Seguidors

20230603

[2476] Jordi Oró (lo Raimon de Ponent), i la nova cançó lleidatana (i)

 


1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Vanguardia», d'1 d'octubre (Arxiu LV).

1974. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», núm. 108, d'agost, BCN (FPIEI).
Ressenya de la vetllada musical, 8è Festival de la Cançó Catalana, a càrrec del bellputgenc Isidor Cònsul. Aquell any no el pogué presentar el conegut radiolocutor Salvador Escamilla, per malaltia. El guanyador va veure-s'hi amb claredat: «Oró, poeta del camp lleidatà d'una força interpretativa fora de tot dubte, era el mereixedor del primer premi segons el criteri del jurat i de la majoria... dels qui érem a la sala». La situació descrita de veu del mateix cantautor, ací a instagram, a on se pot apreciar la senzillesa i innocència d'aquells inicis de carrera musical.

1974. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Mañana», de 18 d'agost (XAC).

1974. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«Diario de Lérida», de 7 de setembre (AMD-Lleida).
Primeres actuacions, com ara a la Festa Major d'Aspa, després de guanyar aquell any el Festival de la Cançó Catalana, del Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona.

1974. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«Diario de Lérida», de 22 de novembre (AMD-Lleida).
El primer recital i data fundacional del Grup Ponent, a la facultat de Folosofia i Lletres del Roser, amb les actuacions d'en Xerric i Jordi Oró, i potser alguns altres, segons la nota. Igualment, aquella setmana es constituí el grup poètic de la Gralla i la Dalla, format per tretze joves, entre els quals també Josep Borrell (Xerric), nexe d'unió entre tots dos grups.

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Mañana», de 15 de març (XAC).

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Mañana», de 18 de març (XAC).

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical lleidatà Ponent.
«La Mañana», de 29 de març (XAC).
Les setmanes culturals que s'engegaren a tants i tants pobles per desempallegar-se del tuf de franquisme i renovar l'ambient cultural, esdevingueren espais per a artistes, literats, cantants. A Almenar, tots quatre i amb Maria Teresa (Teima) i Antoni Ricard, dos noves incorporacions a la cançó lleidatana. En Xerric ja destacava per «la lletra de les composicions, madura i precisa, que segurament aconsegueix el nivell més alt en Terres nostrades», i en Jordi Oró era considerat «el cantant de les Terres de Ponent per antonomàsia, senzill i espontani, que canta a l'horta, al temps, al pagès i la seua problemàtica», amb coneixement de causa. 

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Vanguardia», de 10 de maig (Arxiu LV).
Com a guanyador del Festival de la Cançó Catalana, de l'any anterior, Jordi Oró feia un recital a la seu barcelonina de l'entitat durant la festa major de maig. Hi coincidia amb un altre conegut artesenc, en Josep Iglésias de cal Marquet, autor de diverses obres de poesia visual. 

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», de maig, BCN (FPIEI).
De fet, en Jordi tenia 24 anys quan va guanyar el festival barceloní. Tampoc no l'encerta el redactor quan comenta de les vocals neutres..., que no són tals, sinó ben obertes. I la cançó amb lletra de la poetessa M. Antònia Salvà, Cançó del Pla, descriu el beatus ille de la vida pagesa a la plana mallorquina, evocació transportada a la plana lleidatanourgellenca pel nostre cantautor lleidatà.

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Vanguardia», d'1 d'octubre (ArLV).
Una definició ben trobada de les cançons d'en Jordi Oró: la veu del camp. Afirmava ben decidit que cantava al camp i a la problemàtica que s'hi vivia, i que entenia la cançó com a arma social.

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el Grup musical Ponent.
«Canigó», de 6 de setembre (XAC).
La indigència cultural dels temps del tardofranquisme (amb algunes poques excepcions com l'Aliança Francesa per citar-ne alguna) costava de remuntar. Ben just s'hi havia recuperat l'Estudi General i el jovent encara havia de marxar per formar-se. En aquest ambient, «és important el fet que tres nois i una noia, malgrat l'espès ambient de Lleida, portin més d'un any cantant junts... d'una manera emotiva i informal». Eren la Teima (joc de lletres amb el nom, Maite Álvaro), en Xerric —Josep Borrell, a qui tenim a la imatge—, Miquel Sancho i l'artesenc Jordi Oró. 
«Amb les guitarres a les mans, amb les seves veus suaus i cridaneres i les seves agressives i compromeses cançons, han corregut per barris i pobles...» És clar que el de veu cridanera era en Jordi Oró, de tons vocals arraimonats, cosa per la qual aviat li adjudicaren l'etiqueta del Raimon de Ponent. 

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el Grup musical Ponent.
«Canigó», de 6 de setembre (XAC).
Se'n diu que «el seu pas per l'escenari és ple d'aquesta espontaneïtat i senzillesa neta, tan difícil de trobar» i se'n destaca, d'en Jordi Oró, «l'aferrissada defensa de la realitat pagerola i l'amor a la terra», reflectides en aquests versos:

«la capital, la construcció,
llocs a la indústria, un sou millor,
allunya el jove de la terra.
Els qui hi quedem som gent de trons:
per més que ens tòcon los collons,
mai trairem la nostra terra».

Jordi Oró, lo Raimon de Ponent,
La pagesia esclava.
Afirma en Jordi en l'entrevista: «en gairebé totes les meues cançons parlo del pagés i dels problemes de la terra». Sobre la situació de la pagesia diu: «la situació és clara o et quedes o te'n vas». No hi havia terme mitjà. Per a ell, la cançó lleidatana havia de pivotar sobre els problemes d'aquell moment, «dur sensibilitat i denunciar realitats».

