Seguidors

20220216

[2353] EAJ-42, Ràdio Lleida—RAC, més

 

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
Els estudis del carrer Major 92 donaven per darrere a Blondel.

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
La visió nacional de Ràdio Associació. Llavors, el terme Països Catalans encara no es feia anar. Se'n deia la 'Catalunya Gran'.

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«La Publicitat», de 13 de gener (ARCA).
La inauguració de l'emissora lleidatana. Al matí, parlaments de les autoritats. A la tarda, concert en directe de l'Orfeó Lleidatà, sota la direcció del mestre Virgili. Es tracta d'Antoni Virgili, director de l'agrupació coral en temps republicans, pare de Lluís Virgili, qui a la postguerra rependrà les activitats de l'associació musical. 

Després de l'Orfeó, actuaren davant els nous micròfons Marià Guiu i Ramon Morell, guitarristes, el violinista Magí Brossa, i el pianista Salvador Sanou. «L'audició de l'emissora és claríssima i és un element més important de difusió amb què des d'ara compta la nostra ciutat».

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 89, de 13 de gener (ARCA).
La inauguració de les emissions.

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 90, de 20 de gener (ARCA).
Crònica oficial de la inauguració a la revista de la RAC. Hi apareixen llistats els prohoms i màximes autoritats de l'època. S'hi transcriu el primer discurs que s'hi sentí, a càrrec de Josep Almacellas, president de l'Aplec de radiooients lleidatans. 

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 90, de 20 de gener (ARCA).
«Ja tenim emissora a Lleida».

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 90, de 20 de gener (ARCA).
Discurs de Jaume Rosquelles, president de la RAC. Podem llegir el programa d'emissions d'aquell 13 de gener, aviat en farà cent anys. Entre les autoritats, el Paer en Cap, Sr. Vives, fou l'encarregat de saludar els conciutadans. El concert inaugural de l'Orfeó Lleidatà fou retransmès des del Círcol Mercantil de la ciutat. «Durant tot el dia foren nombroses les visites que es reberen a l'estudi de Ràdio Lleida», tots quedaven «admirats i satisfets de les instal·lacions d'aquesta emissora, que ve a fer una tasca cultural, artística i patriòtica en una bona part de Catalunya».

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 91, de 27 de gener (ARCA).
Les excuses de la revista per l'oblit del discurs del nostre Paer en Cap en l'acte d'inauguració de l'emissora.

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Catalunya Ràdio», núm. 95, de 24 de gener (ARCA).
En el resum de l'any anterior, s'hi anota la visita de l'agost a Madrid (Espanya) dels directius de la RAC per sol·licitar la concessió definitiva de les emissores de Lleida i Girona, i de l'augment de potència a 20 kw. També s'hi veu reflectit a final de novembre el procés de selecció de les locutores i de compra de material. 
Durant el 1933, la RAC passà de 3.350 socia a 3.800: «Aquest augment de 450 socis és degut, quant a 250 a Ràdio Girona, i quant a 200 a Ràdio Lleida». Sabem, doncs, d'aquests dos-cents primers subscriptors, entre administracions i particulars, que feren possible la creació de la primera ràdio lleidatana.

1933. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«La Veu de Catalunya», de 26 de desembre (ARCA).
Sembla que l'organització administrativa de l'emissora incloïa representants a diferents comarques. El primer de tots, a Mollerussa. A banda de recollir-ne les notícies per retransmetre-les per antena, devien fer també funcions de recollida d'anunciants. 

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«Universitat Catalana», núm. 19, de 5 de febrer (ARCA).
Conferència de Pau Xuriguera, amb crida a la formació d'un nou Ateneu Popular Lleidatà.

1934. EAJ-42, Ràdio Lleida -RAC.
«La Veu de Catalunya», de febrer.
Factura pels «anuncis radiats en el mes de la data», de 119,50 pta, des del 13, data de la inauguració d'emissions, fins a final de gener. La capçalera del document porta el nom de Ràdio Lleida i l'escut quadribarrat de la RAC en color.

