Seguidors

20140204

[604] La BCN siscentista

1627. BCN. Daniel Meisner.
Daniel Meisner (1585-1625) fou mig poeta mig topògraf, en llengua alemanya. Va començar la seva primera publicació, titulada Tesaurus Philopoliticus a Frankfurt al 1623. Inicialment contenia més de 350 gravats de ciutats i plànols. El treball es va imprimir cap 1678, i fou publicat per Eberhard Kieser. Llavors la col·lecció de planxes de coure es va vendre a un nou impressor, que la continuà sota el títol Sciographia Cosmica.
Cap a final de segle, quan se'n publicà la darrera edició, les làmines havien augmentat fins a 800. Per contemplar-los, poseu-ne el nom al buscador, i us apareixeran desenes de bellíssims gravats. 
1627. BCN. Daniel Meisner.
Un gravat preciós, acolorit i detallista, pres des de la perspectiva de Montjuïc, amb un lieder sonant el llagut. 
1627. BCN. Daniel Meisner.
En primer terme, la Porta de Sant Pau i la de Sant Antoni una mica més amunt i més monumental. La muralla continua i la corba cap a dins de la part de dalt n'és el Portal de l'Àngel. Fora vila, diria que apreciem Sarrià a l'esquerra i el monestir de Valldonzella.
1627. BCN. Daniel Meisner.
La doble muralla de la ciutat de Barcelona des dels temps del Rei Cerimoniós: la del Paral·lel i, a dins, la de la Rambla. Darrere d'aquesta, l'església gòtica i campanar de Santa Maria del Pi. I més endarrere a la dreta, la catedral de la ciutat.
1627. BCN. Daniel Meisner.
Les drassanes rere de la muralla. Al fons, les torres bessones de Santa Maria del Mar. El moll no hi apareix dibuixat, i una galera i un parell de vaixells es mostren ancorats davant la costa. 
1627. BCN. Daniel Meisner.
Els horts de davant i darrere de la nova muralla. 
1627. BCN. Daniel Meisner.
El pla de Barcelona amb la serralada litoral al fons. La vista de la ciutat des de Montjuïc esdevingué característica des de la primera de Georg Hoefnagel de 1535, publicada a Civitates Orbis Terrarum, de Georg Braun i Franz Hogenberg al 1572, i la de Wyngaerde de 1563.
1627. BCN. Daniel Meisner.
Una altra edició del gravat en blanc i negre.
1627. BCN. Daniel Meisner.
La ciutat dins la muralla vella sobrepoblada, la muralla nova per omplir.
1627. BCN. Daniel Meisner.
S'aprecia ben bé tota la muralla interior o segona muralla (la primera fou la romana) amb ses torres, actualment les Rambles, i la muralla del Cerimoniós o tercera muralla, de la qual se'n conserva el pany de les Drassanes.
1627. BCN. Daniel Meisner.
La muralla no ensenya els baluards que des del segle XVI s'hi van anar afegint. A la dreta, davant el Portal de l'Àngel, el convent de Jesús; darrere el trobador, la porta de Sant Pau, i més amunt, la de Sant Antoni, amb el camí cap a Sants. 
1627. BCN. Daniel Meisner.
La línia de l'horitzó de les ciutats medievals: un bosc de punxes de campanars i torres de les muralles. Al fons, Pedralbes i un poc més a la dreta, Sarrià. Al centre, el campanar de Sant Just i Sant Pastor, amb la Seu catedralícia més cap a la dreta.
1627. BCN. Daniel Meisner.
La façana i les torres de Santa Maria del Mar retratades amb un esplèndid realisme. Encara no s'hi veu el moll del nou port, per la qual cosa és probable que l'obra fos còpia d'alguna de les cinccentistes més que no pas feta d'observació directa.