1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa, breve estudio», de Francesc Prats i Cornell (Fons Sol-Torres, UdL). Fa més de cent anys, aquest economista lleidatà ja va trobar la solució dels corredors ferroviaris per interconnectar la península amb Europa a través dels Pirineus. La seua solució (recordem-ho: fa cent vint anys!) era un corredor mixt entre els dos (el mediterrani i el central), que un segle després s'han disputat la construcció amb fons europeus. L'inconvenient que tingué aquesta proposta llavors és el mateix que la del corredor mediterrani actual: serveix per unir la península mediterrània amb Europa, però no passa pas (llavors igual que ara, ja es veia clar que no calia), per l'altiplà carpetovetònic. |
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell. Ferrocarril Lleida - Coll de Salau: 156 km. |
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell. Pressupost detallat. |
1893. Lleida, «Ferro-Carril Noguera Pallaresa...», de F. Prats i Cornell. La primera indústria beneficiada, avui morta, de la línia de ferrocarril havien de ser la del mineral de ferro. |