Seguidors

20170121

[1622] Un Borbó a colònies, 1828

1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria (Cambridge University Library).

Auca del Borbó (espanyol) Ferran VII de visita a la ciutat, un any després de la revolta dels Malcontents. L'auca fou un gènere molt conreat de literatura popular, en representació de la vida d'algun personatge o efemèride en un full amb 48 quadres, amb un molt breu text explicatiu al peu de cada quadret, sovint en rodolins. En aquest cas, s'aprofità la potència visual del full, apta per a analfabets (la majoria de la població de baixa classe social) per publicitar l'estada del monarca (espanyol) a la ciutat, després d'un període any convuls. Els peus, òbviament, en el castellà oficial de l'època. 



1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.

Els primers quadrets, reservats als retrats reials de Ferran VII i, aquell any, sa tercera esposa encara, Maria Josepa de Saxònia, que moriria l'any següent sense reial descendència. L'estada tingué lloc durant l'hivern, del 4 de desembre de 1827 i l'abril de 1828. En aquells temps es viatjava en carruatges i grans seguicis, cosa que feia que les visites es convertissin en estades. De fet, el rei ja portava bona part d'aquell any al país, on vingué a tallar la revolta ultrareialista, primer conat de les futures carlinades dinovesques. El viatge tingué lloc la primavera d'aquell any, i a més de Barcelona, els reis visitaren Sabadell i Terrassa, llavors puixants centres manufacturers tèxtils. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
L'arribada a la ciutat pel camí de la Creu Coberta, amb entrada per la porta de Sant Antoni, la porta del camí ral. Llavors la ciutat encara estava reclosa dins les muralles medievals. Els dibuixos són molt esquemàtics i simplistes, i més que la realitat pretenen de representar-ne l'ambient i l'atmosfera. Així doncs, hi observem l'estil de les carrosses, la gernació que rebé la comitiva del rei absolutista, la disposició de la parella reial al descobert del cotxe, amb una figurant al davant que simbolitzava la monarquia. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
El cotxe reial al pas per l'arc de triomf aixecat per a la benvinguda als reis a la Rambla de la ciutat, i l'arribada al Palau Reial de la Plaça Palau, amb les autoritats a peu de carro i la guàrdia presentant-li els honors.
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
A banda de l'obligada missa de Te Deum, segurament a la Catedral, on veiem el bisbe d'esquena a la gent, tal com era costum en la litúrgia prèvia al concili Vaticà II, hi hagué il·luminacions, ço és, focs d'artifici. Hi veiem les piules muntades al balcó i teulada de l'edifici de la Llotja, a tocar del Palau Reial del Pla de Palau. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Desfilada processional en honor dels monarques (Borbons) de la nostra estimada metròpoli (espanyola). Això és el que volia dir moixiganga: festa pública de gent disfressada i comparses. S'obria amb un parell de quadres de reminiscència primaveral i clàssica. Els burgesos i prohoms de la ciutat devien d'haver-se de rascar la butxaca per rendir homenatge als monarques metropolitans. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Una de romans no hi podia faltar. La comparsa del «furor de sueño y muerte», en canvi, de tradició abarrocada. Per recordar a reis i súbdits que la vida és somni i que la mort tot ho iguala. Amb disfressa de calavera i tot. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
La deessa Janus, de dos cares, precedint el carro primer, diria que el de S.M. la Reina (espanyola).
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Més motius clàssics, propis de les darreres cuades del neoclassicisme, amb Flora i Ceres precedint la representació del sector primari, ben mudat, amb barretina i tot. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Altres representants del sector primari: jardiners i segadors, falç en mà. Probablement soldats (espanyols) disfressats, no fos cas que es repetís un altre Corpus de Sang... i les falçs s'usessin per a fins més regicides.
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
La deessa Pal·las i les arts, el déu Neptú i els homes de mar. 
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Les arts pictòrica i escultòrica precedint el carro segon, amb una representació de l'Emperador romà.
1828. «Entrada de SS.MM. en Barcelona»,
Impremta d'Estivill, carrer de la Bòria.
Temis, deessa de la justícia (borbònica, quin oxímoron!) i Astrea, la filla que tingué amb Zeus mateix, portadora dels rajos divinals de son pare.