20220213

[2352] La preciosa vista de la Balaguer prenapoleònica

 

1806. Balaguer, «Voyage pittoresque et historique de l’Espagne»
François Liger, Alexandre de Laborde (INHA).
Santa Maria la gòtica presidint la ciutat medieval, tancada dins les antigues muralles, amb vista a la façana antiga del Sant Crist. És clar que Liger va voler agafar una perspectiva en què totes dues esglésies poguessin veure-s'hi representades. 

1806. Balaguer, «Voyage pittoresque et historique de l’Espagne»
François Liger, Alexandre de Laborde (INHA).
En la perspectiva completa, s'hi aprecia el Portal de Lleida, dit així perquè en sortia el camí que hi portava pel marge dret del Segre. Llegeixo al web municipal que hi podem veure el traçat de la muralla baixant de la Torre Blanca o del Bombo fins al riu, tram construït al 1333 per protegit la ciutat pel sud, més ençà del Mercadal, a on s'hi havia establert el call o jueria.

1806. Balaguer, «Voyage pittoresque et historique de l’Espagne»
François Liger, Alexandre de Laborde (INHA).
A la plana urgellenca, alguns masos hi són representats. La vista per la qual es decidí el dibuixant cal considerar-la realment atrevida, molt allunyada de la tradicional imatge de la ciutat des de l'altre costat del pont de Sant Miquel, tan repetida al llarg dels segles. 

1806. Balaguer, «Voyage pittoresque et historique de l’Espagne»
François Liger, Alexandre de Laborde (INHA).
En els gravats de l'edició de Laborde sempre hi apareixen els figurants: és un detall encantador, ple de vivesa i naturalitat, gairebé de regust etnogràfic, amb un parell de ruquets amb sàrries carregades, potser en tornant de l'hort per anar a mercat, i una mula amb passatgera incorporada. Al darrere de les cases i teulades, de dibuix més genèric, sobresurten els capçals de xops i plataners de la vora del riu, amb l'horta més enllà, fins als peus del Montsec. Un quadre realment meravellós. 

1806. Balaguer, «Voyage pittoresque et historique de l’Espagne»
François Liger, Alexandre de Laborde (INHA).
Els viatgers destacaren la forta posició estratègica de la ciutat, dominant al bell mig d'una gran horta. S'hi remarca el pla d'Almatà, darrere del Sant Crist i el convent claretià. La vila moderna s'ajau a la vora del Segre, «qui arrose les terres des environs, les rend très fertiles». S'hi comenta la falsa etimologia del topònim com a compost d'Àger amb un prefix Bal-, que Coromines ni s'entreté a esmentar. M'assabento que Pere III hi fou nat (mira que n'hauré llegit de pàgines de Balaguer i del Cerimoniós: cada dia s'aprèn alguna coseta). S'hi descriuen les velles muralles de la ciutat i els arruïnats murs del castell, tot ben abandonat i cobert d'herbassar, cosa que els va fer tota la gràcia del món.



20220209

[2351] Lo Portal de Sant Miquel de Balaguer, 1876

 

1878. Lo Portal de Sant Miquel, Balaguer.
«Dos records d'una excursió a Balaguer», Josep Fiter i Inglés.
«Butlletí de l'Associació d'Excursions Catalana»
BCN, núm. 2, 20 de desembre (ddd-UAB).
Detall de l'arcàngel que presidia el magne arc del pont que donava entrada a la ciutat urgellenca.
L'Associació d'Excursions Catalana fou entitat pionera de l'excursionisme al nostre país, fundadora de CEC. Llegim-ho a enciclopèdia.cat:

