1791. Lleida, Plaça de Sant Joan. En plena febre de despotisme il·lustrat, la ciutat de Lleida visqué un dels escàndols més grans fins a aquell moment. Calia millorar la qualitat de vida de la població de totes passades i un dels objectius més peremptoris garantir l'abastament d'aigua i acostar-la com més millor a les cases per mitjà de monumentals fonts, situades estratègicament per carrers i places. El Marquès de Blondel havia fet construir el magne Dipòsit del Pla de l'Aigua al 1784, que s'omplia de l'aigua derivada del Canal de Pinyana. Un enorme edifici soterrat de 900 m. de planta sustentat per 25 pilans (pilars) i una capacitat exorbitant de 9 milions de litres d'aigua. El dipòsit abastirà per natural cinc fonts públiques: la de l'Ensenyança, la del Roser, la de la Catedral, la de Sant Francesc i la de Sant Joan. Anna Sàez explica els fets perfectament i graciosa a El Bisbe i les sirenes, «Diari Segre», suplement lectura, Lleida, 22-06-2008: «És una època complicada per als ciutadans: carrers oberts per soterrar tubs, pols tanta com se'n vulgui i, per descomptat, retards en les obres. Un còctel explosiu que acaba generant un cert descontent de la població. Dit en plata: la gent ja en comença a estar tipa de la modernitat de Blondel. Potser per esgarrapar una mica més de paciència, es promet que la font de la plaça de Sant Joan, la més cèntrica de Lleida, serà de les que fan època. Una font monumental que comptarà amb el vist-i-plau de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. «Es fa un projecte ambiciós que preveu instal·lar a la font, presidida pel déu Neptú, dues sirenes i dos dofins. Mai no es durà a terme. No s'han conservat plànols, ni dibuixos ni documentació d'aquesta primera proposta, però sembla que les dimensions eren excessivament generoses. Les autoritats no veien amb gaires bons ulls que la font entorpís tant el trànsit de la plaça, així que el lleidatà Josep Tarragó rep l'encàrrec de refer el projecte sense encarir-lo. El doctor Ferran Boneu, en el seu discurs d'ingrés a la Reial Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi, recull una acta de la Paeria de 1791, en què queda molt clar que «después de mirar con atención uno y otro plan y considerando que el último es mucho más hermoso y sencillo, que tendrá cuatro caras, sirviendo por lo mismo de mayor decoración a la principal plaza», es queden amb el de Tarragó, que no preveia dues, sinó quatre sirenes. I quines sirenes! «El 20 d'agost de 1791, quan s'instal·len aquests personatges mitològics a la font, el rector de l'església de Sant Joan, mossèn Manuel Bordalba, se'n fa creus. Aquelles figures que difícilment passaran desapercebudes, amb els seus dos metres ben bons, representaven «una mujer profana e indecente capaz de inspirar lascivia aún a los más cautos, siendo tales y tan abultados los pechos», segons li escriu al bisbe Torres aquell mateix dia. Potser era un home que s'esverava massa, perquè el bisbe, abans «de quitarlas o desfigurarlas», tal com li proposa Bordalba, envia un home de la seva confiança a veure si n'hi ha per a tant. «I sí, sembla que mossèn Bordalba no és que pequés de massa purità, sinó que la Font de les Sirenes es converteix en un monumental escàndol des del mateix dia de la seua inauguració. De fet, només dos dies després de la carta del rector de Sant Joan, és el propi Bisbe Torres qui escriu a Blondel per estirar-li les orelles perquè «las estatuas de la fuente de San Juan estaban sumamente lascivas y daban ocasión al escándalo...» |
1791. Lleida, Plaça de Sant Joan. Escenes quotidianes a la vella plaça al voltant de la nova font. |
1839. Lleida, Plaça de Sant Joan. Detall de l'església i de la plaça vuitcentistes. |
1882. Lleida, Plaça de Sant Joan.
Gravat de l'església romànica dins la Guia de Pleyan i de Porta.
|
1900 ca. Lleida, Plaça de Sant Joan. Fotografia de la plaça a l'inici la passat segle amb la nova església neogòtica. |
1900 ca. Lleida, Plaça de Sant Joan. Detalls de la plaça, amb vistes a la Seu Vella, llavors sempre amb la vista dels blancs arcs tapiats per l'exèrcit ocupant espanyol. |
1920 ca. Lleida, Plaça de Sant Joan. La nova església neogòtica havia d'aixecar dos grans torres a cada costat, però per manca de pressupost, quedaria per sempre més així d'escapçada. |