1866. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Una recreació del vell pont de pedra medieval de la ciutat, que no tenia tots els arcs idèntics. Els ulls que hi hagué a la banda de Cappont, aixecats sobre l'areny, eren més estrets, tret del darrer sobre el qual hi hagué el gran edifici del cos de guàrdia. |
1866. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Els arcs sobre la llera eren molt més amples, per facilitar el pas de les avingudes d'aigua, que sovint arrossegaven grans troncs i molta brossa vegetal. El darrer arc, tocant a la ciutat, d'arc apuntat, devia d'haver estat ja refet per causa d'alguna antiga riuada. |
1866-76. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Tal com predeien els enginyers del segle XVIII, els dos arcs i pilans que més patien les riuades eren els del costat de la ciutat. Llavors el meandre del riu feia la corba allà mateix, i la força de les aigües salvatges del Segre, sense els pantans del segle XX, hi batia de valent. En efecte, doncs, la riuada de 1866 se'ls emportà. |
1866-76. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Detall dels pilans del vell pont medieval, que tenien aquestes robustes proteccions punxentes per vèncer la força de l'aigua i desviar els troncs que baixaven amb les riuades. Al fons, s'aprecien els Camps Elisis (1864), amb les dos columnes primigènies que hi donaven la benvinguda. L'actual Avinguda de les Garrigues eren un estret camí de carro, a tocar de l'única construcció del nou Cappont, la fàbrica de licors amb la gran fumera. Durant les èpoques d'estiatge, sovint s'acudia als arenys amb les mules per arroplegar-hi pedres i arena. |
1866-76. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Un cop desmuntada la caserna de fusta del cos de guàrdia, probablement després de la Guerra del Francès, s'hi afegí una caseta al lateral per a les guàrdies de la soldadesca, del mateix estil i proporcions similars a la caseta de cobrament dels burots municipals. Els dos arcs de pedra del costat de ciutat que la riuada s'emportà foren substituïts per una gran acurada estructura de fusta, amb barana i tot. Pel pont, hi veiem transitar un parell de someres i algun vianant. |
1876-1907. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Una nova riuada al 1876 s'emportà la bella estructura de fusta, que se substituí per una altra de metàl·lica, que perdurà fins a la primera gran avinguda del segle XX. |
1876-1907. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Detall del Pont Vell del tombant del segle XIX al XX, amb la primitiva banqueta al darrere. S'aprecia prou bé com el corrent de l'aigua combatia de manera perenne aquesta part del pont. |
1907. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). L'enorme força de les aigües, ja de baixa, en l'avinguda que s'endugué els dos pilans de vora la ciutat. |
1907. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Al fons, la riba del riu a l'actual Avinguda del Segre, sense banqueta i sense urbanitzar encara. Al fons, el pont del ferrocarril. |
1908-1911. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Una passera de fusta amb una alta barana, que no s'ha de confondre amb el pont metàl·lic de 1876 (que té la caixa per sota del nivell de pas), serví provisionalment de pont mentre es construí el nou pont modernista, inaugurat al 1911. |
1908-1911. Lo Pont Vell, Lleida (Europeana). Detall del Pont Vell medieval des de l'areny. S'hi aprecia el pilar de reforç que s'hi col·locà per aguantar la llarga passera. |
1860-70. Lo pont del ferrocarril, Lleida (Europeana). Foto: José Martínez Sánchez (1807-1874). Una de les primeres imatges, si no la primera, del nou pont del ferrocarril del 1860, llavors als afores de la ciutat per la banda del nord-est, a continuació de l'antic baluard del Carme, d'amargs records bèl·lics. |
1860-68. Lo pont del ferrocarril, Lleida (Europeana). Foto: José Martínez Sánchez (1807-1874). La Seu Vella encinglerada damunt el turó, presidint la ciutat i la plana. Com que no hi existien edificis de gran alçària, la imatge de poder i domini militar de la Seu era aleshores molt més acusada. Rere els arbres, la primera estació de tren de la ciutat. Damunt del pont encara s'hi veu el campanar de la primera església de Sant Joan, tombada al 1868, i que marca l'antiguitat de la presa fotogràfica. Al fons, el castell de Gardeny guardava la ciutat per ponent. |
1860-68. Lo pont del ferrocarril, Lleida (Europeana). Foto: José Martínez Sánchez (1807-1874). La perfecta i simètrica silueta del primer pont del ferrocarril sobre el Segre, amb les cinc llargues arcades rectilínies i una estructura de ferro que protegia el pas de les locomotores. |
1860-68. Lo pont del ferrocarril, Lleida (Europeana). Foto: José Martínez Sánchez (1807-1874). L'amplada del riu era realment important a l'entrada de la ciutat. Hi hagué una barca que l'ajudava a creuar, potser la que es veu a la imatge. Llavors encara arribaven rais des del Pirineu, alguns dels quals finien a la serradora que hi hagué a la riba dreta, després del pont, i altres que continuaven el seu recorregut cap a l'Ebre. |