«Entitat sorgida a Barcelona l’any 1878 d’una escissió en l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques. La presidència de Francesc Xavier Tobella, que durà dos mesos, i de Josep Fiter, que hi renuncià, donaren pas a Ramon Arabia, que presidí l’entitat fins el 1881, el qual s’esforçà a agermanar l’excursionisme català amb les entitats alpinistes estrangeres. Els membres d’aquesta nova associació pretenien impulsar l’excursionisme amb un esperit més contemplatiu de la naturalesa i fomentar alhora la investigació i l’estudi de les ciències naturals. Edità el Butlletí, de caràcter mensual, on iniciaren llur obra literària Carles Bosch de la Trinxeria, Artur Osona, Cels Gomis, Jaume Massó i Torrents i d’altres escriptors. Publicà l’estudi hidrogràfic de Montserrat degut a Ursul, el de toponomàstica catalana de Sanpere i Miquel, la flora de Núria d’Estanislau Vayreda, etc. i dos volums de l’Anuari. Sota la presidència de Francesc Maspons i Labrós, el 1883, foren publicats set volums de la Biblioteca Folklórica i diversos de Memòries, així com les guies itineràries d’Artur Osona. Inicià la subscripció per a la reconstrucció del monestir de Ripoll i vetllà infatigablement per la defensa del patrimoni arqueològic. Es fusionà de nou amb l’entitat de la qual s’havia separat, i ambdues constituïren (1891) el Centre Excursionista de Catalunya.

1878. Lo Pont de Sant Miquel, Balaguer (la Noguera d'Urgell).
«Butlletí de l'Associació d'Excursions Catalana»
BCN, núm. 2, 20 de desembre (ddd-UAB).
La ressenya de la sortida a Balaguer fou una de les primeres que es publicà en el nou butlletí, al seu segon número. En encetar-lo, s'hi regraciava la bona acollida de la publicació «amb l'aspiració constant... que nostres modestos treballs sien digne del bon nom de nostra pàtria».

1878. Lo Pont de Sant Miquel, Balaguer (la Noguera d'Urgell).
«Butlletí de l'Associació d'Excursions Catalana»
BCN, núm. 2, 20 de desembre (ddd-UAB).
S'hi fa recensió de la sortida feta dos anys abans, al 1876, «per l'Urgell». És clar que tothom tenia clar, llavors, que Balaguer com a capital del vell comtat medieval era el rovell de l'ou de l'Urgell. La llei de comarques de l'any 87, inexplicablement, deixava el topònim fora del nom oficial, i en digué, tristament, la Noguera. De manera que d'aleshores ençà, l'Urgell baix va quedar associat amb Tàrrega, i després amb Mollerussa. Excepte els coneixedors de la història, ningú avui lliga Balaguer amb l'Urgell. Una errada política monumental, els responsables intel·lectuals de la qual devien passejar-se tot cofois per la ciutat, després d'aquella desgraciada rebequeria històrica. Trigarem decennis a refer-la i reparar-la, però tot arribarà. De moment, amb modèstia i com a recurs d'urgència, em plau d'anomenar-la la Noguera d'Urgell. 

La impressió que aquell monument desconegut produí als excursionistes «va fer renàixer ma idea ja assajada al 1872 d'instituir una Associació d'Excursions, i puc assegurar-vos que per efecte d'aquella expedició, per novembre del mateix any, fundàrem la Catalanista d'Excursions Científiques». En definitiva, que per mor de la urgellenca Balaguer l'excursionisme feu un pas de gegant, definitiu, en el nostre país. 

Cal destacar, a més, que aquests articles que resumien les sortides dels excursionistes, amb les troballes i descobertes de la ruta ben comentades, eren primerament llegits en sessions públiques de les associacions. Quin nivellàs!

1878. Lo Pont de Sant Miquel, Balaguer (la Noguera d'Urgell).
«Butlletí de l'Associació d'Excursions Catalana»
BCN, núm. 2, 20 de desembre (ddd-UAB).
Per primera vegada es representava el Portal en alguna «de les obres monumentals que s'han publicat de nostra terra». L'Associació fou una de les més abrandades defensores de la conservació del Portal, quan les autoritats administratives locals i provincials en decretaren l'enderroc al 1894.

1878. Lo Pont de Sant Miquel, Balaguer (la Noguera d'Urgell).
«Butlletí de l'Associació d'Excursions Catalana»
BCN, núm. 2, 20 de desembre (ddd-UAB).
Des del 1872, l'estàtua de l'arcàngel lluïa (o deslluïa) decapitada, ja que «durant lo atac d'una columna de l'exèrcit una granada va trencar lo cap de la figura i la llança que aparentava sostenir». Comenta l'autor que el primitiu portal devia ser fàbrica del temps de la conquesta, al segle XII, però que el portal degué ser refet al XIV o principis del XV, en temps de Jaume el Dissortat. 