1975. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Canigó», de 6 de setembre (XAC).
Semblança biogràfica dels quatre cantautors lleidatans. La Teima (19 anys) havia començat a cantar tres anys abans en un grup de folk; en Xerric (21 anys) ja n'hi portava sis, però la vera seua vocació era de poeta, com així ha sigut; en Jordi Oró (25 anys) en feia dos que havia començat a cantar (al 1973, doncs), es considerava pagés, i tenia ja a la butxaca el guardó del concurs de Cançó Catalana del Centre Comarcal Lleidatà del 1974; i en Miquel Sancho, molt jovenet amb només 16 anys, l'havia guanyat aquell 1975.

1976. Teima i el grup musical Ponent.
«Matinal», Lleida, núm. 93, de febrer (FPIEI).
La revista noticiari de l'Hospital Provincial, encara en castellà, s'enorgullia d'una de les infermeres seues, la Teima, com a integrant del grup Ponent de Lleida.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 21 de gener (AMD-Lleida).
Denúncia del Grup Ponent de la prohibició d'actuar de part de la censura i burocràcia (espanyoles). Després que al 15 d'aquell mes, en Llach omplís el Palau d'Esports barceloní, els cantautors lleidatans denunciaven el silencia administratiu que els impedia d'actuar. 
En Jordi Oró n'era el primer signant, d'aquesta carta de denúncia pública, i s'hi identificava el Grup Ponent com a secció de cançó de l'associació lleidatana l'Esquella Teatre, creada al 1971 sota paraigua de la parròquia de la Magdalena per promoure activitats culturals en la llengua del país. 

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 12 de febrer (AMD-Lleida).
Recital de Jordi Oró sobre poemes de Màrius Torres, previst per al dissabte 14 de febrer, amb organització de la Gralla i la Dalla, secció poètica de l'Esquella Teatre, que responia així a la prohibició de la darrera Paeria feixista a posar el nom del poeta lleidatà a l'institut de Lleida.  

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 12 de febrer (AMD-Lleida).
Recital de Jordi Oró sobre poemes de Màrius Torres, previst per al dissabte 14 de febrer, i anunci de la presentació del Grup Ponent, finalment, a la ciutat de Lleida, aquell mateix divendres dia 13, amb tots cinc components, al pavelló de l'A.D.Antorcha. Escriu el redactor: «Cinc motius, cinc veus, cinc joves, moltes paraules constatables, una terra cansada de patir, i malgrat tot, esperança... Cinc veus que camina caminaràs van fent via enmig de la foscor».

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«La Mañana», de 18 de febrer (XAC).
En Francesc Pané fa una ressenya de les intervencions en l'acte del dia 14 en homenatge a Màrius Torres, amb paraules de Jordi Pàmies, Manel Lladonosa, i el germà del poeta, Víctor Torres. La clausura anà a càrrec de Jordi Oró, «membre de Ponent, que va cantar quatre poemes de Màrius Torres, prèviament recitats per Jordi Pàmias».

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«La Mañana», de 13 de febrer (XAC).
«Un compromís vers el solc profund de la terra» era la definició de la tasca musical que Grup Ponent feia d'ell mateix. Allò que unia cinc individualitats per cantar tots junts era la reinvindicació de la terra, de la lleidatana, maltractada pels vents de la història durant aquells recent liquidats quaranta anys de dictadura del segle XX. Cinc veus que cridaven «contra la boira» de la nostra petita història ponentina.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Canigó», de 6 de març (XAC).
Finalment, després de les queixes, arribà el primer gran pavelló omplert al divendres 13 de febrer, amb el cadàver del dictador (espanyol) encara calentet a tres mesos de la mort... Fou a l'antic Antorcha lleidatà, «després de gairebé cinc mesos de silenci per culpa de la manca de permisos», a causa d'aquella (feliç) defunció del Caudillo al novembre anterior. Llavors apareixen ja com a Grup Ponent i amb la incorporació d'en Miquel Àngel Tena, «amb l'exponent comú que els uneix: la seua disconformitat i oposició a una societat, la guitarra a les mans i la veu al vent». Cautela del redactor, però pas de les pancartes al pavelló: Amnistia i llibertatVisca l'Assemblea de Catalunya i de les Terres de Lleida. Amb motiu de la polèmica del NO ignominiós de la Paeria a posar el nom del poeta Màrius Torres a l'institut de la ciutat, l'únic de llavors, «quan en Jordi Oró va cantar un poema de Màrius Torres també es cridà fortament i llarga: Màrius Torres, institut!»  

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 15 de febrer (AMD-Lleida).
Després de tres mesos esperant el beneplàcit de la censura governamental (espanyola), el Grup Ponent debuta a la seua ciutat, davant més de cinc-centes persones, totalment bolcades en els cantants i en l'esperit de reivindicació nacional i social de l'acte. Fins i tot, amb moments en els quals «muchas cerillasse mantuvieron encendidas y en alto»: amb els mistos i encenedors, la prehistòria!
A la fi, sempre el darrer, en Jordi Oró: «el gran epílogo del brillante recital... un pagès d'Artesa de Lleida que trabaja la tierra y además canta y compone, se hizo con el público». La disposició de les imatges al text fa coincidir la foto d'en Jordi amb el text sobre Miquel Sancho. No ens confonguem: per ordre de columnes, les imatges són les de Teima, Miquel, Jordi, Miquel Àngel i Xerric (el qual sovint actuava amb acompanyament instrumental d'en Carles Juste, lo Beethoven lleidatà). També cal precisar que moltes de les lletres de les cançons d'en Jordi eren escrites per Adolf Costafreda, pagès d'Artesa de Lleida, i per Carmel Biarnés, estudiós originari d'Ascó.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«La Mañana», de 17 de febrer (XAC).
En Jordi Oró, reconegut com un dels cantants més populars de les Terres de Ponent, i la gent acabà cantant amb ell la cançó «Soc pagés, soc camperol».

