20211215

[2334] Lo Veloç Club lleidatà, primer club esportiu lleidatà (ii)

1894. Pioners del ciclisme català.
«Noticiario Mataronès», de 28 d'agost (ARCA).
L'equipament i les bicis de l'època. Sense frens.

1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.388, de 27 d'abril (ARCA). 
Per tercer any consecutiu, s'hi programaren curses ciclistes, a la Festa Major de maig. Ara ja «bajo el patronato del Excelentísimo Ayuntamiento». El nou esport adquiria, doncs, prestigi i suport en la societat lleidatana. És clar que llavors encara no tenia una bicicleta qui volia. 

1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.343, de 4 de març (ARCA). 
El Veloç Club ja tenia local amb gimnàs des de l'any anterior, però la notícia parla d'una nova inauguració. És probable que durant l'hivern decaiguessin les activitats cicliestes. Per celebrar-ne la represa, una dotzena de ciclistes locals s'arribaren fins a Bell-lloc en 42', «uniformados y montados en sus velocimans».
 
1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», de 13 d'abril (ARCA). 
Josep Coll n'era el president, del Veloç Club, i, a més, un dels màxims practicants. Llavors no existien clubs professionals amb estaments directius. Els mateixos esportistes gestionaven la societat. El nostre màxim primer ciclista lleidatà, doncs, havia fet sortida fins a Baiona i tornada, en tres dies. L'última etapa de 189 km la recorregué en unes 12h. Tan ben entrenat, no és gens estrany que s'emportés els primers premis a les curses de la festa major!

1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.393, de 3 de maig (ARCA). 
S'hi confirma «la decidida protección que encuentran entre las corporaciones y distinguida familias de la capital» aquells primers ciclistes lleidatans, tots de casa bona.  
 
1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.397, de 8 de maig (ARCA). 
La inscripció per a les curses de la festa major. A banda dels locals, també n'hi participaven de forasters. Llavors l'esport era considerat una «naciente diversión», ben lluny dels diners que acabarà movent al llarg del segle XX.
 
1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.399, de 10 de maig (ARCA). 
Al programa festiu, s'hi detallaven les vuit curses que es farien aquella tarda. S'hi fa la distinció, que desconec ara mateix (potser el pes i la grandària de la màquina), entre curses de bicicletes i de bicicles. També s'hi feu cursa de tricicles, tricicletes i tàndems. La darrera cursa era de consolació per a «toda clase de máquinas y que no hayan obtenido premio en las carreras anteriores». Pensem que els participants, ni tampoc els forasters, cobraven res, i s'ho havien de pagar tot de la butxaca. Un premi sempre servia de consol. 

Hi hagué les curses reservades per als socis del Veloç Club i les obertes. Cada tomb al circuit dels Camps Elisis, passeig central i lateral, feia 800 m. La Banda de música municipal, sota batuta de Jaume Roig, no hi faltaria. 

1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.400, d'11 de maig (ARCA). 
Els premis de les curses s'exposaren a l'aparador de la Plateria de Ramon Grau. S'anunciava que «en extensos y detallados programas constarán los nombres, color del vestido y peso de las máquinas» de cadascun dels velocipedistes. Es repartiren a l'entrada. Per agafar cadira, calia pagar dos ralets i es podien comprar per endavant en diverses botigues de la ciutat. S'ornaren fanals amb flàmules i penons. En resum, una festa d'alta volada social en aquella nostra ciutat provinciana. 

1890. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Huesca», de 16 de maig. 
Els campions oscencs d'algunes de les proves de la jornada.

1898. Xavier Gosé, «Club Velocipédico», BCN.
No sabem si el nostre Veloç Club dispensava títols de soci. Sembla que era un costum. El nostre famós dibuixant i pintor Xavier Gosé dissenyà els del club velocipèdic de la capital del país. 

1891. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.658, de 24 de març (FPIEI). 
Gairebé un parell de mesos abans de la cursa, ja bullia l'olla, amb els premis que s'hi donarien, que incloïen els que oferien distingides mosses de la ciutat, «regalando cintas que serán adjudicadas en premio», i exposades a la llibreria de Josep Sol. Molt a l'estil medievalitzant de les penyores als cavallers, en el qual s'hi reconeixien les classes benestants.   

1891. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.686, de 26 d'abril (FPIEI).  
Sembla que tothom corria i s'espavilava per ser present d'una manera o l'altra a la festa. L'èxit del ciclisme a Lleida semblava, doncs, imparable. 

