
2007. Tractors a les rotondes. Un tractor antic, Bulldog, decora l'entrada a l'esplanada posterior dels Camps Elisis, on hi sol haver l'exposició de maquinària durant la Fira de Sant Miquel. |
2007. Tractors a les rotondes. Lanz Bulldog amb rodes de ferro, encara sense pneumàtics, usats en l'època de sembra de l'arròs a l'horta de Lleida, cap als anys 1950. |
2007. Tractors a les rotondes. Detall de l'elegància simple d'aquells primers tractors de l'horta lleidatana. |
Els primers tractors tenien un preu elevat en relació a la situació econòmica de les famílies pageses. També eren massa cars en comparació amb el preu dels animals, que era el que fins llavors s’havia fet servir per a les feines agrícoles. La situació econòmica del país era bastant delicada. Això va fer que durant molts anys hi hagués pagesos que compressin a mitges les eines auxiliars del tractor que també van tindre d’anar comprant amb el temps, com ara reus, subsoladors o dragues (que servien per llaurar i remenar la terra damunt davall per airejar-la), segadores (per tallar l’herba), atomisadores (per ensofatar o sulfatar els arbres), curres (rodets amples per aplanar la terra), o empacadores (per fer paques de palla dels rastolls). En canvi, les primeres carretes o remolcs solien ser els carros dels animals en els quals el ferrer del poble canviava les guies per lligar el matxo o la mula per un enganxe. Més endavant arribarien els toros o elevadors hidràulics per als palets o palots de fruita, i més recentment les màquines d’esporgar (amb força pneumàtica), les màquines de collir, les recollidores de rama després d’esporgar, i un llarg etcètera. Amb l’arribada de la mecanització els pagesos han hagut d’invertir cada anyada una part dels guanys per comprar les noves eines que anaven sortint. També a les cooperatives que a poc a poc es van constituir als pobles, una de les divisions més importants era la de maquinària per a ús dels socis pagesos: sobretot les menys usuals com les fresadores (per trinxar les restes de branques), les transportadores (per transportar terra a l’aplanar els trossos per regadiu o fer la jova, que era el sistema comunitari d’arreglar els clots dels camins entre tots els pagesos del poble), o les abonadores (adobadores automàtiques per escampar adob granulat).
Els tractors normalment es compraven en concessionaris que les mateixes marques tenien a Lleida, amb uns representants que passaven per les cases a fer els tractes i, si calia, alguna demostració. Pel coneixement de les màquines s’havia d’anar a fires específiques, com la de Sant Miquel a Lleida (que sempre ha sigut una fira important per a la pagesia), Sant Josep a Mollerussa o la que hi havia a Saragossa. També se solia anar a casa dels veïns del carrer quan els en portaven un. Aquell matí o tarda hi passava mig poble a conèixer, comparar o discutir sobre les característiques d’aquella màquina. Els padrins d’aquella època sempre deien amb burla que els hi miressin les dents o a on eren els cavalls.
La conducció dels motocultors era més fàcil pels pagesos, que s’havien d’acostumar a canviar la manera de treballar tradicional d’una manera molt ràpida. Juntament amb tractors i motocultors, van arribar també els cotxes i les motos, i va fer que tinguessin necessitat de traure’s el carnet de conduir. Llavors tots els homes se’l van començar a traure des dels joves de setze anys fins a pagesos ja més grans de quaranta. Les dones no era costum que se’l traguessin fins molts anys després. En aquells anys cap dona no conduïa ni maquinària agrícola ni motos ni automòbils.
Juntament amb els motocultors van arribar els primers tractorets articulats, els quals eren motocultors però que tenien quatre rodes i anaven articulats pel mig, de manera que l’eix del davant i del darrere anaven independents i giraven d’una manera molt més àgil. Tot i que tenien més baixa potència que els tractors, eren molt més maniobrables. A finals dels 60 van desapareixent els tractors amb motor de gasolina i s’imposen definitivament els motors dièsel. Per a les reparacions de les màquines, al principi es portaven als mateixos tallers que els automòbils, però a poc a poc es van anar especialitzant, i fins i tot van començar a sortir tallers que només es dedicaven ja a la maquinària agrícola.
Amb uns quinze anys el meu padrí Isidre va passar de llaurar amb la mula a treballar amb el tractor. Les antigues eines de treball van quedar absolutament obsoletes (com les polleganes de llaurar o les màquines de trillar a l’era), ja que al canviar la tracció manual per la tracció mecànica, la diferència de potència era tan alta que no valia la pena continuar fent servir els animals. Anava molt millor i era molt més descansat fer servir les noves eines. A poc a poc el seu ús es va anar estenent i, sobretot, el seu rendiment era incontestable. Amb les noves eines es va notar una gran millora en els cultius i en el maneig de la terra, de manera que això va representar per als pagesos un estalvi important de temps i esforços de treball al tros.
2007. Tractors a les rotondes. Detall del John Deere antic. |
Aquí hi ha algunes de les imatges més típiques al camp lleidatà de l’últim terç del segle XX: tractors MI (McCormick Internacional), MF (Massey Ferguson), Barreiros i Ebro (de fabricació estatal), Ford, Fiat, Renault, Kubota... El meu padrí va comprar-se un Massey-Ferguson 135. Venia de fàbrica amb l’eix posterior molt ample i el van haver d’estrènyer perquè així passava més bé pels rengs d’arbres. Era de color roig llampant, però al cap de poc ja estava tot polsós i brut de fang. Segons els pesticides que s’aplicaven, hi havia temporades que groguejava o blavejava, segons si era tractament d’oli groc o bé d’oli blau.