Jordi Oró, lo Raimon de Ponent,
Soc pagés, soc camperol.
A Lleida, no podem accentuar el mot pagés altrament que amb accent tancat. De fet, hauríem de treballar amb un subestàndard propi, d'accentuació i vocabulari sobretot, com fan valencians o balears. Però les nostres terres, ni amb Facultat de Filologia pròpia, no han tingut prou força (o no han volgut, o no han sabut, i m'hi incloc en allò que em toca) per conrear-lo. 

«Soc pagés, soc camperol,
i així visc satisfet,
treballo de sol a sol,
aguanto calor i fred».

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 27 de febrer (AMD-Lleida).
La pròxima trobada del Grup Ponent (de tres dels membres) amb el públic s'anunciava per al divendres 28 a Cervera, en el concert anomenat «Cançons per la llibertat». Però...

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Mañana», de 28 de febrer (XAC).
1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«La Mañana», de 29 de febrer (XAC).
Denegació del recital «Cançons per la llibertat» que havia de celebrar-se a Cervera al dissabte 28 de febrer, amb tres dels membres del Grup Ponent i altres noms, com en Labordeta. Després de l'èxit de l'actuació a Lleida, del recital en honor de Màrius Torres, el governador (espanyol) no volia que se li esvalotés el galliner... de la llibertat.
1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 29 de febrer (AMD-Lleida).
Calgué obrir una subscripció de fila zero per tal de cobrir les pèrdues de l'organització, a càrrec del mateix grup musical Ponent.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 5 de març (AMD-Lleida).
La manifestació d'uns dos-cents joves pels carrers de Cervera, amb crist d'amnistia i llibertat, en protesta per la suspensió del festival. També aprofitaren per col·locar, simbòlicament, la bandera del país davant la Paeria cerverina (que dècades després, en les celebracions dels títols de motociclisme d'en Màrquez s'hi va prohibir sibil·linament pel seu entorn...) Quin país que som, no ens cansem de fer el ridícul!

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 18 de febrer (AMD-Lleida).
Al primer aplec sardanista de la ciutat, previst per al 4 d'abril, s'hi inclogué també un recital de cançó i poesia catalana, amb el Grup Ponent i la Gralla i la Dalla. 

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«Canigó», de 6 de març (XAC).
El grup havia crescut a «quatre xavals i una xavala», amb la incorporació d'en Miquel Àngel Tena, i ja s'identificava com a Grup Ponent, «perquè són de Ponent i canten al costat de la soca els seus drames». És clar que en aquelles dates cada actuació era alhora una afirmació política i social de catalanitat entre públic. La darrera actuació és la d'en Jordi Oró: «el brot pagès sense esporgar, però que floreix esponerós com un ametller primicer, encarnat en la veu, el carnatge i en la il·lusió de Jordi Oró, d'Artesa de Lleida, compromès amb la seva classe, la pagesa, treballant la terra i cantant-la, de la seva agonia». 

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 16 d'abril (AMD-Lleida).
Les tres darreres incorporacions al Grup Ponent: el duo musicovocal de Pau Garrabella i Manel Montanyés, i en Víctor Farré. «Simplemente cantamos en catalán porque somos catalanes», deien. Quaranta anys després encara hi ha gent, al país nostre i per aquelles Espanyes, que supremacistament ens diuen supremacistes a nosaltres... per fer servir encara la llengua mil·lenària del país, viure per veure, oi?
A partir d'aquell moment, tots aquests xicots del Grup Ponent, feien recitals i actuacions tot sovint esbarriats pels pobles ponentins, que de vegades no sortien ja a la premsa de la capital.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 7 de maig (AMD-Lleida).
Organitzat per Ponent i amb dos dels membres del grup fent-li de teloners (el duo Pau Garrabella i Manel Montañés, i Víctor Farré), en Labordeta debutava davant el públic lleidatà. La crònica la feu en Tatxo Benet.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«AVUI», de 29 de maig (AMD-Girona).
La plana major del Grup Ponent a Vic. Només cançó lleidatana. El ressò dels cantautors lleidatans fou notori. Fora de Barcelona, enlloc no hi hagué la fresca bullida musical i reivindicativa que el Grup Ponent aportà al panorama cultural català en aquells mesos de sortida de la dictadura.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«AVUI», de 16 de juliol (AMD-Girona).
Article dedicat al Grup Ponent al diari AVUI, que feia un mes que sortia, des del dia de Sant Jordi, recuperant així la tradició de la premsa catalana perseguida pel franquisme (espanyol). Quan parla de 'Facultat de Filosofia' es refereix a l'extensió de Filosofia i Lletres de l'Estudi General lleidatà, creada feia uns quatre o cinc anys.

Una mena de breu manifest fundacional del Grup Ponent deia: 
«Perquè volem el sol i la terra nostra,
perquè ens agrada viure a la despoblada terra nostra,
perquè no volem ser gos d'amo a casa nostra,
perquè malgrat tot som joves i esperem la terra nostra
perquè hem pres la revolta aventura de matar la por de la terra nostra».