1935. Domènec Carrové i Viola, «El Pont de Balaguer, monografia històrica»
Edicions Pla i Muntanya, 80 pàgs.,
amb un full il·lustrat amb vuit làmines fora de text. 
Domènec Carrové fou un intel·lectual i polític destacat de la Balaguer republicana, fundador del setmanari «Pla i Muntanya», que també edità llibres de petit format. Retornat de l'exili, refundà el CEB—Centre Excursionista de Balaguer, prohibit pel règim franquista (espanyol) poc després de passat un any de la represa. 

Segle XIX. Lo Portal de Sant Miquel, 
Balaguer (la Noguera d'Urgell).
Fotografia de la imatge original, amb les armes dels Urgell a costat i costat.

Lo Portal de Sant Miquel, 
Balaguer (la Noguera d'Urgell).
Reproducció de la imatge del patró del Comtat d'Urgell. Les vicissituds de l'escultura són resumides per un dels Retalls d'Art, publicats pel Museu comarcal:

«L’any 1894 l’Ajuntament de la ciutat decidí enderrocar-lo, amb la forta oposició del Centre Excursionista de Catalunya i l’Associació Artística-Arqueològica de Barcelona, que enviaren cartes al consistori per evitar el desmuntatge del monument. Un fet fatídic però va accelerar la demolició: una pedra del portal es va desprendre ferint de mort una dona que entrava a la ciutat. Per ordre del Gobierno Civil de Lleida l’Ajuntament va procedir al desmuntatge de la part superior de l’arc, que era la més afectada per l’erosió natural, però un cop acabat els informes tècnics aconsellaven fer el desmuntatge sencer perquè tot el que quedava del monument amenaçava a ruïna. El governador civil de Lleida va ordenar l’enderroc total, numerant però les pedres que es poguessin conservar de cara a una futura restauració. Sobre els elements escultòrics es va ordenar que fossin traslladats al Museo Provincial. L’ajuntament, però, acordà col·locar aquestes peces a la façana de la casa consistorial, però mai es dugué a terme, i les escultures foren emmagatzemades als baixos del mateix edifici.

«L’any 1913 l’Ajuntament de Balaguer acordà la venda del sant Miquel, els dos àngels i els escuts de la casa d’Urgell al Sr. Domingo Bové, que actuava per al multimilionari estadounidenc Charles Deering (1857-1927), per la quantitat de 6.650 pessetes. Deering estava construint llavors un palau a Sitges, on ubicà les escultures de Balaguer.

«Per raons desconegudes, Deering abandonà Sitges el 1921, però les escultures del Pont de sant Miquel quedaren en la seva ubicació al palau de Maricel, a la façana del baluard. L’any 1954 l’Ajuntament de Sitges comprà el palau que al 1969 passà a mans de la Diputació de Barcelona. En aquest moment s’iniciaren obres de remodelació, restauració i condicionament del palau com a museu. L’any 1974 el mal estat en què es trobava l’escultura del sant Miquel de Balaguer feia perillar els vianants, i es decidí fer-ne una còpia per substituir-lo. El treball s’encomanà a l’escultor Antoni Agraz. L’any 1977 es feu la substitució de l’escultura original per la còpia, i se’n regalà una a la ciutat de Balaguer, que és la que actualment presideix l’entrada del pont de sant Miquel.

«Es desconeix on anà a parar l’original de l’escultura, que segons les fonts de l’època estava molt malmesa». [enllaç].




