1851. Lleida, lo Marraco a les processons del Corpus. «Viaje literario a las iglesias de España, tomo XVI, Viage a Lérida», Jaime Villanueva. La festivitat perdurà tot al llarg del segle XVI, i era dita de Lo Innocent, i havia passat a celebrar-se després de Nadal, en la vigília o dia dels Sants Innocents. Per a la festa, «se guardaba en lo antiguo en la sacristía mitram pro pueris y annulum puerorum, como dice un inventario de 1544, y en otros de 1581 se lee que de las capas usadas solían hacer otras pequeñas pro scolaribus».
Uns altres ritus característics de la diòcesi lleidatana foren els del Sant Drap, el Cant de la Sibil·la la Nit de Nadal, «y del Evangelio Liber generationis, que se cantaba despues de los maitines, como en los de la Epifanía el otro Factum esta autem cum baptizaretur, etc. y otras cosas de esta clase comunes a todas las iglesias de esta provincia».
«La fiesta del Corpus no estaba aun aquí introducida en el año 1500 ni los dos siguientes, cuando entre los días feriados para la universidad no se cuenta este entre los muchos que prescriben sus estatutos». No se'n fa menció fins al 1540 amb la solemne processó corresponent. En les gran festivitats, com Sant Joan, Sant Pere i Santa Maria, «se solía acordar que se corriesen toros... mandando hacer barreras», és a dir, correbous en el sentit tradicional que encara es conserva a les terres ebrenques.
Els orígens del Marraco lleidatà són testimoniats l'any 1671, quan en data 20 de desembre el Capítol de la Catedral manà que per a la propera festivitat del Corpus «se hiciese un Drac como el que había antes de las guerras (de Felipe IV) [la guerra dels Segadors], para dicha procesión en memoria, dicen, del que mató el conde de Barcelona en la montaña de Montserrat. Con esto es regular que hubiese también otras representaciones». És a dir, que probablement, ja abans del segle XVII hi havia alguna mena de representació de la lluita contra el drac, símbol i encarnació del mal i del pecat, incorporada a les processons del Corpus nascudes al segle XVI. |