Explica en Xerric el treball poètic que cerca en les lletres, no exclusivament de temàtica social: «vull ésser poeta, a vegades m'han dit que són excessivament intel·lectuals». D'en Jordi Oró s'hi diu que «va començar amb l'orquestra del seu poble, Artesa de Lleida, la qual després es va desfer». No fou ben bé una orquestra, sinó un grup musical a l'estil pop dels del moment, anomenat Els Tartanys. Aprofita les cançons «com un mitjà de denúncia de les dificultats i injustícies a què som sotmesos els pagesos», i aclareix: «pràcticament no he escrit cap lletra; les que musico són d'autors arrelats al camp com jo», a més d'en Màrius Torres, és clar. Finalment, en Miquel Àngel Tena aboca ben a les clares: «per a mi, cantar és la millor manera de gratar-me a on em pica».

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 23 de juliol (AMD-Lleida).
Festa Major de la Bordeta lleidatana... amb un certa barreja d'estils.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 27 de juliol(AMD-Lleida).
Tota la plana major de nova cançó lleidatana a Guissona.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«La Mañana», de 27 de juliol (XAC).
La intenció era que la trobada fos anual i anés canviant de localitat.

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 30 de juliol (AMD-Lleida).
A Guissona s'inicià aquell any la I Trobada de la Cançó de les Terres de Lleida, sorgida de la iniciativa local i sota organització del grup Ponent. Era clar que jovent i associacions culturals dels pobles tenien ganes de marxa... de marxar del tuf resclosit de franquisme i empènyer cap als nous camins de futur. El redactor s'esforça a aclarir l'abast del terme Ponent: també les comarques de la Franja, cosa avui sovint massa oblidada. 

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«AVUI», de 3 d'agost (AMD-Girona).
Ressenya completa de la trobada musical a Guissona. S'hi recull un lema corejat, que fa anys que no sentim a dir (i que potser caldria recuperar): 
Poble lleidatà, posa't a caminar!

1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent, i el grup musical Ponent.
«Diario de Lérida», de 4 d'agost (AMD-Lleida).
A la plaça major de Guissona, la I Trobada de la Cançó de les Terres de Lleida, reuní un miler de joves ponentins, en una altre concert que inevitablement pels temps que corrien s'havia de barrejar amb la reinvindicació del país i de la gent. A banda dels habituals del Grup Ponent, també hi cantaren la joveneta Mercè de Lleida, el duo balaguerí d'en Pau Garrabella i Manel Montanyés, en Ramon Bordes de la Guàrdia de Tornabous, en Víctor Farré, i com a fi de festa la veu d'en Xavier Ribalta, abans de partir cap als Estats Units de gira amb Paco Ibáñez.
Com sempre, les cançons d'en «Xerric de Mollerussa» encarnaven la millor vessant poètica de la vetllada, i els del pagés Jordi Oró la més potent i reivindicativa per «reflejar los intereses, la inquietud, la problemática de la pagesia de Lleida... demostró que es el cantante más representativo y popular de les Terres de Ponent».


1976. Jordi Oró, lo Raimon de Ponent.
«La Mañana», de 31 d'agost (XAC).
L'entrevista fou feta al tros, a on era en Jordi Oró a treballar. Les reivindicacions de les cançons denunciaven els intermediaris de la fruita i de la producció agrícola, però també en aquesta entrevista els del món de la música: massa comissions, calia la creació d'un Sindicat de cantants. Tantes bones idees, tanta ebullició social, tanta reafirmació de la terra i la seua gent en aquells temps, que ara ens fan dententes. Serà perquè hem perdut en les dècades següents, aburgesades, moltes d'aquelles propostes... fins a l'1-O... que vam guanyar però no hem guanyat: sempre aquesta dualitat eterna en l'ADN del nostre país. 
Tornant al Jordi Oró... aquell mes d'agost van partir peres amb el Grup Ponent. Diu ell mateix que no volia ser oportunista i actuar sol o amb ells segons que convingués, i que va decidir-se par anar tot solet. Sembla, doncs, que hi hagué algun conflicte d'interessos o de representants. 

20230601

[2475] Anècdotes del jove Màrius Torres, per Frederic Godàs, fill

 

1970. Lo Màrius Torres d'en Frederic Godàs,
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 148, de juny (FPIEI).
Un record biogràfic de l'insigne poeta lleidatà de la mà d'algú que el va conèixer de prop, el fill del pedagog Godàs, en Frederic Godàs i Vila. Hi ressenya un «testimoni de la personalitat de Màrius Torres en els anys allunyats de la seva adolescència» per mitjà d'algunes anècdotes compartides, que mostren «alguns caires de la seva personalitat, perquè cal remarcar que, contra el que pot sembla en llegir algunes notes biogràfiques, Màrius no era tallat d'una sola peça».
1968. Frederic Godàs i Legido (1879-1920),
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 125, de juliol (FPIEI).

1970. Lo Màrius Torres d'en Frederic Godàs,
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 148, de juny (FPIEI).
Primera anècdota: als set anys, i en un Teatre dels Camps Elisis ple fins dalt, en un acte per recollir diners per als refugiats belgues de la I Guerra Mundial, el xiquet va despatxar-s'hi amb una rondalla. A l'hora de sortir, va anar-se'n amb la cadira agafada i empegada al cul. 

Explica també els jocs de castells als boscos de Vinaixa als estius, els exercicis gimnàstics ordenats per la mare, el joc de les pedretes per combatre l'avorriment, les corredisses per Poblet. En aquest recinte, «els Godàs ocupàvem la casa... que feia racó al costat del portal del primer recinte. Els Torres s'allotjaven en una fonda que hi havia fent cantonada a la carretera de Prades». S'hi feien algunes activitats culturals, com coral a l'antiga sagristia enrunada, o teatre a la sala del palau del rei Martí, que era l'activitat preferida d'en Màrius. La representació final, a fora a la plaça amb un llançol per decorat.

