Seguidors

20160527

[1422] Entre els Mallos de Riglos primaverals

2016. Los Mallos de Riglos (Prepirineu d'Osca).
Vista general de la regió, amb els malls de roca del Terciari erosionada per segles de corrents d'aigua, de pluja i de vent.
Dilluns de Pasqua assolellat, el primer dia d'aquesta primavera que ve de gust posat el cap sota l'aigua de les fonts per refrescar-se de l'assolellada migdiada. El tomb l'hem començat des del poble cap al Puro, que a la llum del matí no llueix encara gaire. Pugem cap a dalt la serra per arribar als miradors i continuar per la pista fins a l'ermita romànica de Sant Miquel i l'antic castell de Marcuello, amb espectaculars vistes al Nord, a les Tres Serors totes nevadetes encara, durant tot el trajecte. Continuarem fins al Mirador de los Buitres, al cap de tot d'Os Fils (a la dreta), amb espectaculars vistes a tot el conjunt. La tornada es fa pel congost del barranc de los Clérigos, en un pas estret entre les altes cingleres del Paredón d'Os Güitres, per continuar per la pista que recorre tot el conjunt des dels peus de tots els Mallos centrals i fins als del poblet de Riglos. Els voltors comuns són els reis dels espadats, els famosos buitres leonados d'en Rodríguez de la Fuente de la nostra (encara tardofranquista) infantesa.

El sol hi toca de ple i la llum de tarda sobre aquests malls o martells de roca pura els fa encara més gegantins. Per acabar d'allargar la passejada i agafar una altra perspectiva, pugem fins al peu de la ferrata del Cubilillo, convertit en esplèndid mirador.

Destaquen sobre un entorn desforestat, només ple d'arbustos i garrics, això sí, esplèndidament florits durant el mes de maig: les argelagues de groc intens, i els timons exuberants de flor i d'olor, repoblen tots els racons del ruta, sempre a mig camí entre la verda terra baixa i l'intens blau cel.
2016. Los Mallos de Riglos (Prepirineu d'Osca).