1913. Gerri de la Sal (el Pallars Sobirà).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.
La població i agregats constaven de 499 habitants, cinquanta menys al cap de deu anys, al 1920. A banda del monestir, a la vila hi ha l'Església de Sant Feliu, que marca la festa major del primer cap de setmana d'agost: «Se veu cada any molt animada, sobretot quan se balla la morisca, dansa exclusiva d'aquesta localitat, que haurien de procurar conservar de totes passades, puix és la nota més típica de la festa i la més atractiva per a los forasters que hi concorren». Així ho han fet, i encara avui els gerriencs la dansen, ara cap al tercer diumenge d’agost i des de fa uns anys s’hi ha afegit la representació teatral de la llegenda, que dóna un origen mític a aquesta dansa. Pep Coll en la seva obra teatral inèdita La Morisca de Gerri (2004), donà forma literària a aquesta llegenda. Actualment se'n fa la representació en base a aquest text de l’escriptor pallarès.
Llegenda de la Morisca de Gerri de la Sal Un dia d'agost les hostes sarraïnes es van aturar a reposar a les rodalies de Gerri de la Sal i el cabdill sarraí que les manava, va sentir parlar que tota la comarca lloava la delicada bellesa de la filla del batlle de la vila i va pensar d'emportar-se-la perquè li fes d'esclava. La Gent de Gerri va saber les intencions del cabdill i van decidir defensar-la, fins i tot exposant-hi les vides. Però la filla del batlle, llesta i astuta, va pensar que es podia defensar sense que calgués posar en perill a ningú, valent-se de la seva bellesa i la seva gràcia dansant. Els sarraïns, tal com havien convingut els veïns, van entrar a Gerri sense trobar cap mena de resistència i tot seguit el cabdill es va fer portar a la noia, que ja estava preparada amb el seu millor vestit. Al veure-la, es va adonar que encara era molt mes bonica del que li havien dit. La filla del batlle va pregar al cabdill sarraí que abans de marxar li deixés ballar una dansa a la plaça del poble per acomiadar-se dels seus veïns, prec que li fou concedit. La jove començà a ballar una harmoniosa dansa que deixà bocabadat el cap dels sarraïns. En aquell moment, la captiva donzella, agafant-li la mà, el va convidar a ballar. El sarraí va començar a puntejar els primers passos de la dansa entre l'entusiasme de la seva tropa. Va ser llavors quan la reina de la dansa, com era nomenada, simulant un pas del ball, va donar a terra un cop amb el taló, senyal que havia convingut amb els vilatans, que en aquest moment i tots a la una, els uns pujant pel pont, els altres venint corrent pels carrers i uns quants més sortint de les cases que envolten la plaça, van acudir armats amb falçs i forques, fent molt soroll i amb forts crits, i aconseguint així que els sarraïns fugissin, pensant que eren atacats per les tropes del Comte del Pallars (la morisca de Gerri). |
1913. Gerri de la Sal (el Pallars Sobirà).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.
L'absis del monestir, clixé d'Adolf Mas.
|
1913. Gerri de la Sal (el Pallars Sobirà).
«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort.
Capitell de la porta de l'església.
|
1913. Gerri de la Sal (el Pallars Sobirà).
Un breu resum històric del monestir i de notes bibliogràfiques.«Geografia General de Catalunya, Província de Lleyda» per Ceferí Rocafort. |