20220206

[2350] Les muralles de Lleida, 1647

1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
Les muralles i portes de la ciutat, dibuixades de manera simple i senzilla en aquesta planta. Hi manca només la part de la muralla de Sant Antoni. Podem, doncs, resseguir-hi tot el perímetre murallat, amb indicació dels portals i de les trinxeres d'atac de l'exèrcit gavatxo, aliat de Catalunya, que sota el comandament de Le Grand Condé, no va poder fer sucumbir la ciutat en mans de les tropes espanyoles. El setge s'inicià al 12 de maig i el mariscal francès el va haver d'aixecar al 17 de juny.
Entre la Porta de Boters i la de Sant Martí la muralla lleidatana sobresortia amb una torre arrodonida en un dels angles. Un segon mur, acabat de tàpia segona la inscripció, reforçava l'interior. 

1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
Vista general del plànol. De Sant Martí, la muralla baixava cap a la Magdalena i fins al riu, al baluard del Carme. D'allà i fins a la Plaça de la Sal, un petit mur i la línia de cases feien de tancament fortificat amb el Noguerola que el reforçava com si d'un fossat es tractés. Tot el carrer Major avall, la muralla seguia pels vells i reforçats casalicis medievals. La Porta del Pont ha sigut el principal accés a la ciutat, si més no des dels temps dels romans. 

1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
La Seu Vella i la Suda fortificades, a vista de dron, que diríem ara. Entre el baluard de Sant Martí i el de Sant Domènec hi hagué una porta d'accés al turó, dita del Socors. Al peu del baluard dels Infants, després dit de Louvigny per les obres que hi feu, a l'escaire septentrional del castell, hi hagué els pous de gel, marcats com a nevera al plànol. Davant de la Seu, el Palau del Bisbe ocupava aquest racó del turó, des d'on baixava la primitiva muralla fins a la Porta Ferrissa, a la Plaça de la Sal. 

1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
Detall de les ziga-zagues de les trinxeres gavatxes durant el setge, a tocar de la Porta de la Magdalena, ací dita dels Infants. L'artilleria que protegia la ciutadella o turó fortificat era molt poderosa gràcies a la posició avantatjada que sostenien enfront dels assaltants. 

1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
Tot el raval tardomedieval del Carme i la Magdalena, des de la Porta Ferrissa de la primitiva muralla andalusina, i les successives ampliacions del perímetre fortificat fins al segle XVII. Apreciem com el Noguerola baixava ran de mur fins a desguassar al Segre ben bé a tocar del pont. 


1647. Plànol del setge de Lleida durant la Guerra dels Segadors.
«Planta de los ataques contra Lerida por el ejercito al mando de Condé»
Josep Aparici i Garcia, (CCBAE).
El vell pont medieval, ben abaluardat al cappont, a on no hi havia cases en aquella època. La creu assenyala l'edifici de cos de guàrdia que hi hagué. Carrer Major avall, veiem l'esplanada de l'actual Plaça Sant Francesc, que feia les funcions d'embarcador.
El gran braç de riu que veiem dibuixat al Cappont o bé és confós amb el gran areny que el Segre tenia pont avall, o bé es tracta d'algun ramal de la secla de Torres, exageradament mostrat.

Segle XV. Pont Vell i barri universitari de la Suda.
Gravat d'Enric Garsaball, anys 70.
Un fragment d'un dels gravats de la sèrie que el fotògraf Garsaball portà a terme amb l'assessorament històric de Josep Lladonosa. El Palau del Bisbe tanca el turó de la Seu per la banda nord-est, amb tot un carrer de cases que tapava els arcs del claustre. Les millors vistes de la ciutat, que avui es pagarien a preu d'or. Tota la part elevada era plena de palaus i edificis, en el barri universitari. Tot fou arrasat, en mala hora, per la tempesta borbònica de 1707, que a hores d'ara continua caient sens parar.





20220203

[2349] Les redones eres de batre, extramurs de Boters

 

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida. 
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida en que se demuestra por donde se deve tomar y conducir el agua como también el paraxe, donde se recive el uso de los Quarteles dela universidad y Pilatos que se componen para aquartelar la guarnición» (BVD).
Plànol d'extramurs de Boters, en què s'hi veu una porció de la muralla, des de la porta de Boters (D) fins poc abans d'arribar a Sant Martí, amb la torre fortificada de la Concepció (E), que reforçava el mur en aquest angle. El plànol és d'origen militar (espanyol), del temps del governador Luís Blondel i s'hi indicava la conducció (H) prevista de l'aigua a la ciutat des de Pinyana, que s'obraria cap a 1789, any de la revolució (francesa).