L’arribada dels tractors va suposar que a les cases el que abans eren estables per guardar animals es convertissin en magatzems per guardar les noves eines.
La transformació, però, no va ser fàcil, ja que la maquinària demanava molt més espai per recollir-la que els antics estris de tracció animal. Aquells anys van conviure encara bocins dels antics corrals amb galliners, corralines, conilleres, etc. amb espais refets i cobertats per a guardar els tractors a cobert. En algunes cases, no hi havia prou espai per a aquesta transformació i llavors van començar a sortir els magatzems dels pobles, dits precisament coberts, sovint als darrers carrers del poble, els més nous o també a les antigues eres de ventar i trillar el cereal. En algun moment, fins semblava que hi havia una certa competició de prestigi social per veure qui feia el magatzem més gran i la moda que semblava obligada era tombar la casa antiga per fer magatzem i dos pisos a sobre, el dels pares i el de l’hereu o pubilla, o sigui, els continuadors de la nissaga agrícola.
L’aspecte dels trossos també va anar canviant amb l’arribada dels tractors. Els cultius de cereals, bàsicament de subsistència familiar, van donar pas a una agricultura de mercat. O sigui per vendre el que es produïa i no pas per guardar-ho i menjar-s’ho ells mateixos. Van arribar a les primeries dels 60 els primers conreus d’arbres fruiters. El seu èxit va ser absolut i en pocs anys es pot dir que als pobles de Lleida els pagesos van implantar aquest monocultiu, amb les seves llavors tres úniques manifestacions: préssecs, peres i pomes. Els vells d’aquells anys no entenien que la terra deixés de produir el que s’havien de menjar i tenien por de no poder passar l’hivern només amb els diners que la fruita començava a donar.
I a més de l’impacte visual que això va representar, una altra de les grans novetats o canvis que es van notar de seguida, va ser que al camp es comencés a sentir el soroll dels tractors. Amb els animals, servia com a distracció cantar i cridar-los per fer que les hores passessin més ràpid. Però amb rum-rum dels tractors això es va acabar a l’acte. La mecanització també va significar que la gent hagués de posar més atenció a la conducció de l’eina de treball, molt diferent a la parsimònia de les mules i a l’anar i venir del tros xino-xano. Amb els primers tractors també van arribar, malauradament, els primers accidents i les primeres morts laborals. De fet, la falta d’experiència, els camins i trossos mal arreglats feien que els accidents de conducció es disparessin. Els tractors que tenien l’eix del davant molt estret amb les dues rodes petites a tocar, no eren gaire estables i bolcaven de seguida. Al poble del meu padrí, que tot just passava de mil habitants es van produir deu morts per accident de tractor en quinze o vint anys. La introducció de les cabines va millorar la seguretat i també es va notar millora en les condicions de treball sota el sol a l’estiu o la boira i les gelades a l’hivern, ja que els pagesos sempre han de treballar a l’aire lliure.
En els primers temps es van anar mantenint els costums horaris, però progressivament els pagesos van anar adequant els horaris de treball fins que han acabat en una jornada de vuit hores. Tot i que val a dir que la jornada a pagès continua sent molt flexible i depèn de l’època de l’any. El que sí que va canviar de la nit al dia fou el costum de quedar-se a dinar al tros. Abans si la terra de conreu era lluny del poble, els pagesos s’havien de quedar a dinar allà mateix fins a la posta del sol, perquè amb la lentitud dels animals no donava temps d’anar a dinar a casa i tornar al tros en acabat. Amb les màquines, les dones pageses també van veure augmentar la feina: ara calia que preparessin el dinar a taula i al punt, perquè s’havia de dinar puntual i tornar al tros. Tot i que s’ha de dir que en alguns casos, primer es passava pel cafè a fer el carajillo, llegir el diari o veure el parte (meteorològic). O la partida de botifarra, que és el joc de cartes de la manilla, el més estès i conegut als cafès o bars dels pobles.
Ara el meu padrí Isidre ja està jubilat i només ajuda el seu fill en algunes tasques del camp al llarg de l’any. El meu oncle, que també es diu Isidre com mon padrí, em diu que en poc temps gairebé no quedaran pagesos i que l’agricultura d’ara també ha canviat un munt respecte d’aquells primers anys dels tractors. Com exemple, a la classe de primària de la meva germana Meritxell, d’uns vint alumnes només un és fill de casa de pagès. Per tant, al voltant del 5%, i això en un poble totalment rural com el meu.
Crec que les Terres de Lleida haurien de tenir un gran Museu del Tractor, a través del qual els joves puguin repassar la història i evolució dels costums i maneres de treballar la terra dels nostres avis, que es van haver d’acostumar a canvis radicals amb molt poc temps. Ara quan veig un tractor antic exposat en una rotonda de la carretera entenc més bé la seva importància en la vida i la família del meu padrí Isidre. I també en la del meu altre padrí Josep, pagès jubilat també, que sempre em recita:
“Sant Agidro, Gidro, Gidro (Isidre),
Sant Agidro llaurador,
deixa els bous a la llaurada
i se’n va a missa major.”
Miquel Mir Puig
Abril de 2007
Acsèssit Categoria del Premi Valeri Serra Infantil i Juvenil de Cultura Popular de Bellpuig.
2007. Tractors a les rotondes. Detall del preciós Fordson de la rotonda de Miralcamp a Mollerussa. |
2007. Tractors a les rotondes. Un McCormick Deering a la Masia Salat. |