Anys 20. Màrius Torres.
Foto del poeta, probablement de l'orla de final dels estudis de batxillerat, abans d'anar a fer Medicina a la universitat barcelonina. 

1970. Lo Màrius Torres d'en Frederic Godàs,
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 148, de juny (FPIEI).
Sembla que Màrius Torres tenia empenta teatral, ja al col·le també. En anys posteriors, també s'aficionà al tenis: «tothom qui el coneixia sap que el seu posat era molt polit, però una mica desmanegat». En canvi, «fou veritablement un bon caminador». D'estudiants a Barcelona, vivien a dispesa al carrer de Còrsega, i era un estudiant matiner.

1929. Màrius Torres.
«La Publicitat», de 3 de febrer (ARCA).
En Màrius com a vicesecretari de la Junta de Govern de l'Associació d'Estudiants de Medicina de la Universitat de Barcelona, l'única a la capital en aquelles dates.

1934. Màrius Torres.
«Butlletí del Sindicat de Metges de Catalunya», núm. 170, d'octubre (ARCA).
La data d'afiliació de Màrius Torres al sindicat mèdic.

1935. Màrius Torres.
«La Humanitat», de 22 de gener (ARCA).
Curset a l'Ateneu Popular de Lleida sobre química del cos humà.

1970. Lo Màrius Torres d'en Frederic Godàs,
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 148, de juny (FPIEI).
Un cop el jove Godàs ja no era a Barcelona, s'escriviren gairebé setmanalment! En aquelles ratlles compartien pensaments i maneres de veure el món. Les cartes van acabar-se, però els amics, ja de retorn a Lleida a on Màrius exercirà de metge, encara mantingueren certa relació.

1935. Consulta mèdica d'Humbert Torres.
«Butlletí mèdic», Lleida, de gener (FPIEI).
La consulta a on també exercirà el metge Màrius Torres aquells anys, fins a l'internament al sanatori. Ubicat a la casa familiar, amb entrada pels porxos de la Plaça Paeria.

1970. Lo Màrius Torres d'en Frederic Godàs,
«Boletín del Centro Comarcal Leridano», n. 148, de juny (FPIEI).
L'última trobada dels amics a Barcelona durant la guerra.

1935. Màrius Torres, 
«La Tribuna», Lleida, de 30 d'agost (FPIEI).
Conferència de crítica literària del poeta lleidatà a l'emissora de Ràdio Lleida -EAJ42, creada feia un any i mig. El futur poeta, que es destaparà en els anys de reclusió al sanatori, tenia ja conviccions literàries prou fermes per fer-ne difusió pública. 




20230530

[2474] Homes i dones separats a les escales de l'església de Bellpuig, 1789

 

Anys 1930. L'escalinata de l'església de Bellpuig (l'Urgell).

Anys 1930. Bellpuig (l'Urgell).
La magna graonada que porta a la parroquial de Sant Nicolau. Aquesta escalinata remunta al 1792, pocs anys abans que l'escriptor i viatger il·lustrat Francisco de Zamora passés per la població i en deixés testimoni. 

Anys 1930. Bellpuig (l'Urgell).
Detall de la Casa de la vila i del carrer.

1789, octubre. Bellpuig (l'Urgell).
 «Diario de los viajes hechos en Cataluña 
por don Francisco de Zamora», tom I, ms. (BNE). 
L'arribada a Bellpuch, en la grafia de l'original castellà, al 24 d'octubre. La població «está en la pendiente de un montecillo sobre el qual está la casa fuerte» o castell. Tot el terme prou ben conreat, «bien plantadas» d'aulivers i vinya, amb una mica de reg, de la Secla de la Pedrera i del Corb, és clar, que encara no hi havia Canal d'Urgell. Lo castell feia de quarter militar en aquell temps i l'edifici encara era ben plantat, «uno de los edificios más bien conservados que posee la grandeza de Catalunya».

Quan aquest il·lustre observador va passar per la vila, la gran i espaiosa escalinata era de recent construcció, de l'any 1782, i sembla que als xicots de Bellpuig els va proporcionar un nou passatemps: els agradava esperar les mosses a l'escala, cosa per la qual fins i tot calgué la intervenció eclesiàstica: «como quando suben las mugeres por esta escalera había ociosos que las miraban, para promover el que los hombres vayan por otra parte ha concedido el obispo indulgencias a los que vayan por el callejón». Ai, l'església, sempre a l'aguait per al control social. Els homes que passessin pel corredor posterior, sense creuar-se amb les xiques. Volia que tots dos sexes no coincidissin a l'escala per evitar mirades cap a elles, cap a les joves, s'entén, oi? 

La «calle buena» era la de Sant Roc, tota porxada encara avui, amb una font feta cap a l'any 30 d'aquell segle, «decente y con abrevadores para caballería», però que l'escriptor no ubica amb exactitud, i probablement encara no al lloc a on la trobem en fotografies de començament del segle XX.  

1900 ca. L'escalinata de l'església de Bellpuig, l'Urgell.
Foto: Lluís Paluzie (MdC-BdC).
La imatge de final del segle XIX de la ferma i consistent graonada. El campanar sobresurt per darrere, ubicat al lloc de l'absis, perquè els veïns adinerats del carrer de Sant Roc van voler que es veiés des d'aquest seu carrer principal, al segle XVI.

1900 ca. L'escalinata de l'església de Bellpuig, l'Urgell.
Foto: Juli Vintró (MdC-BdC).
La mateixa tradicional perspectiva. Encara no hi havia la font als peus. 

