20240512

[2581] Velles vistes ribagorçanes i pallareses de la casa Rellev



1930-35. El Pont de Suert (l'Alta Ribagorça).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).
D'aquest fotògraf del barri de Gràcia barceloní, se'n conserven unes belles estereoscòpiques de paisatges pirinencs. 

Després de l'èxit que havia obtingut amb imatges sobre l'Exposició de 1929 a Barcelona, el fotògraf s'animà a fer diverses sèries fotogràfiques de paisatges catalans, unes estereoscòpiques que denominà Relleu. Com que les va ampliar amb paisatgisme de geografia espanyola, va denominar acabar per dir-ne, com a nom comercial, Rellev. Les continuà en la immediata postguerra (per tant, no li calgué exiliar-se i continuà amb les activitats professionals en el nou règim feixista espanyol), i «curiosamente en 1942 cambia de nuevo su marca rescatando la palabra RELLEU» (enllaç).

1930-35. Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs ().
Una mostra de les col·leccions d'estereoscòpiques.
«El fotògraf barceloní Josep Codina Torras – sota la firma RELLEV- va començar a publicar vistes estereoscòpiques amb motiu de les exposicions de Barcelona i Sevilla de 1929. Va arribar a editar 175 col·leccions de vistes de tota Espanya, cadascuna de 15 fotografies estereoscòpiques que va comercialitzar a principis dels anys 1940» (enllaç).

1930-35. El Pont de Suert (l'Alta Ribagorça).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).
La passera sobre la Noguera Ribagorçana al Pont de Suert. Simplement, espectacular. 
Les quinze imatges d'aquesta sèrie abracen els pobles de la carretera del port de Perves, que comunicava el Pallars Jussà amb la Ribagorça, i es completen amb imatges de la vall de Boí. Fins a la construcció de l'N-230 a la postguerra, aquest pas per Perves i Llevata fou la ruta més avinent per arribar a la Ribagorça i saltar pel port de Vielha fins a la Vall d'Aran.

1930-35. El Pont de Suert (l'Alta Ribagorça).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).
Els porxos mai no poden faltar a l'urbanisme pirinenc: el temps hi obliga.

1930-35. Sarroca de Bellera (el Pallars Jussà).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona

1930-35. Sarroca de Bellera (el Pallars Jussà).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).

1930-35. Sarroca de Bellera (el Pallars Jussà).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).

1930-35. Perves (l'Alta Ribagorça).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).

1930-35. Perves (l'Alta Ribagorça).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).

1930-35. Cadolla (el Pallars Jussà).
Col·lecció Rellev: vistes estereoscòpiques del Pirineu, 
de Josep Codina i Torràs (Arxiu Aj. Girona).




Quina la fem? Canal Whatsapp