Seguidors

20140919

[827] El gran brodat de la Creació (v)

Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Juliol. Fragment amb una dalla, la sega sota el sol.
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Agost. Fragment amb un camp d'espigues, sembla. 
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Setembre. Encara sota els dominis del sol. Fragment amb una mena de trill manual per a batre el cereal i separar el gra de la palla. Fa la sensació que fa mil anys, el temps meteorològic anava amb un cert retard respecte als temps actuals, o bé es reflecteix un temps propi de les valls del Pirineu o nord-europeu, on la maduració i la collita solen ser més tardanes. 
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Octubre. La verema, un clàssic del setembre retratat un mes més tard, amb una esplèndida parra, plena de carrassos o carrolls de raïm, que són tallats amb un petit falçó. 
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Dilluns (DIES LUNAE). Vinyeta o quadre dedicat al primer dia de la setmana, segons el paral·lelisme que el tapís serva en son disseny. 
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Detall del brodat de les lletres del cèrcol central, dissenyades en majúscules i puntejades de punts blancs, d'una esplèndida modernor.
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Detall d'algunes de les cames de les figures dels quadres. Personalment, és un dels detalls que més m'impressiona del tapís, ja que dóna a cadascuna de les figures i a tota la composició en general una enorme sensació de realisme i moviment.
Segle XI - XII. Tapís de la Creació, Girona.
Sempre les cames dels homes són a la vista, sota les bates o vestits amb faldilleta, amb la ròtula de l'articulació molt fortament marcada, sense mitges ni mitjons, però amb les betes entortolligades de les espardenyes o avarques, o bé amb els peus nus.