Seguidors

20140719

[779] Arbeca del XIX al XX, més

1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).
Sant Crist de l'església de Sant Jaume el Major.

Segons que conta la tradició i recullen aquests goigs, la imatge del Sant Crist Crucificat fou construïda (fabricat hi diu al goigs) per mans d'àngels peregrins a l'ermita arbequina de Santa Catarina (així, en dialecte lleidatà), en temps del rector Joan Valls, que ho fou de la vila des del 1655 al 1701. Segurament, també en aquesta època en devien nàixer els Goigs, molt divulgats o recreats pels rectors de la Contrareforma catòlica, com una manera directa d'arribar amb música i cant, romeries i aplecs, a la devoció i pietat dels fidels:

...Tan llastimosa figura
En forma de un peregrí,
Un àngel fabricà assí,
Per nostra dixa i ventura;
Y perquè en Vós advocat
Tinga Arbeca i sa devesa...
Segle XIX. Arbeca, les Garrigues.
Goigs a la prodigiosíssima imatge del Sant Cristo de la Vila d'Arbeca,
edició de J. Sol, Lleida.

Igual que als pobles de la Plana d'Urgell, les tretes o processons pel terme amb les imatges invocades per combatre la sequera, degueren ésser freqüents, fins al punt que el rector que escrigué els goigs, va haver de fer-hi referència en una estrofa:

Quan los blats se van secant
si lo pagés adolorit
vos ho demana contrit,
li donau pluja abundant.
Socorreu-nos, Pare Amat,
puix sabeu nostra pobresa.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).
Sant Crist de l'església de Sant Jaume el Major.
Detall de la imatge davant l'altar major. Un resum de la llegenda:
En aquell temps les peregrinacions a Sant Jaume de Compostel·la estaven en plena eufòria. L'ermita de Santa Caterina a més de ser lloc on els arbequins anaven per invocar la Santa, també era lloc de refugi per als pobres peregrins, que de diferents llocs d'Europa, passaven per Arbeca, de camí cap a Galícia, a venerar el sepulcre de Sant Jaume. Un bon dia d'hivern, d'aquells tan freds, de boira humida, feren cap a Arbeca dos peregrins de terres llunyanes. Els portals de la vila, per ser hora molt avançada, estaven tancats. Donaren un tomb per fora el poble per veure si podien descansar aquella nit. Els pobres peregrins, invocant-se al bon Déu, s'adonaren de l’ermita que estava dalt del turó. Fregant-se les mans per fer-se passar el fred, i a bon pas, pujaren dalt de l'ermita de Santa Caterina, per demanar estada durant aquella nit.Trucaren a la porta, i amb veu trèmola, demanaren caritat per amor de Déu. Tot seguit els contestà una veu molt amable, que ja amb la porta oberta, els féu entrar i els conduí a una estança no gaire gran però on hi havia uns tions que cremaven, que per a aquells dos peregrins, els semblà entrar a la glòria. 
Mentre aquells dos peregrins es feien passar el fred, el bon ermità els preparà un plat ben calent, d'una sopa que tan sols ell sabia preparar. Una vegada refets d'aquell llarg camí, del cansament, del fred i amb els estómacs plens, els peregrins demanaren per visitar la capelleta. Quedaren meravellats de la pau que allí s'hi respirava. Pregaren a Santa Caterina i sense adonar-se'n quedaren adormits. Al matí següent anaren a donar les gràcies al bon ermità i li digueren que havien de marxar per tal d'arribar al sepulcre de l'Apòstol com més aviat millor. El bon ermità els pregà que es quedessin uns dies per tal de refer forces i que una vegada refets, ja emprendrien el camí.
Els peregrins així ho feren. Un bon matí, dels que romangueren a l'ermita, a l'anar a buscar llenya per fer foc, veieren un tronc molt ben tallat i digueren que per cremar-lo era malaguanyat. Ells tenien bones mans i digueren, “ja sabem el que podem fer per agrair al bon ermità tot el que ha fet per nosaltres, ja que de diners per pagar-lo no en tenim, però a la capelleta hi falta un Sant Crist”. Es posaren mans a l'obra i en pocs dies esculpiren un Sant Crist. Ells mateixos quedaren meravellats de l'obra que havien fet: el cap abaixat per parlar-nos, els braços oberts per acollir-nos i el cor traspassat per estimar-nos. Tot un conjunt de pau, amor i bondat. El deixaren a la capelleta i emprengueren el viatge cap a Santiago de Compostel·la. Arribà l'ermità, i com de costum, entrà dins la capelleta per donar gràcies a Santa Caterina, però en fixar-se amb l'altar, quedà meravellat. Al front hi havia la imatge de Santa Caterina i ajagut al peu de l'altar hi havia aquell Home, que tot i estar clavat en creu i nafrat per tot arreu, inspirava pau i amor.
Sortí per donar les gràcies a aquells dos artistes peregrins, però ja no els trobà enlloc. Baixà al poble i ho explicà a tothom. La gent pujà a l'ermita a veure aquell Crist; uns al veure'l, s'agenollaven i pregaven; als altres, els ulls els ploraven, però tots junts l'agafaren i el col·locaren al bell mig del poble, dins la capella de Santa Llúcia. Aquest fet, es considerà un miracle i de llavors ençà, sempre ha sigut l'intercessor millor que Arbeca ha tingut. Aquesta imatge romangué sempre al mig del poble d'Arbeca fins l'any 1936, que fou cremada. L'any 1940 s'entronitzà la nova imatge per suplir l'anterior. La devoció seguí en el cor dels nostres avis i cada any, per la festa del Sant Crist, el 14 de setembre, s'omplia l'església de gom a gom com cap festa de l'any (http://www.arbeca.cat/borrassa/b4.pdf).