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
Vista completa del plànol amb els topants de Boters, els camins que n'eixien i la conducció d'aigua a la ciutat, en forma de sèquia per fora la muralla (F). Les grans rodones que s'hi dibuixen corresponen a les eres de batre que hi hagué en aquesta part del terme. Totes devien tindre un nom ben conegut, com ara l'era del cal Micaló, l'era del Roc, l'era de ca la Tonya, etc., que així eren conegudes les eres al poble d'Alcoletge. Els propietaris d'eres no eren pagesos qualssevol: eren propietaris reconeguts i amb tradició, gairebé amb característiques de terratinent, de casa pairal forta, vaja.

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
La sèquia de conducció d'aigua arribava a la muralla de boters, per a on entrava a la ciutat, fins a una primera caseta de distribució, a on naixia la conducció soterrada (C) que portava l'aigua fins al Convent dels Dominics, o sia, al Roser. Entremig, s'hi acabaria fent el gran dipòsit que en regularia la distribució, sembla que encara no previst en aquest plànol. La gran plaça de Boters (A) s'havia quedat sense edificacions des que el barri universitari fos arrasat pel rei (espanyol) Felip V en la seua dèria de convertir la Seu en Castell.

A tocar mateix de la porta de Boters (D) hi havia una antiga font o deu d'aigua (2). Per això mateix, allà al costat, fora muralla, s'hi construïren les basses per apagar la calç amb què es pintaven i revestien els edificis de la ciutat. Sembla que n'era temps de gran demanda: fins a quatre basses! Les pedres de calç s'hi barrejaven amb aigua, que les feia bullir i desfer. Quan era prou pastosa i havia deixat de fer xup-xup, ja podia fer-se anar, sempre amb cura, car el procés d'apagar la calç vivia, que se'n deia, podia provocar greus cremades. 

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
Llegenda del mapa.

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
La conducció d'aigua fins a la ciutat era en força de petita sèquia o braçal (F), que cada uns quants centenars de metres tenia una basseta, que servia per netejar l'aigua per decantació de les impureses. Tot i que aleshores, sense granges, sense adobs, sense indústries i sense pantans, l'aigua de Pinyana era pura i directa del Pirineu. 

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
El principal i més ampli camí que sortia de Boters cap a l'oest era el camí de Montsó. Aprox. en una d'aquestes bifurcacions, hi haurà segles després la Plaça Ricard Vinyes. Afores enllà, hi hagué el convent de Sant Hilari, que crec que és el que la creu vermella assenyala, fora de camí. Encara que, des de la Guerra dels Segadors el lloc havia quedat ben enrunat. 

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
La conducció d'aigua havia de ser superada amb petits ponts quan creuava els diversos camins. Al punt G, hi ha la presa d'aigua de la sèquia de Pinyana, amb la gran corba que feia i que encara fa aprox. a tocar del pavelló d'Onze de Setembre amb Dr. Flèming. 

 A esquerra del mapa, una altra creu, aquesta potser realment una creu de terme (dibuixada dins el camí) ens assenyala un altre lloc sant, probablement l'antic convent i església de Sant Francesc, sempre extramurs i també fet malbé del tot a partir del darrer setge, fins aleshores, de la Guerra de Successió. Potser els edificis contornejats n'eren les runes encara reconeixibles. De Sant Francesc enllà, cap a la banda nord de la ciutat, s'arribava al Portal de la Magdalena tot baixant als peus del turó de la Seu. 

