20160611

[1439] Girona, 1891

1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
Imatges de final del segle XIX de la capital gironina del reconegut fotògraf francès. L'Onyar s'escola per sota del vell pont de ferro, o de les Peixateries velles, obra del 1876 l'empresa Eiffel, que pocs anys més tard aixecà la famosa torre parisenca.
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
El pont travessa l'Onyar des del carrer de Santa Clara i el Mercadal fins al carrer de l'Argenteria i la Rambla de la Llibertat. En aquesta zona de la ciutat, s'hi establiren des de segles enrere les peixateres i la llotja del peix. 
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
Les antigues passeres o palanques van ésser consecutivament malmeses per la força de les aigües. Darrere les característiques façanes de les cases acolorides que s'aboquen al riu, destaquen les siluetes del campanar escapçat de Sant Fèlix, a l'esquerra, i de la Seu catedralícia, a la dreta. La vitalitat popular d'aquests carrers de la vella ciutat era encara visible en aquells anys: ho testimonien els llençols i roba penjats al sol dels balcons. La degradació i malmetició del lloc també era notòria, però.
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
Una altra vista de l'Onyar i el vell pont de ferro, amb Sant Fèlix ben dret al darrere. 
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
Detalls del pont i del riu.
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
El campanar i façana de la catedral per damunt de l'antic edifici neoclàssic que hi hagué a tocar del riu, on ara hi ha -crec recordar- el centre de cultura contemporània a la ciutat. 
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
L'esplèndida escalinata als peus de la façana de la Seu gironina.  
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
Detalls de la rosassa de la façana a l'època.
1891. Girona.
Fotògraf: Hubert Vaffier (1834-1897), (Gallica).
La porta principal al cap del 90 graons de la majestuosa escala. La llarga exposició deixa fantasmes en moviment a la placa fotogràfica.