1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

Comptava la vila en aquelles dates 2639 habitants, repartits a parts iguals entre homes i dones. S'hi anoten les cases d'un, de dos i de més pisos, i la  importància de l'aigua de reg del Canal d'Urgell: «Regado actualmente el terreno por el Canal de Urgel, la población se abastece de sus aguas; habiendo antes dos balsas, una para las personas y otra para las caballerías, hoy abandonadas. También había una fuente en la población y varias en el término, pero de escasa agua y poco agradable». El castell ja era enrunat: «Se encuentra situada la villa de Arbeca en el declive de un peque, en pequeño cerro, en cuya cima hay la ruinas de un soberbio castillo feudal que la señorea desde antiguo, en las postreras estribaciones de la Segarra y comienzo del Llano de Urgel».


1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

«Desde hace años, algunas comarcas, especialmente de las Garrigas, han aclimatado en sus tierras el olivo arbequín, criándose allí lozano y robusto, semejando de lejos enormes matas de albahaca». S'hi fa refència al Sant Crist de l'església «de San Jaime Apòstol, la que figura una Cruz: es grandiosa y fue edificada en 1686», i s'hi comenta l'etimologia parlant o popular del segell, amb un dibuix en forma de jeroglífic amb un bec d'ocell al mig. Segons Coromines, l'etimologia del nom provindria d'una arrel cèltica del mot bec, però en el sentit aplicat a tossalet punxegut, o sigui, un poble situat «prop del bec o punta del turó», i descarta totalment la seua identificació amb una Urbicua celtibèrica del temps del romans.
1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

Referència a l'encunyament de moneda arbequina, biografia de l'arbequí Joan Giner, organista i mestre de primeres lletres, i a les hipòtesis etimològiques del nom de la vila.
1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

«El formidable castillo, propiedad de la casa de Medinaceli i primerament de los Duques de Cardona, que no hace muchos años se conservaba en la cumbre  de la colina en que se asienta el pueblo [...]; en el castillo había 365 ventanas y cinco torreones, con un portal llamado de los Tres Reyes, porque sobre el mismo en la parte interior hay la adoración de los Magos».
1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

Encara més disquisicions sobre l'etimologia del nom i la identificació de la vila entre les referències dels antics escriptors.
1889. Arbeca, les Garrigues.
Diccionario geográfico, estadístico, etimológico, històrico, artístico, biográfico, industrial y mercantil, etc. de la Provincia de Lérida, de Josep Pleyan i de Porta.