El mapa militar ens mostra amb bona precisió la ubicació de les antigues eres de batre. Segurament que fora de plànol i en altres parts del terme n'hi hagué moltes altres. Però la quantitat de les que trobem extramurs de Boters ens indica que es tractava d'un lloc privilegiat. Perquè per tal de batre les garbes de blat a l'era calia que fes un cert vent moderat. En ple juliol lleidatà, calia, doncs, esperar l'arribada de la marinada, aprox. a les quatre de la tarda (hora d'abans, les sis d'hora actual): «A les quatre, agafa el ruc i ves a batre», assegurava la dita tradicional. Aquesta esplanada extramurs de Boters era la part més alta de la ciutat i és plausible que fos un dels punts més ventejats del terme, i a prop de la ciutat, per recollir el gra en sacs i endur-se'ls cap a casa, que hom no podia deixar a mercè dels lladres en els petits masets que sovint hi havia. O simplement, no eren prou importants perquè el dibuixant les hi pintés, al plànol. Tampoc els pallers característics amb què s'apilava la palla per guardar-la per a l'hivern, per als corrals de gallines, conills, vaqueries, estables i corralines de tocinos (tossinos, tambe al DCVB) que hi hagué per tota la ciutat.

Aquestes eres devien començar a desaparèixer a partir de l'obertura de les muralles, al 1860. A poc a poc, l'obertura de nous carrers i la construcció de noves cases degué fer-les desaparèixer durant el primer terç del segle XX. Si en restà alguna, el darrer terç del segle se les emportà.

Era de batre i pallers. 
(Foto internet, Sant Cugat).
Era de batre amb un paller al darrere.

1780-90 ca. Plànol de la muralla de Boters, Lleida.
«Plano de una porción de terreno en la inmediación de la Puerta de Boteros de la Plaza de Lérida...» (BVD).
Detall de les eres de batre, extramurs de Boters. I és que encara que avui, i des de la imparable explosió urbanística i demogràfica dels 60 i 70 fins a aquest començament de segle XXI, els lleidatans-es no volen saber-ne res de res, del passat pagès de la ciutat, aquesta n'és la realitat. La pagesia lleidatana (el que en queda, convertit en empresariat agrícola) sobreviu amb penes i treballs (per la pressió urbana, pas pels rendiments, tot i que la tradició mana de plorar sempre), en la reserva indígena de les diverses partides de l'Horta i dels petits pobles de la plana. 

Ara que s'han posat de moda les caminades i entrenaments de gent que va a córrer els camins de l'horta tornen a ser redescoberts, però sense gaire interès en què s'hi fa als trossos i bancals. A escala local, la gent de Lleida ha fet i fa igual amb l'horta i la pagesia, que Barcelona ha fet amb el país: usar-lo i ignorar-lo. Anys enrere la fira de Sant Miquel, potser ens feia de recordatori del passat durant uns dies a finals de setembre. Potser també l'Aplec del Caragol, sobretot en els anys polsosos del xoperal. Tanmateix, no crec que actualment gaires dels milers i milers d'assistents ho entenguin així: fem l'aplec com una simple festa grossa, sense fonaments ni passat, com si a l'Oktoberfest els bavaresos només hi anessin per la cervesa i els bratswurts i s'oblidessin de la identitat cultural i tradicional. Potser millor això que res.

 Resumint-ho gràficament, fa temps que crec que un cop fet el monument als pagesos, al passeig de Ronda, els lleidatans van alliberar-se d'aquell passat de tuf de terròs que els recordava d'on venim, en un dels gestos de provincianisme més atàvics, tronats i arquetípics. Ei, passa pas res, segur que m'erro. 



20220129

[2348] Maria Tersa, la primera veu d'EAJ-42 o Ràdio Lleida (republicana)



 

1934. Maria Tersa, primera locutora de Ràdio Lleida—EAJ 42.
«Revista de Girona», núm. 253, 2009 (RACÓ).
Ben probablement, la fotografia fou presa el dia de la inauguració de l'emissora lleidatana. Una gran ocasió, sens dubte. La Maria hi llegeix les notes davant un magnificent micròfon.

1934. Maria Tersa, primera locutora de Ràdio Lleida—EAJ 42.
«La darrera locutora de la Catalunya Republicana», Sílvia Espinosa,
«Revista de Girona», núm. 253, 2009 (RACÓ).
Biografia de Maria Tersa i Miralles (1912-2015), nascuda a Almacelles, de família terratinent i amos del casino del poble, Casa Tersa. De ben segur que molta gent del poble s'hi aplegà aquell 10 de gener de 1934 per escoltar-la, tot i que des de finals dels anys 20 la família s'havia traslladat a viure a Lleida.  

