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20150120

[945] Setge napoleònic de Lleida

1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Una altra edició acolorida de la vista del setge i presa de Lleida per part del mariscal bonapartista Louis Gabriel Suchet. La Seu Vella enturonada dalt d'un Canyeret ja desproveït d'edificacions, amb la ciutat als peus. A l'esquerra, el Segre i el pont vell; davant per davant, el raval de la Magdalena, amb l'esplèndida església gòtica i son campanar punxegut a primera fila.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
La vista fou presa des del turonet del Secà, on s'establí el comandament general de l'exèrcit gavatxo.  La Viquipèdia francesa descriu floridament la campanya del general per les nostres terres catalanes i valencianes: 
«Au milieu de la disette générale, son armée devint florissante, et après une marche sur Valence, en janvier 1810, elle commença ses mémorables campagnes. Lérida, écueil des grands capitaines, tomba la première en son pouvoir, le 13 mai, après une victoire complète remportée sur le général O'Donnel, à Margalef, le 13 avril, sous les murs de la place. Ce dernier avait voulu secourir les assiégés, mais les cuirassiers français ont détruit une partie de son armée qui s'est replié.

Mequinenza fut forcée de capituler le 8 juin ; Tortose ouvrit ses portes le 12 janvier 1811, après 13 jours de tranchée ouverte ; le fort San-Felipe, au col de Balaguer, fut pris d'assaut le 9 ; Tarragone, la Forte, succomba le 28 juin après 56 jours de siège, ou plutôt d'une continuelle et terrible bataille, en présence et sous le feu de l'escadre britannique, de ses troupes de débarquement et de l'armée espagnole de Catalogne. Le bâton de maréchal d'Empire fut le prix de cette campagne, Napoléon le lui octroie le 8 juillet 1811.

En septembre 1811, le maréchal ouvrit la campagne de Valence. Les forts de l'antique Sagonte, qui couvrent cette capitale, relevés à grands frais par les Espagnols, l'arrêtent. Oropesa fut assiégé et pris le 25 août. La garnison de Sagonte avait repoussé deux assauts. Le 26 décembre, ayant reçu le corps de réserve de la Havane, et, sans attendre les divisions de Portugal, il passa la Guadalavia, investit Valence, pressa le siège et le bombardement, et força Blake à capituler le 9 janvier 1812. Le 10, les Espagnols, au nombre de 17 500 hommesd'infanterie et 1 800 de cavalerie, se rendirent, et Valence fut occupée. Avant un mois, la place de Peñíscola et le fort de Dénia tombèrent en son pouvoir, et complétèrent la conquête du royaume de Valence».
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
La ciutat i el Segre estesos als peus de la Seu Vella, amb l'artilleria fumejant. Al mig de la ciutat, un edifici flamejant.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
El Pont Vell sobre el Segre, i al fons de tot la fortalesa de Gardeny.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Els capitostos gavatxos en primer terme. Rere el baluard del Carme, en l'extrem on s'acabava la ciutat medieval, l'església de la Magdalena, que fruit dels embats d'aquesta contesa bèl·lica, acabà essent derruïda al 1812.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Les línies atacants en trinxera de ziga-zaga, i el baluard del Carme i la Magdalena oberts en bretxa.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Un gravat que interpreta l'assalt, però de manera romàntica i patriòtica: els atacants prenen la ciutat a baioneta calada i els defensors «cogidos entre dos fuegos, prefieren morir antes que rendirse». No en tinc la referència bibliogràfica.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836 (Sol-Torres).
Edició en blanc i negre del gravat de Massard i Rémond, probablement en alguna revista de l'època, de cap a mitjan segle XIX.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Detall de l'artilleria gavatxa, amb el comandament de l'exèrcit napoleònic observant la situació des de les elevacions del Secà de Sant Pere. 
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
El mariscal Suchet donant ordres mentre els soldats entren per les bretxes que han aconseguit obrir als baluards del Carme i la Magdalena.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Com ja havia ocorregut al 1707 durant la Guerra de Successió, els atacs als murs de la ciutat es van fer pel costat oposat a la fortificació de Gardeny. De manera semblant al que també havia passat al setge de 1714 a Barcelona, al baluard de Santa Clara, a l'altre costat dels dominis defensius del castell de Montjuïc.
1810. Setge de Lleida, Guerra del Francès.
Desiné par L. Massard. Peint par Jean Charles Joseph Rémond, 1836.
Les bateries fumejants dels canons defensius de la Seu i les fumarades que s'eleven dels bombardejos sobre la ciutat es barregen sobre l'horitzó.