1968. «Justícia per als colons de les terres lleidatanes», Jaume Roca. «Nous Horitzons», 13, primer trimestre. A aquelles alçades, el conflicte dels pagesos amb els beneficiats, als termes de l'est de Lleida, i amb dels canonges catedralicis al Baix Segre era ja de domini públic a tot Catalunya. Fins i tot el Vaticà en fou assabentat, per mitjà de carta al Papa Pau VI al mes d'octubre de 1967 i rèpliques a la premsa a cada anunci que els beneficiats hi havien fet. De manera que aquells mesos s'entaulà una guerra dialèctica per veure de guanyar el relat. Els colons volien fer una compra col·lectiva i a preu raonable. Al moment de l'escrit, a la primavera de 1968, continuava encara aquesta lluita dels advocats dels beneficiats per vendre directament les terres als colons, mentre que aquests es mostren segurs en la seua unitat i objectiu de compra col·lectiva |
«El 1935 els sacerdots anomenats beneficiats accepten vendre les terres als pagesos i signen un contracte de venda per poc més d’un milió de pessetes (6.000 euros d’aleshores). L’any següent, els canonges fan el mateix amb els parcers de Montagut. El pare de Francesc Bullich, un parcer ja jubilat, va negociar amb els canonges la compra de les 2.000 hectàrees per un milió de pessetes, i en van avançar 200.000 en el moment de signar l’acord. El pare sempre li explicava que els canonges estaven molt nerviosos i feien temps, fins que va saber per què. Van rebre una trucada telefònica que els confirmava l’inici de la rebel·lió feixista. Era el vespre del 18 de juliol del 1936. Els canonges van agafar els diners i van desaparèixer. El contracte no es va signar i els diners es van esfumar» (Quatre capellans contra el caciquisme de l’església, Salvador Giné, 29-05-2016).
«Memòria històrica. latifundi clerical. La lluita per la terra», Ventura Margó (2 de febrer de 2018, enllaç):
«Així, el pagès i militant del PSUC Pere Rosselló Casol (Callarriba) va entrar en contacte amb la gent del grup de colons i va concertar una entrevista amb els masovers de la Unió Laïcal de Beneficiats i amb membres de la direcció del PSUC. El lloc de trobada va ser una torre de la partida de Butsènit. Els colons hi van ser representats pels seus dos líders: Gregori Biosca, pagès d’Albatàrrec, president i fundador del grup, i Celestí Regué, pagès de la Bordeta. Per part del PSUC hi havia Pere Rosselló i Ventura Margó. La xerrada va durar tot un llarg matí d’un diumenge. Les primeres paraules dels dos representants de les forces vives van ser que desconeixien la història dels dos latifundis clericals de les terres de Lleida i esperaven que se’ls hi expliqués. Va ser Gregori Biosca qui va començar la narració: 'El latifundi clerical propietat de la Unió Laïcal de Beneficiats, de 3.340 ha i compost per 830 famílies. Aquelles terres ermes i salabroses, havien estat donades pels senyors feudals a l’església en segles passats, i sols l’esforç dels colons les havia convertit en fèrtils'.
«L’any 1930, els colons es van organitzar en un grup i el 1935, sota la República, els capellans van acceptar, de mala gana, vendre-les -era una vergonya que al segle XX continuessin existint latifundis clericals propis d’un feudalisme desfasat. Davant del notari, senyor Peña, es va formalitzar el contracte de compromís. Per part dels capellans va firmar mossèn Jaume Pelegrí, i per part dels colons, Gregori Biosca. El preu estipulat va ser d’un milió de pessetes. Durant el primer any, els colons en pagarien dues-centes mil i la resta s’abonaria en deu anys” .
«El Gregori s’havia exiliat a França per por de ser empresonat per haver estat el cap d’aquella lluita al voltant de la propietat de les terres de l’Església. Al tornar de l’exili es va assabentar de la negativa dels capellans a respectar l’acord. El Biosca ens va fer aquest resum d’aquella història, que molt bé podria omplir mitja dotzena de llibres. Ara bé, si busquem a l’Enciclopèdia Catalana el nom 'Biosca, Gregori', principal artífex de la lluita per la terra a Catalunya, hi trobem 'Biosca, Gustau', jugador del Barça. Els dos representants del colons van demanar als membres del PSUC si se’ls podia donar un cop de mà en la defensa de la seva causa. La resposta va ser que sols un escàndol públic podia fer afluixar la prepotència de la cúpula de l’episcopat. Es tractava, doncs, de recollir el màxim de signatures de gent que fos coneguda a Lleida i província i d’enviar-les al Vaticà, dirigides al papa de Roma, junt amb una carta en què s’expliquessin els fets. La rèplica dels dos colons va ser que ja n’havien enviat unes quantes sense resposta. Llavors, se’ls va assegurar que, si tot sortia bé, aquesta vegada sí que tindrien notícies del Vaticà. Els obrers de la rama general membres del PSUC –el sector més ben organitzat en aquell moment– es van posar a la feina i van ser el motor ajudant els colons a la recollida de prop 4.000 signatures que, una vegada empaquetades, serien certificades a Correus de Barcelona per temor que la censura de Lleida les intervingués. Alhora, es van posar d’acord amb el periodista Figueruelo, d’El Noticiero Universal de Barcelona, que tenia contacte amb els corresponsals de la BBC de Londres i Ràdio París. Quan el paquet es va haver certificat, es van fer còpies del rebut de Correus amb la consigna que totes les agències de notícies d’Europa es fessin ressò de l’escrit i de les signatures.
«L’operació va ser un èxit. Com s’havia pretès, no havia passat un mes des de l’escàndol que el nunci representant del Vaticà a Madrid va enviar una carta als colons en què els convidava a anar a la capital per discutir el problema. El PSUC es va posar en contacte amb els colons i els va aconsellar que s’enroquessin en un punt, el respecte del document de compravenda del 1935, i que no fessin cas de les promeses, ja que sols pretenien parar el rebombori. Aquella lluita va durar anys de sacrifici i detencions abans no es van convertir en propietaris de les terres. Mort Gregori Biosca, Celestí Regué va passar a ser el principal líder del grup de colons, la unitat del qual encara avui perdura a pesar dels anys que fa que són els titulars de la terra».