Anys 1900-10. Càmera estereoscòpica i visor estereoscòpic. Fotografia estereoscòpica (ICC). L'etimologia del mot es basa en les arrels gregues stereos i scopos, que signifiquen dur, fort i visió, en el sentit d'aconseguir una visió persistent, de qualitat, habitualment aconseguida per dualitat d'imatge (o de pistes de so en el cas de l'àudio). Fa cent anys, es desenvoluparen les càmeres estereoscòpiques, que captaven les dues imatges necessàries per a la composició d'il·lusió tridimensional, com aquesta parisenca de LéonGaumont, i també visors per facilitar-ne la contemplació als poc soferts clients burgesos, que eren els pocs que podien gaudir-ne. Un visor de l'època era ben senzill, com el que veiem a la foto. |
Anys 1900-10. Alacant. Fotografia estereoscòpica. El passeig dels Màrtirs de començament del segle XX a la capital alacantina. |
Anys 1900-10. Barcelona. Fotografia estereoscòpica. L'estàtua de Colom i el port al darrere. |
Anys 1900-10. Barcelona. Fotografia estereoscòpica. El bullici de la Rambla, és clar. |
Anys 1900-10. Barcelona. Fotografia estereoscòpica. El port ple de pals de velam, i Montjuïc al fons. |
Anys 1900-10. Barcelona. Fotografia estereoscòpica. Una gentada al moll barceloní. |
Anys 1900-10. Montserrat. Fotografia estereoscòpica. Monestir de Montserrat. |
Anys 1900-10. Tarragona. Fotografia estereoscòpica. La façana de la capital tarragonina. |
Anys 1900-10. Tarragona. Fotografia estereoscòpica. El tràfec al port tarragoní, amb la ciutat al fons. |
Anys 1900-10. València. Fotografia estereoscòpica. El mercat de les taronges de la capital valenciana, amb la Llotja al darrere. |
Anys 1900-10. València. Fotografia estereoscòpica. Una altra presa del mercat valencià de fa cent anys. |
Anys 1900-10. València. Fotografia estereoscòpica. Una impagable estereoscòpica acolorida del mercat i la Llotja valenciana. |
Anys 1900-10. València. Fotografia estereoscòpica. Joves valencianes, tocades i posades per a l'ocasió. |
Anys 1900-10. València. Fotografia estereoscòpica. El Pont del Mar del segle XVI. |