Seguidors

20150708

[1087] Per Conangles fins al Tuc de l'Estanh Tòrt de Rius

2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
EL GR 11 és el sender pirinenc per excel·lència, preciós per totes bandes al llarg de son recorregut. A la Vall de Conangles, la majestuositat del paisatge es fa present, mentre el sender va trescant de manera sostinguda cap al port de Rius, a 2.350 m.
La ruta està molt ben marcada i el sender és del tot transitable... només que allò que té la muntanya... no para de fer pujada.
Escriu en Coromines: «Vall de Conangles, en el terme de Viella (Vall d'Aran). Important afluent esquerre de la Noguera Ribagorçana que desemboca a l'Hospital de Viella provinent de l'est. La Vall de Conangles és dominada pel Pic de Conangles (2.785 m), que marca la línia divisòria amb la Garona. Etimologia: d'un mot CON-ANGULUM, recolzada del riu».
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Les darreres clapes de neu es fonen sota el sol potent del començament de l'estiu.
Arribem al Pòrt de Rius. Nosaltres sempre tardem una mica més del que diuen els cartells. Ens agradaria saber qui i com s'hi posa el temps. Som a la divisòria de conques fluvials. Deixem el GR, que ens portaria a la Restanca. Davant nostre, l'objectiu de la jornada: el tuquet petit. El més alt és el Tuc de Conangles, que tanca el cap de la vall.
Doncs cap amunt falta gent! Amb l'alçada divisem el Lac de Rius, encara amb clapes de gel flotant i amb aquell color aturquesat que enamora.
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Al fons ens acompanya la vista de l'Aneto durant tota l'ascensió.
El Lac de Rius als peus del Tuc de Sarrahèra i del Malh de Rius, de forma característica.
La part final té molta pedra. Els cabirols busquen la neu per refrescar-se. S'hi estan quiets una llarga estonada. Dalt del cim, l'esperit s'eixampla i l'emoció és viva.
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Tuc de Tòrt (2.657 m). Les fotos de record... i a dinar!
Mentre dinem observem el Lac Tòrt de Rius als nostres peus, la magnífica corona d'Aran i la Maladeta. Quina millor companyia es pot disposar!
Una mica de relax, amb l'imponent circ glacial de Tòrt al darrere.
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Ara per avall falta gent. Mentre baixem pensem que valdrà la pena desviar-nos fins a tocar l'aigua de l'estany.
Davant mateix, el Tuc del Pòrt de Vielha, amb l'Aneto sempre omnipresent.
A la tarda ens empassem tot el pedregar i les clapes de neu que al matí havíem salvat pujant més lateralment. Quin tip de pedra, quin descens més empalagós!
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Amb la caloració que hem agafat durant la baixada, el banyet és obligat. D'usual, no ens cal gaire cosa per decidir de mullar-nos.
Un parell de fotos visibles, i au! que ens resta tota la llarga baixada del Pòrt fins a l'Ospitau.
La temperatura és alteta i el sol, punyent. Sort que la bellesa ens agombola i assuauja el cansament.
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
La petitesa humana és una sensació real. Si les persones gairebé no s'afiguren, els problemes s'hi fan minúsculs.
Els estralls de les allaus primaverals.
La tarda s'engriseix.
2015. Vall de Conangles, Pòrt de Rius i Tuc de l'Estanh Tòrt (era Val d'Aran).
Diuen que s'hi t'abraces als arbres, els agafes l'energia. Fet i dit, ja som baix.
L'Ospitau és a uns 1.600 m. Per tant, el desnivell d'avui ha arribat al miler de metres. Ja ho noten les cames, ja. La Capèla de Santa Quitèria sí que hi és, però del bar, malauradament, no en veiem ni rastre.
Alguns detalls florals de la jornada.