1917. L'escalinata de l'església de Bellpuig, l'Urgell.
Foto: Jaume Biosca (MdC-BdC).
Imatge des del peu mateix de la monumental escala, amb els murs de partició que obliguen a la ziga-zaga.  

1931 ca. L'escalinata de l'església de Bellpuig, l'Urgell.
Foto: Carles Fargas (MdC-BdC).
S'hi aprecia la font a baix al carrer, ara situada a la placeta de Sant Roc.

1789, octubre. Bellpuig (l'Urgell).
 «Diario de los viajes hechos en Cataluña 
por don Francisco de Zamora», tom I, ms. (BNE). 
Escriu l'autor al final de la pàgina anterior que la població tenia un «lavadero curioso», però no s'entreté a explicar-nos-ho, pecat! Cita dos molins fariners, diria que ubicats a la sèquia que els bellputgencs derivaren del Corb, i un d'oli amb sis premses i en vies d'ampliació. A l'altre tossalet del poble, el convent de San Francisco, diu, ara conegut com a Convent de Sant Bartomeu.

La galeria porxada que mira cap al poble era anomenada del Duc, i, és clar, s'entusiasma amb les columnes salomòniques del primer pis dels claustres «cuyos capiteles estan trabajadoscon una prodigalidad increible, variados todos y representando animales». També s'hi cita el «lavatorio», amb els lleonets que hi fan de canelles. També mereix menció l'esplèndida escala de caragol.

En aquells anys, l'espasa del Duc, Ramon Folc III de Cardona-Anglesola i Requesens, encara era guardada a la sagristia, amb l'escut pontifici de Juli II, a qui havia servit llargament en les inacabables guerres italianes i mediterrànies. 

1789, octubre. Bellpuig (l'Urgell).
 «Diario de los viajes hechos en Cataluña 
por don Francisco de Zamora», tom I, ms. (BNE). 
No hi podia faltar la descripció del Mausoleu renaixentista, llavors encara ubicat al Convent, el seu lloc originari, segons que disposà l'esposa del mateix Ramon Folc, la qual li feu construir en homenatge aquest bell arc de triomf mortuori en marbre blanc de Carrara, traslladat peça a peça fins a Bellpuig al 1530.

Finalment, breu comentari sobre l'església parroquial, però contundent: «hay un Santo Cristo de mucha devoción pero feo». No degué conèixer-ne la llegenda que n'explicava l'arribada a la ciutat des de terres alpines llombardes.

1931 ca. Lo Sant Crist de Bòrmio a l'església de Bellpuig, l'Urgell.
Foto: Carles Fargas (MdC-BdC).
Imatge del Sant Crist original, cremat pels escamots republicans durant la guerra passada del segle XX, i que als anys 50 fou replicada per l'escultor local Jaume Perelló. Si al temps de Zamora, aquest pobre home anava així de pelut i barbut, no és gens estranys que l'anomenés tan «feo».

Tot i l'aversió que em provoquen les coses de l'església (de totes les esglésies i religions), n'explicarem els orígens, que són els que han originat el gemmellagio, l'agermanament de Bellpuig amb la localitat llombarda de Bormio (enllaç), en què tants bons amics hem conegut.

«L'esdeveniment més important del segle XVII a Bellpuig va ser l'entrada del Sant Crist de Bormio amb tot l'ambient religiós que promogué. Es conserven retalls de paper del segle XVII, algun de 1623, i un acta notarial, que també sembla d'aquest temps. 
«El relat transcrit és del 1766, però no és més que una còpia poc retocada de les actes anteriors: "En les illes Bartolines, en la ciutat de Bormio estava en un gran temple colocada la Sta. Figura en un altar per remate. Y entrant en la dita ciutat los infidels procuraren destrossar los temples dels Christians e imatges dels sants. Y arribant en lo altar on era colocada la sta. Figura, la llançaren de dalt a baix y vehent que no se habia espatllat, sols lo dit gros de la ma esquerra, la prengueren i feren un gran foch en una plassa y la tiraren al foch; y lo foch fugí per tres vegades; vegent aquest portento la Senyora Isabel de Casanova, criada que era del Excmo. Sr. Duch de Feria, que entonces anava per socórrer a la tal ciutat, ho conta al seu senyor, lo portento gran de fugir lo foch al tirar la Sta. Figura. Y ella va dir que si la volien vendre sí la compraria, y respongué son amo que sí. Y fent la diligencia la dita Sª ab un quefe dells digueren que sí, la vendrem, però volem tant com pesarà de plata. Y desconsolada sen tornà al seu amo. Y contant tot digué: pren tota la plata y coses de valor, y vegis si la pots lograr. Posaren la Sta. Figura en una balança, y la plata a l'altra, y sols pesà trenta monedes de aquella terra de plata. Y vist això no la volien donar. Y recorrent al governador dells, manà li fos donada la Sta. Figura. Y la portà al Excmo. Sr. Duch.

