1940-50 ca. Congost de Tres Ponts, Organyà (l'Alt Urgell).
La mateixa imatge, ara acolorida, de la sortida de l'estret cap a la ribera d'Organyà.
|
1920-30 ca. Els Ponts de la Torre, Congost de Tres Ponts, Organyà (l'Alt Urgell).
Els ponts de la Torre, el romànic medieval en primer terme, i el de la nova carretera al darrere. L'anotació de Forat dels Tres Ponts a la cartolina no es correspon amb el Pont de la Torre. Malgrat la marca de la postal, és imprescindible de mostrar-la: s'hi observa amb nitidesa com se'n despenja un entarimat de fusta amb un parell d'operaris, mentre a la base del pilar del pont, també n'hi ha uns altres. Probablement devien de treballar en el reforç del vell pont. A la dreta, a més, s'hi veu aixecada una alta i esvelta torreta de pedra amb finestres tancades a diferents nivells, que probablement fos la que va donar nom al pont. En desconec l'antiguitat i l'ús. Qui sap si feia de cabina de cobrament del peatge, com les que ara trobem a les autopistes! Les finestres permetien abocar-se al riu, potser per fer alguna operació durant el pas de rais. La profunditat de les parets del Segre en aquest punt és espaordidora, i l'alçada i força de les aigües desbocades en temps de riuada devia ésser devastadora. Segons l'amic comunicant Jordi Solé, «aquest curiós funicular aeri formaria part d'un conjunt d'elements que servien per calcular el cabal del riu en aquest punt, i la torre de la dreta serviria de baixador/caseta d'eines, i la seua construcció seria de la dècada dels anys 20/30 del segle XX». Crec que està bastant ben vist, Jordi. Llegim a 'Els Ponts del Segre', de Romà Pujadas Rúbies (enllaç): «Un mapa militar de la segona meitat del segle XVIII situava els tres ponts i dibuixava esquemàticament la xarxa de camins; és probablement la millor referència! Malgrat els segles passats des de l’època medieval, l’estructura bàsica es va mantenir fins a finals del segle XIX, quan comencen a construir-se les carreteres modernes. Cap dels tres antics ponts existeix actualment, però se’n poden veure encara vestigis. Riu avall, el primer era el pont de la Torre, al final de l’estret dels Pontarrons. Per què aquest nom? Un primer pont, potser de l’època de sant Ermengol, va ser destruït entorn del 1331; després es va reconstruir i a la vora es va construir també una torre circular vinculada al pagament de peatge, que en aquella època ja existia i era també força habitual. A principis del segle XX es construí una carretera moderna i un nou pont, molt a la vora. Durant dècades els dos ponts van coincidir, com ho demostren molts testimonis gràfics, entre altres, diverses postals d’Àngel Toldrà Viazo, que va fotografiar molts paisatges del país durant les primeres dècades del segler XX. Els dos ponts van tenir la mateixa fi, dinamitats durant la retirada republicana al final de la guerra civil. Ara hi torna a haver dos ponts, el de la C-14 és pràcticament al mateix lloc que el medieval i es continua dient pont de la Torre, però ara va en diagonal a l’eix del riu, de manera que tot passant es pot veure encara l’estrep dret de l’antic pont i a la vora una torre quadrada que no té res a veure amb la torre circular que li va donar nom molts segles enrere». |
1827. «Pont du diable sur la Segre, Voyage pittoresque et militaire en Espagne», (Gallica), gravats de Godefroy Engelmann (1788-1839) i text de Jean-Charles Langlois (1789-1870). Els clarobscurs del gravat permeten d'observar bé el forat del pont medieval, tan característic i peculiar. Sembla que l'antic camí de ferradura pujava d'Organyà per la marge esquerra del Segre (part dreta del gravat). Potser fou arran de la destrucció del pont que es féu el pas de carretera per la marge esquerra des d'Organyà i fins a enllaçar en aquest punt. La perillositat del pas de la gola resta evidenciada amb pels autors amb el cos mort estès al mig del camí. |