Una mica d'història de la vila, sempre fidel a la terra i a la gent, com totes les Garrigues, com totes les comarques de Ponent.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).
Sepulcre amb una iconografia de l'enterrament de Crist.

20140717

[778] Arbeca del XIX al XX

1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).

La Creu de terme dels Corrals o de la Bassa Bovera, ja desapareguda com les del Portal de Sant Joan, del Pubill Pau, la del camí de Lleida, la del camí de Vilanova, la de les Borgetes, la del Colomer i la del Sabater. Només resten -crec- la de Sant Roc i la del camí de Fulleda.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

Detall de la Creu dels Corrals o de la Bassa Bovera. Sense problemes per enganxar-hi un fil elèctric.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

Detall del pagès arbequí, amb faixa i barretina.
1845.  Arbeca, les Garrigues.   
«Diccionario geográfico-estadístico-histórico...», de Pascual Madoz.
Descripció de la vila abans de l'arribada de l'aigua del Canal d'Urgell. A la primera meitat del s. XIX encara «hay un soberbio castillo feudal, propio del Sr. duque de Medinaceli, cuyos muros, torres y parte del palacio se hallan en buen estado». S'hi explica com cent canalles, 60 nens i 40 nenes, acudeixen a escola, per separat esclar.

El paisatge observat és el de la terra de conreu «la mayor parte poblada de viñas y olivos, cuyo arbolado cubre casi toda la llanura y colinas inmediatas, distribuido en bancales, que presentan una perspectiva monótona, pero desde luego indican un gran cúmulo de riqueza y fertilidad. Y efectivamente, el olivo de este país es de una especie particular e indígena del mismo suelo, conociéndose con el nombre de olivo arbequín; se eleva a muy poca altura, da una aceituna pequeña, redonda y muy jugosa: se le busca mucho porque el aceite que produce es el mejor de la provincia».
1845.  Arbeca, les Garrigues.   
«Diccionario geográfico-estadístico-histórico...», de Pascual Madoz.
Hi ha 2 molins fariners i «muchos de aceite, uno de estos, comprendido en un espacioso edificio con 14 prensas, es propio del duque de Medinaceli». El comerç es basava en el tràfec d'aquest oli garriguenc. Llavors la població rondava els 1.900 habitants.


1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).

Una altra perspectiva de la Creu dels Corrals.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

Detall del carrer i de la creu.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

Detall del carrer, naturalment de terra, i de les cases.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).

La Creu de la Font.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

Detalls de la creu, les cases i de les padrines amb la canalla. També podem apreciar-hi aquelles antigues portalades que s'obrien de bat a bat cap enfora, i les persianes típiques, passades per damunt de la barana dels balcons.


1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch (BdC).

La Creu de la Font des de l'altre costat.
1915. Arbeca, les Garrigues.
Fotografia de Josep Salvany i Blanch.

La Creu de la Font. Detalls. Fixeu-vos en el plat i bombeta penjats al pilar de la mateixa creu.

20140716

[777] Andorra 1964

1964. Andorra.
Mare de Déu de Meritxell.
1964. Andorra.
Mare de Déu de Santa Coloma.
1964. Andorra.
Església romànica de Santa Coloma, Andorra la Vella.
1964. Andorra.
Pont romànic de Sant Antoni de la Grella, Sispony, la Massana.
1964. Andorra.
Església romànica de Sant Miquel d'Engolasters, les Escaldes.
1964. Andorra.
Església romànica de Sant Joan de Canillo.
1964. Andorra.
Edició postal de Parror's. Andorra històrica: lectura pública d'una sentència del Tribunal de Corts.
1964. Andorra.
Edició postal de Parror's. Andorra històrica: omplint bótes i porrons.
1964. Andorra la Vella.

1964. Andorra.
L'Andorra Park Hotel.
1964. Andorra.
Dos esports iniciàtics en aquells anys: l'esquí d'hivern i l'excursionisme de 600 d'estiu.
1964. Andorra la Vella.
Els inicis botigaires del país dels Pirineus.
1964. Ràdio Andorra, Encamp.