«Y la posa en sa casa y en una capella. Quan al cap de poc temps prengué una malaltia una filla del Sr. Duch, y arribà molt mala per morir, digué la Sra. Isabel al seu amo que si li volien donar la Figura del Sant Christo, que ella li suplicaria que curàs la sua filla. Y li respongué que sí: quan luego comença de anar bona y curà. Lo excmo. Sr. Duch dona la Sta. Figura a la Sra. Isabel y li feu una caixa y la envià de Milán a Barcelona, remetentla a un tal Cerveró, notari. Luego que arribà la Sta. Figura a la dita casa se arreplegà tal multitud de gent, que hagué de resoldrer enviarla al monestir de les Sres. Geromines, a una germana sua. Y allí feu molts miracles (quels posarà después). Se donà notícia a esta vila per a que envies per la Sta. Figura. Y havent enviat alla no la volien donar y se quedaren la corona y entregaren la Sta. Figura. La posaren en una llitera. Y la encaminaren a esta vila. Y al entrar en el terme pararen un Altar en una alsina y allí acudí molta multitud de gent de esta vila y de l'Urgell, y obrà molts miracles. Acudiren les prosessons dels pobles vehins y la de Maldà. Y venint en ella un minyó siego en arribar va cridar al seu pare, jo veig el Sant Christu, y curà. Vingué la de Vallbona, la de Belianes, Vilanova, Fondarella, Preixana, Miralcamp i altres. Des del Altar la portaren sota tàlem ab solemne professó a la Iglesia. Y la colocaren en lo Altar de St. Antoni, que és ara. Això es troba escrit en un paper molt vell, y ho poso ací per a que no es perdi per lo temps. Posaré també los miracles notats en papers autèntics y volanders".
                                          
(Extret del llibre d'Antoni Bach i Riu, Història de la vila de Bellpuig)».





20230526

[2473] Nòtules anglesolines, segle XIX

 

1912. L'església parroquial d'Anglesola, l'Urgell.
«Ars, ilustración artística y literaria», núm. 4 (ARCA).
La façana que lluïa l'església al segle XIX, retratada a començament del segle següent. Sort que el retratista en captà també les dones que eren a la font a omplir els càntirs d'aigua. Tot ben semblant a com devia ser la vida anglesolina de cinquanta anys abans, si més no.

1845 i ss. Anglesola, l'Urgell.
«Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar», de Pascual Madoz.
Població del pla urgellenc, amb «cielo alegre» i carrers i places ben alineades i «con buen piso». Hi havia pòsit o magatzem municipal per emmagatzemar gra, escola per a cent nens!, i fins i tot un hospital «para enfermos pobres transehuntes». Que el terme era ric, ho mostra el fet que l'església parroquia de Sant Pau mantenia el mossèn i fins a 9 beneficiats. Hi havia hagut convent dels trinitaris calçats abans de la desamortització de 1835, «muy capaz, de buenas proporciones y con una hermosa iglesia, la que con el resto del edificio permanece cerrada»
Abans de l'arribada de l'aigua del Canal d'Urgell, hi havia ja una mica d'horta de reg amb l'aigua del reguer d'Ondara, «cuyas aguas sirven también para dar impulso a dos molinos harineros». No en va, l'Urgell era considerat el graner de Catalunya des de l'Edat Mitjana. Més de 800 jornals de primera qualitat, i excel·lents conreus d'ametllers. A més, hi havia una fàbrica de «encajes negros» o teixits. També hi havia tradició de fer de traginers. La població era de 172 caps de família, amb un total de 757 habitants, que es doblarien en cinquanta anys, a començament de segle XX. L'arribada de l'aigua n'obrà el miracle. 


1847. Anglesola, l'Urgell.
«El Eco del Comercio», Madrid, de 28 de desembre (HDH).
El temut pillatge de les partides carlines durant la guerra dels matiners o segona guerra carlina. Aquestes partides eren molt temudes entre el veïnat, perquè solien arrambar amb tot allò de valor, de joies fins a diners i queviures, que trobaven pels pobles. El text recull el malestar de la Catalunya rural d'aquells temps, que fou la causa de l'aixecament armat dels matiners, molt més que una simple segona revolta carlina, car s'hi van trobar, a més dels carlins, faccions progressistes i republicanes, fet que va anar reproduint-se al llarg del segle XIX. 

1847. Anglesola, l'Urgell.
«El Español», Madrid, de 25 de setembre (HDH).
El sometent d'Anglesola, amb l'alcalde al davant, «sorprendió a una cuadrilla de malhechores, logrando capturar a ocho...»

 
1848. Anglesola, l'Urgell.
«El Espectador», Madrid, de 12 de novembre (HDH).
Una partida carlina envaeix la vila per apoderar-se del correu i dels cavalls del correu, ja que encara no hi havia el tren. 

1912. Convent d'Anglesola, l'Urgell.
«Ars, ilustración artística y literaria», núm. 2 (ARCA).

1912. Convent d'Anglesola, l'Urgell.
«Ars, ilustración artística y literaria», núm. 4 (ARCA).
Se'n destaca que fou dels primers de l'orde de terciaris descalços de Sant Joan de Mata a territori peninsular. Se'ns descobreix que Sant Vicent Ferrer (que a l'infern es cremi, oi?) hi tingué una reunió conspirativa amb nobles del país abans del Compromís de Casp, probablement per afeblir els partidaris del comte urgellenc Jaume, que finalment acabaria sent el Dissortat de tal Compromís. 

1853. Anglesola, l'Urgell.
«El Áncora», de 9 de maig (HDH).
Robatori de la nit del 25 al 26 d'abril a l'església parroquial. Entre altres peces, els lladres s'emportaren un parell de creus argentades de cinc pams, amb les efígies d'onze dels apòstols, «por haberse perdido ya el otro», i el reliquiari amb relíquies de Sant Pau! Es veu que els capellans d'aquest poble no es mocaven amb mitja màniga... També se n'endugueren la Veracreu. En definitiva, un autèntic botí.
 
1853. Anglesola, l'Urgell.
«El Áncora», d'11 d'agost (HDH).
Els Mossos d'Esquadra van recuperar totes les joies parroquials anglesolines.

