Seguidors

20190112

[1933] Vuit estampes del vell Balaguer

1964. «Balaguer. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
Col·lecció de vuit aiguaforts amb vistes de la Balaguer d'abans (de la guerra, malgrat l'obra fos feta als anys 60) i racons característics, tot sempre idealitzat segons la visió i estil noucentistes del pintor i gravador barceloní d'arrels balaguerines. En aquest primer quadre, s'hi aprecia el pont de pedra medieval que resistí a la capital del comtat urgellenc fins a la retirada republicana al 1938, i la banqueta de la marge esquerra, a on els xiquets s'hi instal·laven per a la pesca. 
 

1964. «Font de vida. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
Una característica postal noucentista, amb l'home que llaura el tros, mentre l'esposa té cura del xiquet, amb el cistell del dinar preparat. L'església de Santa Maria per la banda posterior: treball, ordre social i fe, màximes espirituals del noucentisme més conservador.
1964. «Santa Maria. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
La vella església gòtica que presideix un dels turons balaguerins sobre les teulades de la ciutat.
1964. «El barri vell. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
Les cases s'arremolinen totes ben juntes entre els antics carrerons de la ciutat medieval d'arrel sarraïnes. El gat observa amatent des de la teulada.
1964. «La reguereta. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
El vell rentador de la ciutat, al bell mig del barri antic, a on les dones feien safareig, en sentit literal i figurat del terme.
1964. «Els porxos de la plaça del Pou. Vuit estampes del vell Balaguer»,
Antoni Ollé i Pinell.
Les dones a la fresca sota els porxos de la plaça, amb les panistres escampades, el xiquet que dona tombs amb la bicicleta, i la pageseta amb la somereta que retorna cap a casa.
1964. «El barri vell. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
Les cases s'arremolinen totes ben juntes entre els antics carrerons de la ciutat medieval d'arrel sarraïnes. El gat observa amatent des de la teulada.
1964. «Camí del Sió. Vuit estampes del vell Balaguer», 
Antoni Ollé i Pinell.
El camí del riu Sió, a la sortida de la ciutat, amb les roderes que els carros deixaven als camins de terra i fang, mentre una pagesa retorna de l'hort, o hi va, amb la somereta carregada amb les sàrries.
1964. «La divina pastora. Vuit estampes del vell Balaguer»,
 Antoni Ollé i Pinell.
La visió idealitzada de la societat, amb una natura plàcida i domesticada.

1964. «Vuit estampes del vell Balaguer», Antoni Ollé i Pinell.
L'edició dels aiguaforts comptava amb una glossa bilingüe (els temps no permetien encara gaires alegries, el règim franquista espanyol portava més de vint anys de repressió i persecució, i encara duraria vint més) d'A. Bergós.
1964. «Vuit estampes del vell Balaguer», Antoni Ollé i Pinell.
La portada de l'edició.
1954. Antoni Ollé i Pinell.
1960. Antoni Ollé i Pinell.