Seguidors

20150425

[1021] O Canyon d'Alquezra

2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
A la nostra comarca veïna del Somontano, el poble d'Alquézar, dit originàriament Alquezra en llengua aragonesa, conserva encara son encantador aire medieval, amb el castell i la col·legiata ben asseguts dalt del rocam.
Se'n conserven les antigues pedres, però l'antiga vida ja només viu congelada a les fotos. Fixem-nos en les espectaculars escales que es feien servir per collir els enormes aulivers del país. Des de dalt, uns bons trucs amb un bastó o canya, i aulives cap a la borrassa.
Comencen de bon matí descendit pel barranc que porta d'Alquézar a les goles del riu Vero. Tot està molt preparat per a l'allau de turistes que reben sempre seguit, però no per això la majestuositat de les parets de pedra que ens envolten deixa de perdre son encant.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Arribem a baix de tot, on ens esperen les conegudes passarel·les. Avui el riu baixa molt fluix. Els dies que deu baixar amb fort cabal, el pas per les passeres impressiona molt més.
És bellament sorprenent l'aigua aturquesada del riu.
El canyó és preciós al llarg de tot el recorregut.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Verd i turquesa s'alternen per fer acompanyar els caminant.
Un cop el riu Vero supera les angostes parets, el camí puja per la dreta de la vall.
Les antigues espones, els vells aulivers... i els lliris primaverals.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Seguint riu avall, hem deixat el poble al darrere. En la distància, s'aprecia molt bé la seua poderosa fortificació.
Baixem cap al riu altre cop, per travessar-lo pel magnífic pont de Fuendebaños, amb la bellesa de la simplicitat integrada al paisatge.
Pugem cap als plans de l'esquerra del Vero i remuntem riu amunt, direcció Asque.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
El verd feridor dels sembrats i un groc esclatant de colza es barregen per tot arreu.
La primavera se'ns mostra amb tota sa ufanor, el silenci és la nostra música.
Detalls de l'arquitectura popular, que el temps s'endurà si algú no hi posa remei.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
El Puente del Diablo, entre Asque i Colungo. Un prodigi de construcció al seu temps en un barranc profundíssim.
Retornem cap a Asque i prosseguim la ruta altre cop entre camps, ruelles, abellots i marietes.
La ruta ens portarà planejant fins al barranc de Lumos. El lloc és ple de coves amb pintures rupestres d'estil llevantí, i de buitres leonados. Famosos entre els qui vam empassar-nos de petits els programes del Rodríguez de la Fuente.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Baixem ja cap al barranc. Ara està gairebé sec. Si hi baixés aigua, caldria recular i tornar-se'n per on hem vingut, ja que cal fer el barranc per dins la llera estreta.
A la sortida del barranc, fem cap altre cop al Vero, ara aigües amunt d'Alquézar.
Just a l'alçada del pont de Villacantal. Hora de dinar i del primer banyet de la temporada. L'aigua burxa com el gel, de tan gelada.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Reprenem la marxa. Un cop travessat el riu, canviem de direcció i tornem a anar riu avall i muntanya amunt, a buscar el coll que porta a Alquézar. Això permet de veure la majestuositat de l'entrada del canyó.
Arribats al coll, hom pot triar entre baixar ja cap a Alquézar o continuar una estona més la ruta fins a les Balsas i l'ermita de San Gregorio.
El retorn a Alquézar tornar a mostrar-nos la seua intacta bellesa medieval.
2015. O Canyon d'Alquezra (Semontano).
Vistes típiques del castell i de les espectaculars formacions rocoses.
Els unglots dels porcs fers, per espantar els mals esperits, es penjaven a la llinda de la porta de casa. Per espantar la calorada i minvar el cansament, un bon geladet.
Els poms de trucar a les portes abans de l'electricitat. Alguns d'irreverenda forma fàl·lica. A sota, un forrellat i una botera o gatera, que era un forat rodó fet a la part de baix de la porta de fusta de les cases perquè el gat s'hi pogués colar. La seua presència era fonamental en la lluita contra la ratolinada.