Seguidors

20130704

[388] Corredor mediterrani lleidatà

1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa, breve estudio», de Francesc Prats i Cornell 
(Fons Sol-Torres, UdL).
Fa més de cent anys, aquest economista lleidatà ja va trobar la solució dels corredors ferroviaris per interconnectar la península amb Europa a través dels Pirineus. La seua solució (recordem-ho: fa cent vint anys!) era un corredor mixt entre els dos (el mediterrani i el central), que un segle després s'han disputat la construcció amb fons europeus. L'inconvenient que tingué aquesta proposta llavors és el mateix que la del corredor mediterrani actual: serveix per unir la península mediterrània amb Europa, però no passa pas (llavors igual que ara, ja es veia clar que no calia), per l'altiplà carpetovetònic.
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
Objectiu (que avui és impossible de fer entendre en les latituds espanyoles): un ferrocarril per a donar sortida a la producció: «Para que esta red produzca los beneficiosos resultados que han dado al país vecino la supremacía en la producción de todas especies entre los países de Europa... son precisas grandes vías férreas de carácter general y otras secundarias..., que pongan en fácil y directa comunicación con aqeulla á todos los lugares en que sea posible la producción en cualquiera de sus manifestaciones». 
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
Ferrocarril Lleida - Coll de Salau: 156 km. 
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
El ferrocarril es faria només fins a la Pobla de Segur a les primeries dels anys 20 del proper segle. Les dificultats de construcció fins a Esterri (km.147) i fins a Isil, «en cuyas inmediaciones se trata de abrir la boca española del túnel internacional... La linea deberá penetrar á 1262 m de altitud, en un túnel de 6599 m de longitud... saliendo ya en Francia por el valle de Salat...»
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
Aquest projecte diu que «tiene a favor el voto científico de los ingenieros civiles». Però si no tens l'estudi d'opinió favorable de la FAES, no hi tens res a pelar!
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
Pressupost detallat.
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
La primera indústria beneficiada, avui morta, de la línia de ferrocarril havien de ser la del mineral de ferro.
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell.
Però també i sobretot dels productes naturals d'aquests territoris. De València a París a preus molt més competitius que pel corredor central, que ja aleshores era la nineta dels ulls dels espanyols, que ens manaven i encara ens manen, sortosament i democràtica per poc temps més, Déu t'ascolto...