1934. Maria Tersa, primera locutora de Ràdio Lleida—EAJ 42.
«La darrera locutora de la Catalunya Republicana», Sílvia Espinosa,
«Revista de Girona», núm. 253, 2009 (RACÓ).
Amb sa germana gran Aurora van fer les proves de selecció de la primera locutora de Ràdio Lleida, llavors pertanyent al grup cooperatiu de Ràdio Associació de Catalunya—RAC. La Tersa només hi anava d'acompanyant, però -així van de vegades les coses de la vida- va acabar essent l'escollida. A la prova hi va recitar el poema de la Plaça de l'Ereta, d'en Pep de Rufea, publicada a la revista «Catalunya Ràdio» de 25 de novembre de 1933, la setmana anterior a les proves. Allà va trobar-hi la revista i el poema, improvisadament. Tenia llavors 21 anyets. Durant un parell d'anys pogué créixer professionalment i personal, gràcies als nous aires socials republicans, que obrien oportunitats a la dona. Però a partir del 1936 i, sobretot, del 39, la vida de la Maria, i de tota la gent del país, va donar un tomb mortal. 

1934. Maria Tersa, primera locutora de Ràdio Lleida—EAJ 42.
«La darrera locutora de la Catalunya Republicana», Sílvia Espinosa,
«Revista de Girona», núm. 253, 2009 (RACÓ).
A partir del trist bombardeig de Lleida de novembre de 1938, la família de la Tersa se n'anà primer cap a Barcelona, després cap a Girona. Allà s'hi va escaure que calia ocupar la plaça de locutora de Ràdio Girona, que havia quedat lliure per mort a la guerra del primer locutor a la guerra, i pel matrimoni imminent de la locutora que hi havia. Sembla, doncs, que la història que la Maria accedí a Ràdio Lleida per casament de sa germana és una contaminació de la història real esdevinguda a Girona. En canvi, a Ràdio Lleida, sembla que la germana gran, Aurora, hi treballà de pianista.

Arribats com a refugiats a la ciutat del Ter al juny de 1938, s'instal·laren a viure als mateixos estudis de l'emissora, al carrer de la Força núm. 8, al bell mig del call medieval. 

1934. Maria Tersa, primera locutora de Ràdio Lleida—EAJ 42.
«La darrera locutora de la Catalunya Republicana», Sílvia Espinosa,
«Revista de Girona», núm. 253, 2009 (RACÓ).
Amb l'ocupació de Girona pels franquistes espanyols entre final de gener i començament de febrer de 1939, la família Tersa se'n tornà cap a Lleida. Mai més no pogué tornar a les ones hertzianes, havia esdevingut desafectaroja. A Lleida hi restaria per sempre, fins que morí als 103 anys. En algun moment, quan s'emprengueren les emissions de la nova Radio Lérida, al 1941, li oferiren de reenganxar-s'hi. En castellà, és clar. Malgrat les necessitats de postguerra, no s'hi avingué «perquè no eren els meus, ni la meva ràdio», segons el testimoni recollit per Sílvia Espinosa en el llibre Dones de Ràdio. Les primeres locutores a Catalunya (Ed. Alberti, 2014). Va rebre la Creu de Sant Jordi al 2010.
Com em feu entendre una vegada la Mercè Baró, companya professora a Bellpuig, davant la mort de la padrina seua d'Agramunt: «Ella fou una dona de la República, de les que no necessitava cap home, amb pantalons i ben decidida; no pas com la generació de les nostres mares, sempre dependents». A la força, ja que franquisme i nazionalcatolicismo les hi formaren i obligaren, a ser d'aquesta manera, en una mena de retorn a la contrareforma catòlica. 
El millor elogi, doncs, per a  la Maria Tersa, és dir-ne una dona de la República. 



[2342] EAJ-42, Ràdio Lleida—RAC