20141117

[870] Artesa de Lleida, una història gràfica (xv): els aires del concili

2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
Els anys 1960 comportaren l'arribada dels nous aires del Concili Vaticà II, no sempre ben entesos per una part dels fidels, avesats als rancis costums del nacionalcatolicisme espanyol.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
La personalitat de Mossèn Piñol, que arribà a la parròquia l'any 1965, transformà la vida religiosa local. L'arribada als petits poblets lleidatans dels canvis promoguts pel concili depengueren en gran manera del procés de renovació dels capellans dels bisbats lleidatans.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
La vida familiar continuava marcada per les celebracions religioses: batejos, comunions, confirmacions, noces i enterraments.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
La minifaldilla entrà en els vestits de comunió: un reflex de la gran força dels canvis socials que s'imposaren al llarg de la dècada dels 1970s.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
Els recordatoris de la comunió, acolorits de dalt a baix, renoven les temàtiques, que passen a seer més infantils, maternals i innocents, i no tan transcendents com en les anteriors dècades del franquisme espanyol.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
El comiat dels difunts encara es feia amb la vetlla a les cases, però els enterraments s'anaven convertint, lentament, més aviat en un comiat comunitari que no pas en l'avantsala de les portes del cel plens d'absoltes i asperges per totes bandes.
2013-2014. «Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida».
Els recordatoris dels difunts també modernitzaren la seua tètrica imatge. Els vells carros mortuoris de cavalls deixen pas als cotxes de morts de les empreses de pompes fúnebres.
«Cal Moix. Una història gràfica d'Artesa de Lleida»,
treball de recerca de Meritxell Mir i Puig,
INS Gili i Gaya, curs 2013-2014.

part 1: