1912. «Los Raiers», de Ceferí Rocafort (1872-1917), Tip. L'Avenç, BCN.
«No és cap despropòsit assegurar que arriben partides de fusta a Lleida, el cost de la quals és vuit vegades més que el preu de compra a peu de bosc». Les dificultats del camí ho justificaven sobradament, i posa com a exemple el següent fet: «des de Tor a Llavorsí (30 kilòmetres aproximadament), per a barranquejar unes 6.000 peces, hi varen estar més de tres mesos ocupats una colla de 33 a 34 hòmens. Veritat és que el riuet de Tor fins que troba el Noguera de Vallferrera, damunt d'Alins, se desenrotlla en un seguit de revolts acanalats i de caients enasprades, formant una de les més abruptes riberes del Pirineu. Per al transport d'aquesta partida feren tres tirades amb diferents viatges cada una, empleant-hi part d'una primavera i dues tardors».
I en el futur? Era imminent aquell any l'inici de les primeres obres hidràuliques de la Canadenca. Segons l'autor, «en la concessió d'aprofitament de l'esmentat riu... sabem que s'ha reservat la servitud de pas dels rais; emperò lo que s'ignora és com s'ho faran per guanyar els 8 o 10 kilòmoetres que haurà de tenir l'estany des de Sant Antoni (Talarn) al terme de la Pobla, si no els posen un remolcador, i com salvaran els 80 m d'alçada del mur que s'ha de construir per retenir aquell immens safareig».
La resposta era imminent, «si la colossal empresa nord-americana aconsegueix portar a feliç terme l'obra amb tanta activitat començada i que en temps no llunyà ha de capgirar la manera d'ésser de bona part de la nostra benvolguda regió». En Ceferí Rocafort ho encertava, però el dubte que alguns, pocs però, tenim després de cent anys, és si aquest capgirament ha valgut la pena: per als accionistes i consellers de les hidroelèctriques (banquers filofeixistes, o actualment expresidents del govern de la nostra estimada metròpoli, diuen que gairebé a cent mil euros l'any) segur que sí; però, i per al habitants del Pirineu, els de llavors i els d'ara? |