1899. Cançons de ronda, Valeri Serra i Boldú,
«La Creu del Montseny», núm. 14, 16 i 17 (MDC-BdC).
«Lo ritme de la jota entusiasma tant perquè porta en si aparellades totes les sensacions: alegria, dolor, amor, desdeny, odi... per això és tan popular, per això la canten igual homes i dones, vells i jòvens». Així començava sa ressenya el nostre folklorista, tot reconeixent la supervivència de la jota en les terres del Pla de Lleida, encara que «al pla d'Urgell se ronda més que no's balla», o sigui, es canta. Mentre que més cap al Segrià, «apropant-se més a l'Aragó... ja's balla la jota en un modo que res deixa que desitjar» respecte de l'aragonesa. Fa cent anys, doncs, la jota lleidatana encara era viva, cantada (en cançons de ronda) i ballada.
L'autor ja es queixava de la pèrdua de la cançó popular lligada a les tasques del camp, atès «que en lo birbar, collir olives, veremar, entrecavar, segar, i altres quefers pagesos, veureu substituïts amb molt mal gust nostres cants populars i la jota aragonesa». Es dol de la imperfecció mètrica i lingüística de les cobles, i en fa culpable a la desídia lírica de la veu popular, sense adornar-se que el poble prou que va fer de salvaguardar-nos els mots davant l'embat unificador dels temps i de l'Estat de la nostra metròpoli colonial.
Valeri Serra fou un gran recopilador de la tradició oral urgellenca. L'explicació sobre els orígens de la jota lleidatana, la liquida per la insulsa i anodina via tipificada del veïnatge: «la gran afició que hi ha a rondar i ballar la jota a la província de Lleida, no crec que's degui a gran cosa més que al ser veïns d'Aragó». L'antiga geografia de la jota catalana, del Cinca al Segre i a l'Ebre, ara reduïda a la part baixa de l'Ebre, conforma un marc propi de cultura, que caldrà que redefinim algun dia. La divisió provincial entre Lleida i Tarragona ens ha fet perdre de vista el lligam de l'estrat lingüístic i cultural nord-occidental forjat des del segle XII. En aquest marc, l'existència i vitalitat d'una jota lleidatana no suposa cap raresa ni cap moda adoptada per veïnatge, sinó l'expressió profunda d'una manera de ser, perduda i oblidada al llarg del segle XX, de la gent de Ponent.
«Com en una ronda hi van molts joves, fàcilment s'endevina al sentir-los cantar, quina intenció tenien al escollir la cobla... La quinta per exemple està molt en voga i la canten sempre'ls que estan pròxims a anar a soldat... constituint una bella costum:
Mare de Déu de les Sogues, Sant Cristo de Balaguer, guardeu-me la meua xica, d'aquí que jo tornaré». |