20150106

[921] Retaule gòtic de Sixena (i)

Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Obra atribuïda als germans Serra. Francesc i Pere, i altres dos germans, foren els grans artistes de la Catalunya de la segona meitat del segle XIV. Ses obres eren desitjades i pagades per la noblesa catalana i aragonesa. L'estil italogòtic va imposar-se per la gràcia de les figures, estilitzades, angelicals i delicades, i també pel gran acoloriment dels quadres. En canvi, les imatges són mancades encara de perspectiva (fotografia Viquipèdia i monestirs.cat)
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

La Mare de Déu amb el Nen, acompanyada de Santa Caterina i la Magdalena. Als peus, un ofertor de l'Orde de Sant Joan de Jerusalem, fra Fortaner de Glera, comanador de Sixena de l'orde de Sant Joan, el qual fóra qui hauria costejat el retaule.

Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall de les figures, plenes de gràcia i puresa, de rostre estilitzat, ulls allargassats, boca petitat, nassos punxeguts... Tot un model que triomfà a la Catalunya i la Corona d'Aragó de la segona meitat del segle XIV, quan les dames de la cort ben bé podien ser el model antagònic, malgrat les pel·lícules històriques, que ens han mostrat reis i reines per mitjà dels actors i actrius més guapos del moment.
 
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall de la Mare de Déu i del Nen Jesús.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall del mantell brodat de la Verge.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Dels cinc carrers del retaule, el central és presidit per la Mare de Déu i per la Crucifixió. El Gòlgota o Calvari ocupa la posició superior, presidint tot el retaule i com a quadre de transició entre els carrers de la part esquerra i dreta, per seguir l'ordre biogràfic de les escenes pintades.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall de Jesús a la creu.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall dels capitostos romans o bé del Sanedrí que comproven la mort de Jesús. La representació estilitzada dels cavalls, amb el cap allargassat i ben proporcionat, és magnífica.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall dels soldats romans, però vestits a l'ús medieval.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detall del desconsol de la Mare de Déu als peus de la creu. 
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Els carrers del retaule es llegeixen d'esquerra a dreta. En aquest cas, de dos en dos a cadascuna de les parts. A la part superior esquerra, doncs, l'Anunciació i el Naixement.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

L'Anunciació de l'arcàngel Gabriel a Maria, amb una flor a la mà, com a símbol de fertilitat.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detalls de l'escena de l'Anunciació, i del raig de l'Esperit Sant que, en forma de colom, Déu Nostre Senyor tramet a Maria.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

L'establia de Betlem, amb Josep i Maria al costat del bressol del Jesuset. 
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Un músic i un adorador del messies, en son llitet de palla.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detalls de Josep i Maria, i del bou i la mula.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Als carrers de l'esquerra, segueixen l'Adoració dels Mags i la Presentació de Jesús al Temple, sempre segons rigorós ordre biogràfic evangèlic.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

L'Epifania o Adoració dels Mags, tots tres blancs encara, segons el costum medieval.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

L'un de cabell ros, l'altre de pèl roig i el primer adorant, de pèl blanc. Tres calzes amb l'or, l'encens i la mirra perfumada.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

La Sagrada Família davant els Mags.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Josep i Maria porten el Nen al Temple. Les robes són luxoses i no pas de pobres refugiats en una establia. Això anava al gust de la consciència de les reials i poderoses dames que ingressaven a Sixena com a religioses.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detalls de Josep, Maria i el Nen.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

La banda de baix dels carrers de l'esquerra comença amb la instrucció de Jesús entre doctors i savis.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Jesús assegut al tron, amb son pare i sa mare al costat, aprèn les ensenyances sagrades. Destaca l'acoloriment de les túniques i l'alta categoria social de l'escena.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

La banda esquerra de la biografia de Maria s'acaba amb el bateig de Jesús.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Detalls de l'escena del bateig de Jesús.
Segle XIV, entre 1363 i 1376. 
Retaule de Santa Maria de Sixena,
Monestir reial de Sixena, Bisbat de Lleida (fins al 1999).

Sant Joan bateja Jesús en presència de Maria i altres dames. Jesús és representat amb mig cos dins de l'aigua del Jordà, plena de peixos, mentre l'Esperit Sant davalla del cel per beneir-lo amb la Gràcia de Déu.