1891. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.687, de 28 d'abril (FPIEI). 
El programa oficial de la Festa Majors s'exposava en grans cartellassos a la façana de la Paeria, «esmeradamente impreso en varias tintas y casi casi podríamos tachar el anuncio de lujoso». Les curses velocipedistes del nostre Veloç Club «seran el succés de la fiesta»!

1891. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.700, de 14 de maig (FPIEI). 
 Crònica de les curses de la festa major d'aquell any, tot un esdeveniment social per a la ciutat: «Mucho sol, mucha gente, mucha bicicleta, mucha dama, mucha poda por los Campos Elíseos». O dit altrament: «Todo Lérida estaba allí».

Hi hagué un parell de tribunes, la de les autoritats municipals i la del Veloç Club, al costat de la qual hi havia «el vivac de los carreristas y una mesa y tres sillas para los periodistas». Les cadires, de pagament, totes plenes a vessar, «a pesar del sol tan fiero». Això sí, crítiques a l'alcaldia per l'esporga dels plataners, que privaren d'ombra els concurrents. 

La cursa internacional fou de vuit tombs al circuit, amb uns 6.400 m. en total. Un dels premis havia arribat de «S.A.R. la Serenísima Infanta D. Isabel», o sia, de la família reial (espanyola). En canvi, «las cintas, obra primorosa de algunas señoritas, no dieron el juego que esperábamos». Vaja, que no els foteren ni cas, els ciclistes.

El ciclista lleidatà, senyor Coll, fou el gran triomfador de la tarda, i ja tenia en el jove Segarra un deixeble local avantatjat.

1891. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Diario de Lérida», núm. 1.883, de 21 de desembre (FPIEI).  
 Notícia sobre les darreres novetats internacionals en el disseny de bicicletes, prova de l'interès que tenia l'esport entre els lleidatans, si més no, entre el jovent de classe benestant. El cas és, però, que no hi ha rastre de curses ciclistes a la festa major de 1892. Encara devia durar l'empatxamenta de tanta aristocràcia i tanta cinta de l'any anterior. 

1918. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«El Diluvio», de 13 de maig (ARCA).  
El ciclisme a Lleida, però, ja s'hi havia arrelat. Les activitats del Veloç Club Lleidatà s'aniran allargant poc o molt durant els primers decennis del nou segle i fins a la guerra. Amb alts i baixos, és clar. L'any 1918 es parla del novell Veloç Club Ciclista de Lleida. 

1896. Ciclisme femení.
«La Vanguardia», de 30 de setembre (LV).  
Notícia sobre la constitució d'un club velocipedista entre les infermeres londinenques. Les discussions (patriarcals) sobre si l'esport era apropiat al «bello sexo» estaven servides. 

1896. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«El Pallaresa», de 22 d'abril (Sol-Torres).  
L'afició a les bicicletes entre les senyoretes també arrelava a la ciutat, que aprenien a pedalar durant els temperats matins primaverals als Camps Elisis. 

1896. Ciclisme a BCN.
Il·lustració d'una cursa al passeig de la Ciutadella.


1899. «Sport Club Agramuntense».
«El Pallaresa», de 8 de desembre (FPIEI).  
Dos dies de curses en aquella festa major agramuntina finisecular, que tenia l'envelat del ball a la plaça del Mercadal, a on «los corredores seran obsequiados con un brillante baile».  Les curses eren amenitzades per la banda local La Lira. Aquell any s'hi inaugurava l'enllumenat públic de la vila. No és cap despropòsit que semblant afició al ciclisme s'anava afermant a altres poblacions lleidatanes. 

1918. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«Stadium», de 20 de juliol (ARCA).  
Ressenya de les curses del Campionat de Catalunya celebrat a Lleida, amb organització del Veloç Club lleidatà, i que segons la notícia fou a la ciutat «un anténtico acontecimiento» que havia d'afavorir que «en Lérida el ciclismo renazca con tan buenos augurios».

1918. Lo Veloç Club Lleidatà, primer club esportiu modern de Lleida.
«El Ideal», de 27 de juny (ARCA).  
Curses de bicicletes «a l'americana», per la vigília de Sant Pere al Camp d'Esports. A la tarda, hi havia hagut gran concurs sardanístic. 

1913. Volta a Catalunya.
 J. Martí, guanyador de la cursa d'aquell any, amb detall de la màquina.