1912. Convent d'Anglesola, l'Urgell.
«Ars, ilustración artística y literaria», núm. 4 (ARCA).
Les llegendes al voltant de la Santa Creu d'Anglesola, portada des del Sant Sepulcre per la peregrinació de l'anglesolí Martí Sacromont, nom ben escaient al fet. Ja fou en aquells temps reculats robada pel mateix vicari, que en un atac de penediment la llançà (oh, malvat!) al femer que trobà de camí en sa fugida. En una altra ocasió, la volgueren ornar amb una bona peanya, però l'argenter els donà gat per llebre, i els la canvià. De manera que la creu ja no escampava les bromades, sinó que ben al revés feia pedregar. Així esbrinaren el mal fet de l'argenter lleidatà. Se n'hi tornaren a exigir-li explicacions i acordaren llençar totes dues creus a la farga, i, és clar, només la bona se'n salvà, del foc. 
En fi, contes de la vora del foc, si no fos que tenien la missió d'apuntalar l'obediència cega a una fe i a una institució eclesial, amb la gran missió de controlar pensaments i idees, tot mantenint la gent en la indigència de coneixement i l'acatament del (seu) ordre moral, polític i socioeconòmic establert.

Tot això no ens ha de privar de reconèixer el valor històric de la peça, que remunta al segle XII! En trobo aquesta descripció, que assegura que les pedres de l'interior són del Sant Sepulcre...

 «L'església d'Anglesola custòdia des d'època medieval una creu-relicari recoberta de làmina d'or, originària de Jerusalem i datada l'any 1170. Es desconeix com i quan va arribar a Catalunya, tot i que s'han plantejat diverses hipòtesis en aquest sentit. La restauració de l'obra, a càrrec del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, va posar al descobert que, a més dels fragments de la Vera Cruz, el seu interior (que no és massís, com es creia) estava farcit amb diversos tipus de fusta i algunes pedres, aquestes darreres procedents probablement del Sant Sepulcre.

«L'exposició s'emmarca al voltant d'aquest singular reliquiari i posa l'accent en les relacions que es van establir entre Catalunya i els Llocs Sants en època medieval, un flux que va afavorir l'arribada d'altres relíquies jerosolimitanes (testimonis de la corona d'espines, dels claus, del Sant Sepulcre, etc.), que es van fer servir en la consagració d'altars i d'imatges sagrades o es van destinar a la veneració dels fidels, en aquest cas albergades en delicats reliquiaris, alguns dels quals es van exhibir a la mostra.

«La Veracreu d'Anglesola és una peça gairebé única, ja que només se'n coneixen dues més amb aquestes característiques: la creu de Carboeiro, al Museu de la catedral de Santiago de Compostel·la, i l'Estauroteca, al Museu del Louvre de París (Museu Diocesà de Solsona).

1900. Anglesola, l'Urgell.
«La Publicidad», BCN, de 10 de gener (HDH).
Sembla que la Benemérita no era gens de ben rebuda ja en aquells temps al poble.

1853. Anglesola, l'Urgell.
«Diario de Barcelona», de 12 de gener (ARCA).
El sometent anglesolí va posar setge a la casa cuartel! Arribats reforços des de Tàrrega per als militars, l'alcalde, el sereno i un altre veí del sometent foren detinguts. El diari explica que la causa fou la requisa d'una arma a un veí del sometent, «que llevaba sin la correspondiente licencia», ves que havia de dir el diaria conservador... Però la forta resposta del poble fa deduir que alguna cosa més hi hagué i que fou interpretat com a abús d'autoritat pels anglesolins. 

1900. Anglesola, l'Urgell.
«La Veu del Segre», de 4 de març (FPIEI).
La causa fou a la fi sobreseguda, probablement després que es moguessin fils per aconseguir-ho. Foren rebuts com a herois al poble quan hi arribaren amb el tren correu. La banda de música local i més de sis-cents veïns els hi esperaven, mentre ventaven les campanes. L'alcalde va haver de sortir al balcó de casa per donar «les gràcies als seus conveïns per la distingida i carinyosa rebuda» del poble, excepte segurament dels guardiacivils...

Anys 1910-20. Creu de terme d'Anglesola.
La creu abans de ser desmuntada durant la guerra per salvaguardar-la. Fou recol·locada a la plaça, a prop d'a on havia guardat l'entrada del poble des del segle XV.

Segle XVIII. Anglesola, l'Urgell. 
«Atlante», Bernat Espinalt (BDH).
Dins la Nova Planta borbònica, Anglesola era ubicada al Corregimiento de Cervera. Tenia cap a 200 veïns, ço és, un miler d'habitants: «son todos labradores», i les dones «hacen encajes negros de mucha calidad», que diria que eren puntes de coixí. La primerenca fundació del convent no podia faltar en la ressenya. Llavors, la vila era molt més gran que Mollerussa, «a una legua, la habitan cinquenta vecinos», o sia, entre 250 i 300 persones. 

1912. Un pagès urgellenc. 
«Ars, ilustración artística y literaria», núm. 4 (ARCA).
Gent que s'ha perdut. Fins i tot, avui, a molts els fa vergonya de portar barretina. Fixeu-vos en la mà del jaio: sembla que li hagin tret el caliquenyo dels dits per fer-li lo retrato...
El terme 'Pla d'Urgell' no es referia a la mollerussenca comarca actual, sinó que fa cent anys era la denominació genèrica de tota la plana urgellenca, com bé la definia Valeri Serra en el seu setmanari bellputgenc «Lo Pla d'Urgell», que als anys 80 del segle XX donaria nom al magne institut de secundària d'aquella població, i, els qui em coneixen, saben que no ho dic perquè sí, oi?